akumabito
Lid
Ik ben de eigenaar van een Fabia 1.4 16v uit 2000 (motorcode AUB) met nogal wat achterstallig onderhoud. Eigenlijk bevalt de auto me prima, en hij heeft me nooit laten staan, daarom wil ik toch proberen om hem op de weg te houden.
Vorige week is hij niet door de APK gekomen. Ik heb nog anderhalve week de tijd voor m'n APK echt verlopen is. In die tijd wil ik in elk geval de APK punten aanpakken. Het meest dringende onderhoud wil ik daarna ZSM doen.
Ik zal hieronder even een overzicht maken van alle punten die aangepakt moeten worden – van kleine dingetjes als een kapot lampje, tot ernstige zaken zoals m'n motor management lampje wat al dik anderhalf jaar brandt (please don't judge me ). Gedeeltelijk als to-do lijst voor mezelf, gedeeltelijk 'ter leeringe ende vermaeck' van jullie, en natuurlijk zodat ik heel hard om hulp kan schreeuwen als ik het ook allemaal even niet meer weet..
APK punten:
– Roestgaatje draagarm linksvoor, deze moet vervangen worden.
– Gebroken veer rechtsvoor, deze moet ook vervangen worden.
– Defecte lichtunit kentekenplaatverlichting, nieuwe unit is al besteld.
– ABS lampje blijft branden. Knipperde eerst een poosje; zal vast de zekering zijn die is gebroken. Weet het 90% zeker, morgen bij daglicht ff kijken, een nieuwe is er zo ingezet gelukkig.
Weet iemand of je draagarmen en veren altijd per twee (links + rechts) moet vervangen? Beetje jammer van de centen als het zo is, maar jah.. vorig jaar had ik de pech dat m'n veer linksvoor gebroken was, die is toen niet als set vervangen..
Ik kon zo'n suffe lampunit nergens vinden hier.. ik meende vandeweek nog ergens een webshop gezien te hebben die ze voor een euro of 6 had. Nu heb ik ze maar op eBay besteld. Moet uit Litouwen komen of all places, maar wel gloed nieuw, voor 14 euro inc verzendkosten (2 stuks)
Ernstige zaken:
– Vermoedelijk lekke klepgeleider(s). Blok verbruikt wat olie. Klinkt ook niet helemaal 100%. De auto rookt niet meer als normaal. Het blok is ook een beetje vies, dus hij zal nog ergens wat olie lekken. Ben er nog niet achter waar dat vandaan moet komen.
– De distributieriem moet hoognodig vervangen worden. Ik durf bijna niet te kijken hoe lang geleden het is dat er een nieuwe op is gekomen.. Ik geloof dat er elke 90.000km een nieuwe op moet? In dat geval ben ik slechts 19.000km te laat... oeps.
Klein grut:
– De elektrische ramen gaan niet helemaal lekker meer open/dicht zowel links als rechts. Vermoedelijk een brakke schakelaar / contactje / bedrading. Ze haperen soms halverwege, of je moet de knop een paar keer indrukken.
– De afstandsbediening doet het ook al een poos niet meer, op geen van beide sleutels.
– Rood lampje in de deur bestuurderszijde doet het niet meer.
– Als de grote problemen verholpen zijn, kan ik 'n autootje eens goed verwennen en volgooien met nieuwe vloeistoffen, alle filters vervangen, nieuwe bougies, etc.
Ik heb nog tot de 15e om de auto door de APK te loodsen, dus die klusjes komen het eerst. Daarna kan ik een poos een auto lenen, dus kan de Fabia goed onder handen genomen worden. Ik hoop dat de ellende onder de kap een beetje meevalt. Ben bang dat we daar pas achter komen als de kop los is.
~Wordt vervolgd~
Vorige week is hij niet door de APK gekomen. Ik heb nog anderhalve week de tijd voor m'n APK echt verlopen is. In die tijd wil ik in elk geval de APK punten aanpakken. Het meest dringende onderhoud wil ik daarna ZSM doen.
Ik zal hieronder even een overzicht maken van alle punten die aangepakt moeten worden – van kleine dingetjes als een kapot lampje, tot ernstige zaken zoals m'n motor management lampje wat al dik anderhalf jaar brandt (please don't judge me ). Gedeeltelijk als to-do lijst voor mezelf, gedeeltelijk 'ter leeringe ende vermaeck' van jullie, en natuurlijk zodat ik heel hard om hulp kan schreeuwen als ik het ook allemaal even niet meer weet..
APK punten:
– Roestgaatje draagarm linksvoor, deze moet vervangen worden.
– Gebroken veer rechtsvoor, deze moet ook vervangen worden.
– Defecte lichtunit kentekenplaatverlichting, nieuwe unit is al besteld.
– ABS lampje blijft branden. Knipperde eerst een poosje; zal vast de zekering zijn die is gebroken. Weet het 90% zeker, morgen bij daglicht ff kijken, een nieuwe is er zo ingezet gelukkig.
Weet iemand of je draagarmen en veren altijd per twee (links + rechts) moet vervangen? Beetje jammer van de centen als het zo is, maar jah.. vorig jaar had ik de pech dat m'n veer linksvoor gebroken was, die is toen niet als set vervangen..
Ik kon zo'n suffe lampunit nergens vinden hier.. ik meende vandeweek nog ergens een webshop gezien te hebben die ze voor een euro of 6 had. Nu heb ik ze maar op eBay besteld. Moet uit Litouwen komen of all places, maar wel gloed nieuw, voor 14 euro inc verzendkosten (2 stuks)
Ernstige zaken:
– Vermoedelijk lekke klepgeleider(s). Blok verbruikt wat olie. Klinkt ook niet helemaal 100%. De auto rookt niet meer als normaal. Het blok is ook een beetje vies, dus hij zal nog ergens wat olie lekken. Ben er nog niet achter waar dat vandaan moet komen.
– De distributieriem moet hoognodig vervangen worden. Ik durf bijna niet te kijken hoe lang geleden het is dat er een nieuwe op is gekomen.. Ik geloof dat er elke 90.000km een nieuwe op moet? In dat geval ben ik slechts 19.000km te laat... oeps.
Klein grut:
– De elektrische ramen gaan niet helemaal lekker meer open/dicht zowel links als rechts. Vermoedelijk een brakke schakelaar / contactje / bedrading. Ze haperen soms halverwege, of je moet de knop een paar keer indrukken.
– De afstandsbediening doet het ook al een poos niet meer, op geen van beide sleutels.
– Rood lampje in de deur bestuurderszijde doet het niet meer.
– Als de grote problemen verholpen zijn, kan ik 'n autootje eens goed verwennen en volgooien met nieuwe vloeistoffen, alle filters vervangen, nieuwe bougies, etc.
Ik heb nog tot de 15e om de auto door de APK te loodsen, dus die klusjes komen het eerst. Daarna kan ik een poos een auto lenen, dus kan de Fabia goed onder handen genomen worden. Ik hoop dat de ellende onder de kap een beetje meevalt. Ben bang dat we daar pas achter komen als de kop los is.
~Wordt vervolgd~