Xenon bundel instellen

Ga binnenkort met m'n OII met xenon naar Engeland. In ANWB boekje wordt vermeld dat xenon soms kan worden omgesteld naar links rijden. Iemand kennis of de OII over een dergelijke mogelijkheid beschikt?

Groet,
Joris

Deje

Lid
Ja, er is een mogelijkheid om het a-symetrische rechterdeel van de lamp a.h.w. uit te schakelen. Je houdt dan een soort symetrisch lichtbeeld over.
De koplampen moeten er wel voor uit elkaar; de xenon startunit moet los (doorzichtige kap) en vervolgens moet de xenon-lamp er uit. Daarna kun je een soort lipje omzetten..... Wel een beetje werk, maar ´t kan dusssss...
Dat moet ook wel want bij projectorlampen helpen zwarte afplakkers niet!

ad5000

Actief lid
Ja, er is een mogelijkheid om het a-symetrische rechterdeel van de lamp a.h.w. uit te schakelen. Je houdt dan een soort symetrisch lichtbeeld over.
De koplampen moeten er wel voor uit elkaar; de xenon startunit moet los (doorzichtige kap) en vervolgens moet de xenon-lamp er uit. Daarna kun je een soort lipje omzetten..... Wel een beetje werk, maar ´t kan dusssss...
Dat moet ook wel want bij projectorlampen helpen zwarte afplakkers niet!

Dat lijkt me voor de gemiddelde rijder geen d.h.z klusje en zal resulteren in een leuke rekening....
Persoonlijk zou ik gewoon lekker naar Engeland rijden zonder deze actie uit te voeren, okay minder sociaal, maar wel zonder extra kosten.

Tallguy

Forumguru
Of je rijdt straks even kangs je dealer/garage en vraag je het :rolleyes:

Scheelt je puzzelen en prutsen als zij het voor je kunnen regelen.

Deje

Lid
Dat lijkt me voor de gemiddelde rijder geen d.h.z klusje en zal resulteren in een leuke rekening....
Persoonlijk zou ik gewoon lekker naar Engeland rijden zonder deze actie uit te voeren, okay minder sociaal, maar wel zonder extra kosten.

En als je daar niet verder mag rijden na aanhouding wordt het nog veeeeeeeel duurder.... (expensive)

ad5000

Actief lid
Tja dan wordt het m.i. gewoon vragen wat de dealer ervoor wil hebben om het te doen... of je zoekt uit wat een mogelijke boete (fine...) gaat kosten en laat er een kansberekening op los (What are the odds that you'll be pulled over by the Police and actually get a fine for it.)

LenK

Forumguru
Het wordt tijd dat ze daar aan de goede kant van de weg gaan rijden :(
Wie heeft er daar wel eens een auto gehuurd? Met links schakelen, ik moet er niet aan denken :(

tim

Lid
Het wordt tijd dat ze daar aan de goede kant van de weg gaan rijden :(
Wie heeft er daar wel eens een auto gehuurd? Met links schakelen, ik moet er niet aan denken :(

Heb half jaar terug drie weken in Thailand gereden. Dat was dus aan de verkeerde kant van de weg in huurauto met het stuur aan de verkeerde kant. Wel voor een automaat gekozen gelukkig. Na een dag of twee was ik er wel aan gewend. Alleen bleef ik continu de ruitenwissers aanzetten i.p.v. de richtingaanwijzers :)

Ad_O2

Lid
Even Off-Topic

Weten jullie trouwens waar dat links rijden vandaan komt????
(Even kijken wie met het juiste antwoordt komt ;) )

JettaFreak

Actief lid
je kunt beter vragen waar rechts rijden vandaan komt. Vroeger (in de tijd van os en wagen) reed men links. Reden was dat dat het meest overzichtelijk zou zijn. Ik heb ooit gelezen dat 'men' tot deze conclusie is gekomen nav onderzoek bij oude steengroeve. De sporen in de linkerzijde van het pad/de weg waren dieper, ergo dat was de kant van de weg waarlangs de stenen vervoerd werden vanaf de groeve. In het trein/autotijdperk hebben wij volgens mij ook links gereden, maar op een gegeven moment werd dat rechts. Overigens kijk eens naar de Franse Spoorwegen (SNCF). Die rijden ook links.

Groet,

JettaFreak

G

gas_zit_rechts

Even Off-Topic

Weten jullie trouwens waar dat links rijden vandaan komt????
(Even kijken wie met het juiste antwoordt komt ;) )

Waaaat, rijden die gasten echt links????
Of rijden ze op de andere rechter weghelft?

Vacaro

Senior Member
Men gaat het ook veranderen in England, eerst de auto's rechts rijden, en als da goed gaat na 6maanden, mogen de vrachtwagens ook rechts gaan rijden. :)

Rayzman

Actief lid
Nog even een vraag over hoe het nou moet, want ik heb vanmiddag 2 dealers gebeld over xenon verlichting bijstellen voor Engeland.
De eerste roept dat ik stikkersetjes bij de ANWB kan halen en de andere vraagt of ik langskom om wat af te laten plakken met behulp van de koplamp uitlijn apparaat.
Volgens mij klopt beide niet.

Men gaat het ook veranderen in England, eerst de auto's rechts rijden, en als da goed gaat na 6maanden, mogen de vrachtwagens ook rechts gaan rijden. :)

Dat wordt nog grappig,
Zie je het voor je, auto's rechts vrachtauto's links.
Dan wordt lekker botsen daarzo.

Bovenaan Onderaan