Xenon lampen vervanger door betere. Iemand ervaring?

innocenti

Forumguru
De titel even volledig uitleggen. Ik rijd sinds 3 weken een Octavia SB met Bi-xenon lampen. Ik heb waarschijnlijk een slechte referentie doordat ik zelf koplampen heb gebouwd met xenon en projectoren. Ik vind de lichtopbrengst matig van mijn Octavia

Mijn nieuwsgierigheid:
Zijn er mensen die de D3s lampen ooit vanvangen hebben door betere exemplaren van bv Osram xenarc Cool bleu of soortgelijke en hebben ze verbetering gebracht.

Op YouTube al wel n filmpje gevonden. Maar ik zoek meer ervaring. Of iemand die een setje heeft om te testen (1 losse lamp mag ook)
 

innocenti

Forumguru
die zijn idd bekend. Net als de extreme vision van Philips. Maar is t verschil merkbaar? Of ga ik de eerste op t forum zijn die dat gaat proberen?
 

Noord26

Forumguru
Ik rijd er al een aantal jaar mee rond. Ze moeten even inlopen deze lampen. Maar ben er zeer content mee.
 

Joske

Forumguru
Ik volg.. was mij ook aan het oriënteren voor andere xenons in de O3. Osram lijkt mij grootste kanshebber. En dan de night breaker editie. De cool blue geeft enkel andere lichtkleur (5000k)
 

Noord26

Forumguru
Precies zoals je zegt: lijkt. Heb met de cbi en nbu 3 weken rond gereden. De cbi zijn net wat witter. En dat merkte ik gelijk. Je mist het contrast wat de nbu wel geeft. Verschil is enorm tijdens regen/mist/sneeuw.

Het filmpje kan ik mij niet in vinden helaas. Staat de camera wel op een vaste Kelvin waarde ingesteld?
 

innocenti

Forumguru
Ik ga de Philips Xtreme Vision 5000K testen. Ik houd jullie op de hoogte.
Heeft iemand een linkje hoe je foto's plaatst?
 

-Ri-

Actief lid
Dit ga ik verder volgen, was eerst van plan de cbi te zetten, maar lees ook veel positief over de nieuwe philips
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik vond ook dat ik weinig licht had en heb ook het topic gelezen wat staat aangegeven. Gisteren mijn lampen bijgesteld, eerst aan de verkeerde schroeven gedraaid natuurlijk, voor de breedte verstelling, dus die moet nog bijgesteld worden, maar uiteindelijk de hoogte bijgesteld. Dat geeft heel veel verschil, minstens evenveel licht als op het filmpje in dit topic. Zelfs zoveel, dat het wat fel is als je achter een lichtgekleurde auto rijdt.
 

B.Stuurder

Forumguru
Kan iemand een foto posten van zijn O3 Xenon lichtbeeld op een baksteen muur, zodat ik de originele breedte kan vergelijken?
 

Jee13

Forumguru
je kan beter even naar dealer/garage rijden en vragen of ze lens voor je koplamp zetten en nakijken, dan weet je zeker dat lampen goed afgesteld staan, is 2 minuten werk en meestal wel gratis/service
 

B.Stuurder

Forumguru
Dealers hebben de neiging om je lampen op de grond te richten. Inmiddels heb ik de afstelling goed, goed licht zonder dat anderen daar last van hebben. Wat ik niet van alle weggebruikers kan zeggen helaas.
Wel een hele verbetering qua zicht. Staan nu hetzelfde als een BMW hier in de wijk.
 

Joske

Forumguru
Heeft iemand ervaring met de lampen die in andere merken gebruikt worden? Maw, de Xenon die ik bijvoorbeeld in BMW zie of in AUDI. Zijn dat "andere" Xenonlampen of worden hier dezelfde gebruikt? Zoveel fabrikanten zijn er nu ook niet... Dus mijn idee worden er toch vaak (al dan niet andere fitting, maar in de basis dezelfde lamp) dezelfde lampen gebruikt? Maar toch lijken de lampen van sommige BMW's bijvoorbeeld blauwer of weer witter.

Ben er trouwens nog niet uit of ik voor de Cool Blue Intense ga of de Night Breaker Unlimited. Of misschien wel Philips, maar dat spreekt mij minder aan dan Osram (geen idee waarom eigenlijk.. :pieker: )
 

innocenti

Forumguru
Dealers hebben de neiging om je lampen op de grond te richten. Inmiddels heb ik de afstelling goed, goed licht zonder dat anderen daar last van hebben. Wat ik niet van alle weggebruikers kan zeggen helaas.
Wel een hele verbetering qua zicht. Staan nu hetzelfde als een BMW hier in de wijk.
Mooi dat je lampen inmiddels goed staan. Dealers richten de lampen niet naar de grond, komt door de verlaging en het niet checken denk ik. Xenon heeft een sensor op de achteras. Die zakt 30mm door de Eibach verlaging. Alleen die sensor ziet niet dat de vooras ook zakt. Dat moet je 1malig handmatig corrigeren met de stelschroeven.
 

innocenti

Forumguru
Heeft iemand ervaring met de lampen die in andere merken gebruikt worden? Maw, de Xenon die ik bijvoorbeeld in BMW zie of in AUDI. Zijn dat "andere" Xenonlampen of worden hier dezelfde gebruikt? Zoveel fabrikanten zijn er nu ook niet... Dus mijn idee worden er toch vaak (al dan niet andere fitting, maar in de basis dezelfde lamp) dezelfde lampen gebruikt? Maar toch lijken de lampen van sommige BMW's bijvoorbeeld blauwer of weer witter.

Ben er trouwens nog niet uit of ik voor de Cool Blue Intense ga of de Night Breaker Unlimited. Of misschien wel Philips, maar dat spreekt mij minder aan dan Osram (geen idee waarom eigenlijk.. :pieker: )
Kleur van de lampen is een keuze. Xenon is leverbaar van 2700K tot 12000K. Fabrikanten kiezen vaak 4300k. Verwar echter niet de nieuwere auto's als BMW waar 2 lampen naast elkaar branden in dezelfde unit. Dat zijn namelijk LED lampen welke meestal tussen de 6000K en 6500K zitten. 4300K is voor LED een moeilijke kleur en zal minder lumen geven.

Straks meer over lenzen, projectoren
 

innocenti

Forumguru
Er zijn zeer veel leveranciers van projectoren. Waar zitten de grote verschillen in:
- Lens diameter. Grotere lens geeft een beter lichtbeeld, maar vraagt meer inbouwruimte
- materiaal en kwaliteit van de lens. Hoe helderder het glas van de projector en hoe beter de slijpkwaliteit hoe meer licht.
- Design van de spiegel
- kwaliteit van spiegelproductie
- kwaliteit van de spiegelcaoting
Bovenstaande zorgen allemaal voor verschillen in lichtopbrengst, maar ook in productiekosten. Daarnaast maakt het koplampglas wat ervoor zit ook nog verschil. Glas laat meer licht door dan een kunststof glas is mijn ervaring.

Dan hebben we het nog niet over kleuren gehad en over verschillende xenon lampen zelf. 3800K geeft de hoogste lichtopbrengst in Lumen, echter geeft witter licht meer contrast. Ikzelf ervaar 5000-6000K als het pretigste, maar denk dat dat voor veel mensen en fabrikanten een persoonlijke voorkeur heeft.

Dit alles maakt het vergelijken van koplampen erg lastig.

https://www.retrofitlab.com/nl/xenon-projectors
Met deze projectoren heb ik ervaring om aftermarket in te bouwen in Halogeen koplampunit. Dit is wel een interesante site voor degene die zich verder willen verdiepen in projectoren

EDIT
Hier een mooie demo hoe projectoren in een halogeen reflector te bouwen
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Ervaring met de Xtreme lampen plaats ik einde van de week. Lampen moeten even inbranden. Kleur is geen 5000K, maar 4800K. Ik kan nu nog niet veel verschil zien omdat ik nog geen goede testkm gereden heb.

Even geduld dus nog
 

B.Stuurder

Forumguru
Mooi dat je lampen inmiddels goed staan. Dealers richten de lampen niet naar de grond, komt door de verlaging en het niet checken denk ik. Xenon heeft een sensor op de achteras. Die zakt 30mm door de Eibach verlaging. Alleen die sensor ziet niet dat de vooras ook zakt. Dat moet je 1malig handmatig corrigeren met de stelschroeven.

Ja logisch, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. :fool:
 
Bovenaan Onderaan