Xenon hoogteverstelling

kiwi

Nieuw lid
Gisteren bij de dealer geweest omdat de Xenon's te laag stonden na het aanbrengen van de verzwaarde vering d.m.v. luchtbalgen/bollen. Monteur draaide simpelweg aan de stelschroeven en verklaarde dat het klusje klaar was. Heb nog gevraagd of het zo simpel kon omdat er een automatische hoogteregeling op zit. Het zou zo in orde moeten zijn was het antwoord.
Als ik het test door de auto te beladen (en de vering leeg te laten) en te ontladen (vering maximaal opgepompt) zou ik dan een zelfde hoogte van de lichtbundel moeten waarnemen? Lijkt mij eigenlijk wel.
Iemand ervaring met deze manier van koplampen afstellen??
 

Constant

Erelid
De Xenons stellen zich automatisch in bij starten. Je zou dezelfde hoogte moeten krijgen ongeacht de belading.
 

___JC___

Forumguru
Ik heb het gevoel dat die van mij iets te laag staan. Vooral links schijnt ie niet zover wat wel klote is op de snelweg in het donker. Ze stellen de hoogte vanzelf, maar het wil weleens niet kloppen volgens mij.
 

Tallguy

Forumguru
Ze kunnen ze idd iets bijstellen dmv een schroefje (hebben ze bij mij ook gedaan). Ze moeten nl bij normale belasting wel op de juiste manier qua lichtbundel op de weg schijnen.


Als dat goed is gezet zoude de lampen nu ook bij zwaardere belasting goed moeten blijven staan.

Ik zou het ff testen als het donker is en de kofferbak vol te gooien met bakstenen :)
 

nomad

Senior Member
Ik heb het gevoel dat die van mij iets te laag staan. Vooral links schijnt ie niet zover wat wel klote is op de snelweg in het donker. Ze stellen de hoogte vanzelf, maar het wil weleens niet kloppen volgens mij.
De xenons gaan uit van de standaard ingestelde hoogte. Als je daarna beladen bent, dan richten ze zich weer automatisch tot standaard hoogte. Als je die hoger of lager hebt ingesteld, dan wordt altijd die hoogte aangehouden.
 

Constant

Erelid
Vooral links schijnt ie niet zover
Dat hoort want anders verblind je tegenliggers. Ga je naar Engeland of Ierland, dan moet je de bundel bij laten stellen naar links want anders verblind je de tegenliggers aan de rechterkant.
 

skodaboy

Forumguru
De Xenons stellen zich automatisch in bij starten. Je zou dezelfde hoogte moeten krijgen ongeacht de belading.

idd de xenon stellen zich in bij het starten,als je de auto zwaar belaadt zou de xenon zich normaal automatische herinstellen van hoogte naar gelang het gewicht van de lading kwestie het andere verkeer niet te verblinden, ;)
overlaatst bij ik met de 02 4X4 naar de autokeuring geweest,omdat ik een trekhaak heb,en er de maximum sleep meetrek,bij de 4X4 is dit 1600kg.
bij de controle bleek dat xenonlampen iets te hoogte stonden,dus afgekeurd (rode kaart) voor de xenonlampen. :mad:
dus dan ma ff langs de dealer gereden om de xenon opnieuw laten afstellen op de juiste,dit gebeurd idd via een regelschroefje,de xenons stonden dus 2 of 3mm te hoog he :ahum:
ben dus intussen weer op autokeuring geweest en alles was de 2e keer inorde (heb dus een groene kaart gekregen) :xyxthumbs:
 

WvD

Nieuw lid
De xenon koplampen stellen zich idd automatisch in op de gewenste nulpunt hoogte, Maar....
Als je auto verlaagd wordt is het nulpunt dus niet juist meer.
Er zit namelijk op je rechter draagarm bij je voorwiel een hoogte sensor die voor de nulpunt instelling zorgt.
Dan is dus een afstelling met de inbus schroefjes gewenst die aan de zijkant op je koplampen zitten.
1 is voor de hoogte, en de andere voor links/rechts.
Ook als er verschil in beide koplampen zit, zal daarmee de instelling aangepast dienen te worden.

Spreek uit ervaring
 

___JC___

Forumguru
De xenon koplampen stellen zich idd automatisch in op de gewenste nulpunt hoogte, Maar....
Als je auto verlaagd wordt is het nulpunt dus niet juist meer.
Er zit namelijk op je rechter draagarm bij je voorwiel een hoogte sensor die voor de nulpunt instelling zorgt.
Dan is dus een afstelling met de inbus schroefjes gewenst die aan de zijkant op je koplampen zitten.
1 is voor de hoogte, en de andere voor links/rechts.
Ook als er verschil in beide koplampen zit, zal daarmee de instelling aangepast dienen te worden.

Spreek uit ervaring

Eureka, dat is het. de auto is 4 cm lager en de lampen zijn nog hetzelfde!
 
Ik heb het al eerder gemeld, je startpunt (nulpunt) van de xenons is afstelbaar.
Van daaruit stellen de lampen zichzelf, maar als je nulpunt niet klopt gaat alles dus mis.

Ik heb er aardig wat moeite voor moeten doen om dit de garage duidelijk te maken, maar ze weten het nu ook :tongue:
In het begin waren mijn lampen net een zonnehemel, iedereen die ik inhaalde was 3 tinten bruiner na mijn actie :D
 
Gisteren bij de dealer geweest omdat de Xenon's te laag stonden na het aanbrengen van de verzwaarde vering d.m.v. luchtbalgen/bollen. Monteur draaide simpelweg aan de stelschroeven en verklaarde dat het klusje klaar was. Heb nog gevraagd of het zo simpel kon omdat er een automatische hoogteregeling op zit. Het zou zo in orde moeten zijn was het antwoord.
Als ik het test door de auto te beladen (en de vering leeg te laten) en te ontladen (vering maximaal opgepompt) zou ik dan een zelfde hoogte van de lichtbundel moeten waarnemen? Lijkt mij eigenlijk wel.
Iemand ervaring met deze manier van koplampen afstellen??

Dealer waar u geweest ben is niet zo handig geweest.
Voordat er afgesteld kan worden moet eerst de dynamische lichthoogte regeling in de basisstand worden gezet (met een rijklaar voertuig zonder belading) met de bij de dealer aanwezige VAS tester, pas nadat dit gedaan is staan de koplampen in de z.g. nulregeling en kan met de afstelling worden begonnen, en mij ervaring is de lampen op 2% daling af te stellen om knipperende tegen liggers te voorkomen.
Nadat de lampen zijn afgesteld moet met dezelfde VAS tester deze basisstand worden ingeleerd, alleen deze procudure garandeerd een correcte lamphoogte verstelling onder alle belasting(en).
 

kiwi

Nieuw lid
Kijk, daar hebben we wat aan! Nu de dealer nog overtuigen dat voertuigtechnieken in een rap tempo vooruitgaan. Vond het al een simpele actie om maar even aan een schroefje te draaien op de conventionele manier. Ik kon het technisch niet beredeneren en zette er vraagtekens bij. Toch zal ik nog eens proefondervindelijk vast stellen wat het verschil is door vering en belading minimaal en maximaal in te stellen en te belasten. Allen bedankt voor de support.
 

vdijk

Lid
De Xenons stellen zich automatisch in bij starten. Je zou dezelfde hoogte moeten krijgen ongeacht de belading.

klopt tot aan vorige week !!!.
Ik merkte al diverse keren dat ik opmerkingen kreeg van andere bestuurders over mijn lampen en ben er vandaag achter gekomen dat bij het starten van de motor de lampen niet meer automatisch naar beneden gaan en daarna weer omhoog (dus het automatisch stellen).

Ik denk dat ik zaterdag even langs de garage ga om te kijken of dit makkelijk (het is immers zaterdag en dan worden alleen echte noodgevallen opgelost) te repareren is.

hebben jullie het al eerder meegemaakt dat deze actie niet meer wordt uitgevoerd ?
 
Yep, heb ik ook gehad. Bij mij was toen de regelunit stuk en is onder garantie vervangen. Daarna nooit meer last van gehad.
 

purk

Senior Member
Dealer waar u geweest ben is niet zo handig geweest.
Voordat er afgesteld kan worden moet eerst de dynamische lichthoogte regeling in de basisstand worden gezet (met een rijklaar voertuig zonder belading) met de bij de dealer aanwezige VAS tester, pas nadat dit gedaan is staan de koplampen in de z.g. nulregeling en kan met de afstelling worden begonnen, en mij ervaring is de lampen op 2% daling af te stellen om knipperende tegen liggers te voorkomen.
Nadat de lampen zijn afgesteld moet met dezelfde VAS tester deze basisstand worden ingeleerd, alleen deze procudure garandeerd een correcte lamphoogte verstelling onder alle belasting(en).


dit wilde ik nu net gaan vertellen......niet de enige vag monteur hier zie ik
 

vdijk

Lid
klopt tot aan vorige week !!!.
Ik merkte al diverse keren dat ik opmerkingen kreeg van andere bestuurders over mijn lampen en ben er vandaag achter gekomen dat bij het starten van de motor de lampen niet meer automatisch naar beneden gaan en daarna weer omhoog (dus het automatisch stellen).

Ik denk dat ik zaterdag even langs de garage ga om te kijken of dit makkelijk (het is immers zaterdag en dan worden alleen echte noodgevallen opgelost) te repareren is.

hebben jullie het al eerder meegemaakt dat deze actie niet meer wordt uitgevoerd ?

ben gisteren geweest, echter door een winteractie van ford (Tigchelaar Breda heeft meerdere merken) hadden ze niet echt de tijd om er goed naar te kijken. Heb toen maar een afspraak gemaakt om het te laten maken
 

___JC___

Forumguru
Bij mij staan ze nu in ieder geval weer iets hoger afgesteld wat een wereld van verschil geeft. Zeker op een snelweg zonder lichtmasten! Nog geen seinende medeweggebruikers gehad dus ik denk dat ze goed staan.
 
Bovenaan Onderaan