Xenon in de war en AFS blijft bewegen

Neptukker

Forumguru
Heren en Dames,

Het wordt weer donkerder en de lampen gaan weer vaker aan. Afgelopen vrijdag tegen de schemering aan ging mij iets raars opvallen. De Xenon verlichting van onze Superb II bleef maar bewegen van hoog naar laag en weer terug enz. enz. Toen de kans er was de motor uitgezet en opnieuw gestart. Het geflipper was niet over. Zwaar irritant, het ene moment wordt er maar een klein stukje verlicht en om vervolgens de tegenligger te verblinden. Op en neer, op en neer, de hele tijd!
Later (±3 uur tijdsverschil), op weg naar huis, toen het echt donker was bleef dit irritante en gevaarlijke gedrag aanwezig. Thuis aangekomen de boel uitgelezen met VCDS en er waren géén foutmeldingen. Wel de AFSII zelf kunnen testen (werkte prima). Ik vermoed dat een of andere sensor die gegevens verzamelt voor de AFSII goed van slag was maar welke sensors zijn er allemaal die de AFSII van informatie voorzien? Of is het gewoon de centrale computer die flipt?

Mij leek het verstandig om niet overhaast te werk te gaan. We hebben de auto gewoon tot rust laten komen en gisteravond weer op pad gegaan. Het probleem is zoals gehoopt als sneeuw voor de zon verdwenen. Alles werkt weer prima. Ik denk dat door het lagere stilstaan alle computers weer opnieuw opgestart zijn en nu wel goed functioneren.

Op internet heb ik eigenlijk nergens kunnen vinden dat dit anderen overkomen dus het zal wel een redelijk unieke storing zijn (of ik zoek niet goed). Mocht een ander dit treffen dan is de oplossing voorhanden: gewoon niks doen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij de O3 zit de sensor voor de hoogteverstelling onder de auto bij de achteras. Deze zou een tik kunnen krijgen en dan van slag kunnen zijn, maar ik weet niet of deze constructie bij een S2 hetzelfde is. Het zou wel logisch zijn.
 

Neptukker

Forumguru
@eriktv Ik ben er eigenlijk niet verder mee gegaan. Het probleem is één avond voorgekomen en daarna nooit meer. Geen reden voor mij tot verder onderzoek.
 
Bovenaan Onderaan