Superb 3 Xenon met Smart Light Assistant

HaycoOnline

Donateur
Gisteren voor het eerst een lange rit gemaakt in het donker met mijn Superb Style die is voorzien van Xenon met Smart Light Assist. Los gezien van het Smart Light Assist is het Xenon licht een heel stuk minder vel en wit dan in mijn vorige S2. Ik vind het licht veel geler en wazig/diffuus. Ook als ik overschakel naar handmatig grootlicht, zie ik veel minder ver dan bij mijn vorige S2.
De VAG auto's met Xenon die mij inhaalden hadden ook veel witter licht dan ik.

Komt iemand dit bekend voor?
 

tha a

Senior Member
ja, mijn O3 heeft ook een andere "lichtkleur" dan de O2. (en dardoor vind ik t minder fel lijken)
Ik heb zo'n vermoeden (maar kan t niet staven) dat in de nieuwe generaties een lager aantal kelvin voor xenon wordt gebruikt dan de vorige serie.
Hoe bevalt Smart light? Werkt dat?
 

Noord26

Forumguru
Houd er rekening mee dat een nieuwe xenon lamp 50-100 uur nodig heeft voordat de daadwerkelijk kleur aanwezig is zoals bedoeld.
 

BBO

Senior Member
Ik vind de xenon van mij vrouw haar S2 (face lift) ook klaarder als de xenon van mijn V70. Hoe ik het ervaar tov de S3 kan ik pas zeggen als ik hem ooit in mijn bezit heb.

Zou het kunnen zijn dat de lichtbundeling van nieuwe xenon minder krachtig is of anders ingesteld? Toen xenon net op de markt was werd dit door veel tegenliggers als verblindend ervaren. Ik herinner mij nog toen ik 6 jaar geleden ook nog met een S2 met xenon reed regelmatig tegenliggers met hun lichten knipperen. Met mijn V70 heb ik daar geen last van.
 

MrEdge_

Forumguru
Probleem is bekend inderdaad. Mij viel het op tijdens de testrit dat het licht erg geel en diffuus is.
@fastpeter heeft er andere lampen ingezet voor zover ik weet. Ik denk dat dat ook een van mijn eerste mods gaat worden want dat gele licht doet afbreuk aan de auto.
 

HaycoOnline

Donateur
ja, mijn O3 heeft ook een andere "lichtkleur" dan de O2. (en dardoor vind ik t minder fel lijken)
Ik heb zo'n vermoeden (maar kan t niet staven) dat in de nieuwe generaties een lager aantal kelvin voor xenon wordt gebruikt dan de vorige serie.
Hoe bevalt Smart light? Werkt dat?
Dank voor je reactie.
Tja,... wat moet ik zeg. Of de omstandigheden waren er nog niet na dat ik echt enthousiast over Smart light kan zijn. Of het valt tegen dat kan ik nog niet echt goed zeggen. Wat ik wel weet dat ik van Bremen (Duitsland) tot aan Groningen gereden heb met SLA. En niemand heeft met zijn grootlicht geknipperd dat ik hem verblinde. Dus daar ben ik wel enthousiast over. Wat ik tot nu toe heb gemerkt is, dat het wel meer licht geeft maar het meer een tussen vorm is tussen gewoon dimlicht en grootlicht. Wanneer ik handmatig grootlicht aan zet zie ik veel meer en verder dan wanneer SLA het grote licht aan zet. Maar wellicht viel het ook wat tegen omdat ik van mening ben dat ik met mijn S3 er in lichtopbrengst op achteruit ben gegaan t.o.v. mijn S2.
 

HaycoOnline

Donateur
Houd er rekening mee dat een nieuwe xenon lamp 50-100 uur nodig heeft voordat de daadwerkelijk kleur aanwezig is zoals bedoeld.
Dank voor je informatie. Dat herinner ik mij niet meer zo van mijn S2. Betekend dat ook dat ik meer lichtopbrengst krijg na 50-100 uur? Want nu is het een achteruitgang van mijn S3 t.o.v. de S2
 

HaycoOnline

Donateur
Probleem is bekend inderdaad. Mij viel het op tijdens de testrit dat het licht erg geel en diffuus is.
@fastpeter heeft er andere lampen ingezet voor zover ik weet. Ik denk dat dat ook een van mijn eerste mods gaat worden want dat gele licht doet afbreuk aan de auto.
Dank voor je reactie en goed te horen dat ik niet de enige ben. Ik heb @fastpeter zijn tip al eerder gevolgd t.a.v. de mistlampen. Wellicht wil @fastpeter nog aangeven welke Xenon hij heeft toegepast. Kon het in het project LED of elders niet zo snel terug vinden.
 

Noord26

Forumguru
Dank voor je informatie. Dat herinner ik mij niet meer zo van mijn S2. Betekend dat ook dat ik meer lichtopbrengst krijg na 50-100 uur? Want nu is het een achteruitgang van mijn S3 t.o.v. de S2

Ik ben zelf van originele lampjes (Osram type..) naar Osram Nightbreaker Unlimited gegaan een jaar of iets terug. In eerste instantie merkte ik weinig van de overstap. Maar toen mijn vriendin alleen een week of 2 alleen met de auto in het donker weg was geweest, viel mij na het opnieuw rijden in het donker de veranderde kleur en betere opbrengst zeker wel op. Overigens zijn deze lampen helemaal niet witter als origineel qua specificaties. Gelijkwaardig eigenlijk. Maar wat een fijne pitjes. Groot licht eigenlijk nooit meer nodig gehad.. Op het attenderen van iemand anders die met grootlicht tegemoed komt na. En dat is dan wel even schrikken met Bi-Xenon voor de tegenligger- ze begrijpen het altijd meteen wat er aan de hand is.
 
Laatst bewerkt:
Hij doet niets. Althans niets extra. Heb het wel aan staan. Heb ook de verlichting altijd aan, links naast het stuur.
 

coreza01

Forumguru
En je doet de hendel van de groot licht 1 keer van je afduwen zodat in het midden op de maxidot het grootlicht teken verschijnt met een A erin? Dan pas staat hij namelijk aan. Hij gaat niet vanzelf aan.
 

DavidV

Forumguru
Als je dan een 2e keer tegen de hendel tikt, gaat het groot licht dan alsnog aan, ook als je minder dan 60/70 rijdt ? En kan je de automatische stand terug afzetten zonder dat je je grote lichten even laat flashen ?
 

coreza01

Forumguru
Ja, als je dan alsnog inderdaad van je afduwt dan gaat hij over op manueel en gaat het grootlicht aan ongeacht de snelheid. als je dan daarna weer van je afduwt dan gaat hij weer over op automatisch.
 
Bovenaan Onderaan