Xenon & Bi-Xenon ?!?!?!?!

Mijn O2 Business Edition van 08-2007 heeft Xenon verlichting. Bevalt mij erg goed. Vooral die automatische koplamp hoogteverstelling, want afgelopen weekend met 5 man in de auto gezeten en niets handmatig af te hoeven stellen.

Nu het volgende: Xenon bestaat in meerdere uitvoeringen, zoals Xenon, Bi-Xenon en nog meer varianten (?).
Voor mijn eigen nieuwsgierigheid, kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn tussen de verschillende Xenon vaianten? Welke Xenon lampen monteert Skoda in haar O2's?
 

Jager

Actief lid
Je hebt inderdaad Bi-Xenon en Xenon.
Bij Bi-Xenon heb je dimlicht en grootlicht als xenon.
Bij gewoon xenon heb je alleen je dimlicht in xenon uitgevoerd, en het grootlicht bij de o2 is gewoon een halogeen pitje..
 

Gieliovd

Forumguru
Dit verhaal klopt helemaal ja. Bi staat ook wel voor 2, dus beide functies in een lampje: groot en klein licht.

Alleen zit er in een O2 een gewoon halogeenpitje? Ik ben toch wel gewend bij auto's met een enkele koplamp dat er een enkele halogeenlamp in zit die zowel groot als klein licht geeft.

Volgens mij heeft mijn Fabia er ook maar een.
 

Jager

Actief lid
Dit verhaal klopt helemaal ja. Bi staat ook wel voor 2, dus beide functies in een lampje: groot en klein licht.

Alleen zit er in een O2 een gewoon halogeenpitje? Ik ben toch wel gewend bij auto's met een enkele koplamp dat er een enkele halogeenlamp in zit die zowel groot als klein licht geeft.

Volgens mij heeft mijn Fabia er ook maar een.

Is ook een enkel hoor.
Zit gewoon een H1 in, laatst nog vervangen met blue vision, kleurt stukken beter bij het xenon, geeft ongeveer hetzelfde licht als de 4000K af fabriek xenon

bluevision.jpg
 

Gieliovd

Forumguru
Is ook een enkel hoor.
Zit gewoon een H1 in, laatst nog vervangen met blue vision, kleurt stukken beter bij het xenon, geeft ongeveer hetzelfde licht als de 4000K af fabriek xenon

Hmmm dit vind ik heel vreemd!!!

Ik wilde Bi-Xenon gaan inbouwen over een tijdje, maar om nou enkele in te bouwen trekt me nou wat minder. Ik vind juist ook groot licht een groot voordeel!

Dacht toch echt zo snel te hebben gezien dat er één lampje in zat net als in mijn vorige auto, gewoon een lampje met groot licht en dimlicht in één.

Dus toch niet.....:biggthumpdown:
 

Jager

Actief lid
Hmmm dit vind ik heel vreemd!!!

Ik wilde Bi-Xenon gaan inbouwen over een tijdje, maar om nou enkele in te bouwen trekt me nou wat minder. Ik vind juist ook groot licht een groot voordeel!

Dacht toch echt zo snel te hebben gezien dat er één lampje in zat net als in mijn vorige auto, gewoon een lampje met groot licht en dimlicht in één.

Dus toch niet.....:biggthumpdown:

Bij de fabia wel denk ik eerlijk gezegd, trek gewoon de lamp er nog eens uit en je weet het zeker, moet toch weten wat voor soort lamp erin zit als je een xenon conversie kit wilt kopen...zal H7 inzitten gok ik.
De octavia met af fabriek xenon heeft dus een appart lampje voor grootlicht :)
 

Gieliovd

Forumguru
Moet ik ook nog even doen ja, zo na het werk stap ik altijd z.s.m. in de auto en speer ik hem naar huis toe. Nog niet aan gedacht om nog eens te kijken.

Moet ook enorm makkelijk zijn want de lampen zijn 100 procent transparant, zonder lensgebied als ik me goed herinner.
 
De Octavia heeft inderdaad een gescheiden grootlicht t.o.v. dimlicht. Strikt genomen moet grootlicht bij iedere auto direct reageren op de hendel, want je moet het ook kunnen gebruiken ter afwending van gevaar. Xenon heeft een korte opstarttijd en daarom mag je niet gewoon je H1 lampje vervangen door een Xenon conversiekit, omdat je dan dus zit met die opstarttijd.
De Bi-xenon verlichting die een fabriek monteert lost dit op door altijd het grootlicht aan te hebben en deze af te dekken met een klep. Met de grootlichthendel bedien je dan dus geen lampjes, maar een klep en je hebt dan geen last van je opstarttijd.
Dus wettelijk gezien mag je dus je grootlicht lampjes niet vervangen door Xenon lampen.
 

joergarms

Senior Member
Heb zojuist een Xenon conversie kit voor mijn Fabia besteld.
Die dingen zijn echt een stuk goedkoper geworden zeg.
4 jaar geleden op mij vorige auto heb ik er nog tegen de 500 euro voor betaald.
ook de lampjes los, zijn veel beter te betalen.
Een paar daagjes geduld, dan heb ik weer die heerlijke bak licht.
 

Tallguy

Forumguru
appeltje-eitje om in te bouwen joh. Meeste tijd ben je kwijt aan het bepalen waar je de balast gaat monteren. Ga daar dus maar alvast over nadenken :)

Heb nl een set zelf ingebouwd in Fabia van vriendin dus heb er ervaring mee.
 
Die ballast is bij de O2 erg handig weg te werken in de unit zelf....ergo, geen gat etc boren, inpluggen en de ballasten klem zetten is voldoende.
 

joergarms

Senior Member
Komt helemaal goed, plaats m denk ik achterop de kap die bij de lampen lostrekt.
Paar daagjes, dan heb ik weer een speeltje erbij;)
 
Ik heb zelf de O2 BE met Xenon.
Als je 's avonds de auto open doet en de lampen gaan aan zie je inderdaad de opwarm/opgloei tijd.
Als groot licht is dat dus niet handig.

Maar nu.
Ik ga vandaag voor de 3e keer terug om mijn lampen af te stellen, eerst veel te hoog, zowel af fabriek als na de eerste keer lager zetten.
Nu staan ze weer veel te laag, het asfalt smelt bijna voor mijn auto.
Hoe dan ook, ze weten niet precies hoe ze de xenon af moeten stellen.
Ze zeggen (de dealer) eerst ook altijd dat je xenon niet af kunnen stellen maar dat dat automatisch gaat.
Het gaat ook automatisch maar de basis moet natuurlijk wel goed staan.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb zelf de O2 BE met Xenon.
Als je 's avonds de auto open doet en de lampen gaan aan zie je inderdaad de opwarm/opgloei tijd.
Als groot licht is dat dus niet handig.

Maar nu.
Ik ga vandaag voor de 3e keer terug om mijn lampen af te stellen, eerst veel te hoog, zowel af fabriek als na de eerste keer lager zetten.
Nu staan ze weer veel te laag, het asfalt smelt bijna voor mijn auto.
Hoe dan ook, ze weten niet precies hoe ze de xenon af moeten stellen.
Ze zeggen (de dealer) eerst ook altijd dat je xenon niet af kunnen stellen maar dat dat automatisch gaat.
Het gaat ook automatisch maar de basis moet natuurlijk wel goed staan.
Klopt...die dingen hebben ook niet voor niets een automatische niveauregeling, maar....in de basis (en dat zeg je goed) moeten ze goed staan.

Ze kunnen ze wel zeker afstellen, heb ik ook laten doen. A fabriek stonden ze goed, maar toch waren er mede-weggebruikers die dat niet vonden. Dus heb ik ze iets lager laten zetten.
Stond erbij, gaat net zoals met de normale lampen. Schroefjes aan de binnenkant van de lampunits (met binnenkant bedoel ik aan de zijkant van de lamp richting de radiator).
 
Het is eindelijk gelukt.
Ze staan nu, na 3 keer verstellen, eindelijk goed.
Al zouden ze van mij wel wat hoger mogen, van mijn mede weggebruikers niet :).
 

LenK

Forumguru
Vanmorgen werd ik gevolgd door een Hyundai Tucson met Xenon of Xenon-look-al-like. Door de automatisch dimmende spiegels is dat wat moeilijk vast te stellen.
Wat me opviel toen ie achter me stilstond was dat er 2 lichtpuntjes vlak naast elkaar in elke koplamp zaten. 2 losse lampjes lijkt me moeilijk daarvoor was de afstand, denk ik, te klein.
Zijn er lampen met 2 gloeispiralen? Of wat zou dat kunnen zijn?
 
Bovenaan Onderaan