Witte schijn onderaan voorruit

Rolle

Senior Member
Dit weekend bij het wassen van de auto merkte ik onderaan de voorruit ter hoogte van de linkse ruitenwisser een witte schijn/waas aan de rand van de ruit. (Zie foto)

Eerst dacht ik dat het wat condens was onder de rand vand e ruit maar het zit er nog steeds. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

En vooral wat eraan te doen? Of wordt dit een retourtje naar de garage?

Bijlagen

• Afb0140.jpg
    Afb0140.jpg
    10,1 KB · Weergaven: 162

LenK

Forumguru
Ik heb dat ook gehad. Achteraf bedacht dat het weleens veroorzaakt kan zijn door het gebruik van een hogedrukspuit.

Ronnie

Forumguru
Zo te zien op de foto is dit het begin van het einde van de voorruit....(duurt nog wel een paar jaar hoor...)
Dit ontstaat door vochtinwerking tussen de glaslagen van de ruit, de voorruit is gemaakt van gelamineerd glas wat wil zeggen dat er 2 lagen glas met een laagje (onzichtbare)acrylfolie ertussen verlijmt zijn.
Doordat de folie erg taai is verhinderd deze dat er glassplinters vrijkomen bij een ongeval.
Bij het plaatsen van de ruit wordt de sponning ingekit met cyanoacrylaatkit, echter de zijranden niet, hieromheen wordt een u vormig rubber profiel getrokken wat voor de afdichting dient te zorgen. Is dit verzwakt of ondicht dan blijft er vocht in het profiel staan welk dan tussen de lagen kruipt en de folie laat opwellen met de witte waas als gevolg.
Dit proces gaat langzaam maar zeker verder.
Ik hoop dat het duidelijk is zo, als het nog garantie is zou ik de ruit laten vervangen.
Komt de witte waas boven de ruitenwisser uit dan zit het in het gezichtsveld en is het een APK afkeurpunt.

Espott

Lid
idd, sprake van "lekkage" als de ruit recent is vervangen (meestal zit er dan nog een sticker op van carglass) is er een mogelijkheid voor garantie.

LenK

Forumguru
@Ronnie: ik had het ook bij de achterruit en die is niet gelaagd. Wat denk je van mijn vermoeden?

Rolle

Senior Member
Auto is van September 2008 dus nog in garantie, heb al wel 2 keer bij Carglass geweest ivm steenslag in de ruit.

Zal een van de dagen eens langs rijden bij de garage en eens zien wat zij ervan vinden.

Thanks voor de feedback jongens.

hemi24

Forumguru
Is dit niet gewoon het verschijnsel wat ze bij Sun "glascorrosie" noemen?
Heb het wel vaker gezien bij auto's van een jaar of 4 en ouder, meestal op de randen en daar waar er ruimte is waar vocht onder kan blijven staan. Ook bij achterruiten zie je het regelmatig aan der randen verschijnen.

Heb niet het idee dat dit iets is wat je met een "hogedruk"spuit kunt bewerkstelligen, in elk geval niet met zo'n huis- tuin- en keuken dingetje van Kärcher of Alto, die knijp je bijna met je vinger nog dicht..!
Zoek het eerder in de richting die Ronnie beschrijft.

Ronnie

Forumguru
@Ronnie: ik had het ook bij de achterruit en die is niet gelaagd. Wat denk je van mijn vermoeden?
Bij gehard glas lijkt het mij vrijwel onmogelijk, was het niet ook gelamineerd? Tal van (duurdere) auto's hebben ook de achterruit van gelamineerd glas, er staat dan "Laminated" of Sekurit op de ruit linksonder.
Aan het aantal vertikale kleine streepjes van zo'n 5 mm kun je herkennen of het een 1 - 2 of 3 laags gelamineerde ruit is. Een bolletje geeft aan dat er een passagiersaibag ingebouwd is....(Belangrijk voor ons als Brandweermensen)

Avento

Lid
En die van mij heeft het nu ook (bouwjaar januari 2007).
Overigens laat ook de tinting van de achterruit los en krijg ik hierin allemaal kleine lichte vlekjes.

Bovenaan Onderaan