Work in progress - groot onderhoud 1.4 16v

Ik ben de eigenaar van een Fabia 1.4 16v uit 2000 (motorcode AUB) met nogal wat achterstallig onderhoud. Eigenlijk bevalt de auto me prima, en hij heeft me nooit laten staan, daarom wil ik toch proberen om hem op de weg te houden.

Vorige week is hij niet door de APK gekomen. Ik heb nog anderhalve week de tijd voor m'n APK echt verlopen is. In die tijd wil ik in elk geval de APK punten aanpakken. Het meest dringende onderhoud wil ik daarna ZSM doen.

Ik zal hieronder even een overzicht maken van alle punten die aangepakt moeten worden – van kleine dingetjes als een kapot lampje, tot ernstige zaken zoals m'n motor management lampje wat al dik anderhalf jaar brandt (please don't judge me :tongue: ). Gedeeltelijk als to-do lijst voor mezelf, gedeeltelijk 'ter leeringe ende vermaeck' van jullie, en natuurlijk zodat ik heel hard om hulp kan schreeuwen als ik het ook allemaal even niet meer weet..



APK punten:

– Roestgaatje draagarm linksvoor, deze moet vervangen worden.

– Gebroken veer rechtsvoor, deze moet ook vervangen worden.

– Defecte lichtunit kentekenplaatverlichting, nieuwe unit is al besteld.

– ABS lampje blijft branden. Knipperde eerst een poosje; zal vast de zekering zijn die is gebroken. Weet het 90% zeker, morgen bij daglicht ff kijken, een nieuwe is er zo ingezet gelukkig.

Weet iemand of je draagarmen en veren altijd per twee (links + rechts) moet vervangen? Beetje jammer van de centen als het zo is, maar jah.. vorig jaar had ik de pech dat m'n veer linksvoor gebroken was, die is toen niet als set vervangen..

Ik kon zo'n suffe lampunit nergens vinden hier.. ik meende vandeweek nog ergens een webshop gezien te hebben die ze voor een euro of 6 had. Nu heb ik ze maar op eBay besteld. Moet uit Litouwen komen of all places, maar wel gloed nieuw, voor 14 euro inc verzendkosten (2 stuks)



Ernstige zaken:

– Vermoedelijk lekke klepgeleider(s). Blok verbruikt wat olie. Klinkt ook niet helemaal 100%. De auto rookt niet meer als normaal. Het blok is ook een beetje vies, dus hij zal nog ergens wat olie lekken. Ben er nog niet achter waar dat vandaan moet komen.

– De distributieriem moet hoognodig vervangen worden. Ik durf bijna niet te kijken hoe lang geleden het is dat er een nieuwe op is gekomen.. Ik geloof dat er elke 90.000km een nieuwe op moet? In dat geval ben ik slechts 19.000km te laat... oeps.



Klein grut:

– De elektrische ramen gaan niet helemaal lekker meer open/dicht zowel links als rechts. Vermoedelijk een brakke schakelaar / contactje / bedrading. Ze haperen soms halverwege, of je moet de knop een paar keer indrukken.

– De afstandsbediening doet het ook al een poos niet meer, op geen van beide sleutels.

– Rood lampje in de deur bestuurderszijde doet het niet meer.

– Als de grote problemen verholpen zijn, kan ik 'n autootje eens goed verwennen en volgooien met nieuwe vloeistoffen, alle filters vervangen, nieuwe bougies, etc.



Ik heb nog tot de 15e om de auto door de APK te loodsen, dus die klusjes komen het eerst. Daarna kan ik een poos een auto lenen, dus kan de Fabia goed onder handen genomen worden. Ik hoop dat de ellende onder de kap een beetje meevalt. Ben bang dat we daar pas achter komen als de kop los is.

~Wordt vervolgd~
 

oco1979

Forumguru
gebroken veer,beide kanten vervangen tip !!!
kop er af moet voor lekkage,beter deze eerst doen daarna moet je dan toch disributieriem leggen.
Anders 2 keer werk en distributieriem die al heeft gelopen,best niet opnieuw leggen,i.v.m verschillende treksterkte op de riem.
succes
 

Spierings

Forumguru
Misschien verstandiger om je geld anders te besteden en een andere goede auto aan te schaffen..

Als ik het zo lees, loopt het al redelijk in de papieren ook al doe je alles zelf.....
 

golfgti2009

Senior Member
Idd geld in een andere auto steken. Ik heb ooit een Lupo gehad met een 1.4 / 16v en een distributiesnaar vervangen kost dan al 750 euro. Elektrische ramen repareren van de Lupo koste ook 125 euro per deur, zelf er in zetten dan. En veren zal icm schokbrekers zijn en draagarmen voor beide kanten ben je ook denk rond de 500 euro kwijt. En misschien is je motorblok wel op aangezien je olieverbruik.

Kijk dan voor een andere Fabia, ik weet zeker dat je een leuk exemplaar voor bovenstaande kost kunt vinden.
 
Zojuist een nieuwe draagarm besteld, en 2 nieuwe veren. Nieuwe zekering gehaald voor de ABS, en zojuist mail gekregen dat m'n lampunits onderweg zijn.

Totaal kostenplaatje tot nu toe ligt rond de 125 euro, inc. btw/verzendkosten. Nog even een veerspanner op de kop tikken, en dan ben ik voor ongeveer 150 euro weer APK klaar. De garage schatte het bedrag rond de 450 euro als zij de wagen APK-klaar moesten maken..

Dit eerst maar eens regelen, dan kijken we verder naar het blok.. :)
 

Spierings

Forumguru
Vergeet de draagarmrubber aan de andere kant ook niet als je maar van plan bent om maar een draagarm te vervangen...

Evenals de draagarmrubbers in je subframe, deze scheuren waarschijnlijk af bij het verwijderen van de draagarm omdat ze vaak door de leeftijd scheurtjes hebben en ze erg vastgeplakt aan de draagarm zitten..

Voor de rubbers is een speciaal gereedschap set altijd handig en snel, als je dat niet hebt is het een hells karwei... Waarbij anders het subframe los moet en je een pers moet hebben....

Ik zie dat je erg op je geld let, maar koop aub geen b-merk rommel wat dan ben je zo weer aan de beurt.....want het is vaak echt niks waard.. Goedkoop = duurkoop...
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Spierings ook al aangeeft, zou ik ook beide draagarmen vernieuwen, of minstens de draagarmrubbers vernieuwen. Omdat het verschil in kosten tussen een nieuwe draagarm monteren of alleen het rubber vernieuwen niet heel erg groot zijn, zou ik in dit geval beide armen vernieuwen.

Wat de veren betreft: als je vorig jaar de ander al hebt vernieuwd, had ik het nu bij 1 nieuwe veer gehouden. Normaal gesproken, vervang je veren, schokbrekers, draagarmen/rubbers altijd per as.

@golfgti2009 De prijzen die je noemde, zaten zelfs voor een dealer behoorlijk hoog in de boom.

Wat het motormanagementlampje betreft: dat kan te maken hebben met een kapotte lambda-sonde, maar daarvoor moet de auto uitgelezen worden. In mijn geval zo'n 250€, en heb ik de nieuwe lambda er zelf in gezet. Doorrijden met een brandende MIL, kan betekenen dat je kat heel snel overlijdt, door de overmaat aan brandstof en kan dit uiteindelijk heel prijzig worden om door de APK te komen.
 

golfgti2009

Senior Member
@Cordoba, ik was er van uitgegaan dat het door de dealer gedaan zou worden. En in mijn beleving ben je voor 2 schokdempers, veren, toplagers en draagarmen al een aardig bedrag kwijt ook als je het zelf doet. En als je maar 1 kant gaat doen dan kun je rare reacties van de auto gaan krijgen, ook als je alleen veren gaat vernieuwen. Maar dat is mijn mening hoor.

En de distributieriem van een 1.4/16v is gewoon duur om te vervangen. Vraag het maar na bij de dealer of een Bosch Carservice.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@golfgti2009 Voor de vervanging van mijn distributie (incl. waterpomp) was ik destijds ruim 500 euro kwijt, en als ik me niet sterk vergis is die gelijk aan de distributie van een AUB (AUB is de 100 pk versie van de AUA, net zoals de BBZ de 100 pk versie is van de 75 pk BBY, samen met de 75pk BKY zijn deze motoren nauwelijks verschillend van elkaar, alleen de 100 pk versies hebben bij mijn weten een iets andere nokkenas). Ik heb het destijds bij een gespecialiseerde garage laten doen: goedkoper dan de dealer, én meer vakkennis dan bij de dealer!

Bij het vervangen van draagarmen is het zo, dat de draagarmen een stuk duurder zijn dan alleen de rubbers, maar het inpersen van de rubbers is zoveel werk, dat het uiteindelijke bedrag weinig uitmaakt. Als je beide draagarmen compleet vernieuwd, weet je ook zeker dat links en rechts hetzelfde type rubber in de draagarm zit.
 

Spierings

Forumguru
In persen van het rubber is zo gedaan als je het gereedschap hebt.. De achterste rubbers zitten in het subframe en zitten dus nog niet in de draagarmen..

Laatst bij mijn broer zijn Ibiza de voorste en achterste rubbers in nog geen uur gedaan inclusief de draagarmen uitbouwen.....

Maar het zijn inderdaad dure tandriemsets, kosten ongeveer 200 voor een a merk incl waterpomp
 
Bovenaan Onderaan