Xenon met AFS

tha a

Senior Member
Op mijn huidige BMW heb ik Bi-xenon. Dwz er draait een spiegel heen en weer om te switchen tussen dimlicht en grootlicht.
In de folder van de octavia staat "xenon koplampen met adaptive frontlight system".
Lees ik nu dus goed dat de octavia geen bi xenon heeft? En wat houd dat AFS dan precies in? Is dat vergelijkbaar als op de Superb2?

hemi24

Forumguru
Superb heeft in tegenstelling tot de Ocatvia wel bi-xenon; de Octavia heeft verstralers voor het grootlicht en daar ben ik persoonlijk wel minstens zo tevreden mee als de Xenon..!

AFS laat zich het best uitleggen a.h.v. het volgende plaatje:
1405268190.jpg

Mooie wagen die je daar in bestelling hebt staan...;)

Rallye

Forumguru
De Octavia heeft voor groot licht gewoon H7. De kleur van het licht is daarom ook anders dan van je xenon dimlicht. Volgens de Skodasite past "AFS (Adaptive Frontlight System) (...) de lichtbundel aan aan de actuele snelheid en rijsituatie."

Darkside

Forumguru
Idd geen bi-xenon. En AFS is bochten verlichting. Dus de lampen draaien mee als je op een bochtig binnenweggetje rijdt.
Wel zo prettig. Volgens de gegevens past hij ook de bundel aan aan je rijsnelheid. Hiervoor kun je bij de opel insignia/astra mooie filmpjes vinden op YT.
Echter merk ik hier niets van als ik rij.
Maar ik ben wel tevreden over AFS en Xenon in de O2

Darkside

Forumguru
Ik merk dat ze mee draaien in bochten en dat ze de weg goed verlichten.
Ik merk niet dat de straal veranderd bij verschillende snelheden

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk merk je het niet omdat je zelf ook je blik aanpast aan de snelheid; m.a.w.: bij hogere snelheid zul je verder vooruit kijken.

Overschakelen gaat inderdaad ongemerkt.

Bovenaan Onderaan