Yeti 1,2 dsg bokt

joansim

Nieuw lid
Beste forumleden, ik heb een Yeti 1,2 dsg met 56000 km van 2011, nieuw gekocht.
De laatste dagen bokt de auto s'morgens bij het wegrijden. De rest van de dag geen problemen. Herkent iemand dit probleem?

Gr Jos
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hij heeft er duidelijk geen zin in ;) Nee, herken het niet. Rest van de dag geen problemen, ook niet wanneer hij weer een tijd heeft stilgestaan?
 

Joske

Forumguru
Lijkt mij dsg probleem?
Of lekkende brandstoftoevoer over nacht. Met een te rijke start als gevolg.

Al eens uitgelezen geweest?
 

RefleCs

Forumguru
Is een TSI neem ik aan? Mijn Fabia 1.2 TSI heeft dat ook gedaan en dat was voorbode voor een falende bobine.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb met mijn yeti destijds (ongeveer uit dezelfde tijd) wel gehad dat een van de bougiekabels was doorgebrand (bekend euvel) waardoor ook de bobine naar zijn/haar grootje ging. Maar dat was in 1 klap op 3 cilinders en voor die tijd niets gemerkt
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb de bobine 2x stuk gehad in de 160.000 km dat ik met de Fabia heb gereden. De eerste keer op de door @Rosinfield gemelde wijze. De 2e keer was het eerst horten en stoten en af en toe inhouden en daarna pas op 3 poten en vermogen weg.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is dus wel een bekend euvel van rond die tijd, ANWB man kende het ook. Ik mag hopen dat de nieuwere modellen voorzien zijn van wat deugdelijker kabels
 

joansim

Nieuw lid
Vandaag geen problemen, morgenvroeg heeft ie lang stilgestaan en dan ga ik het opnieuw zien.
Ik heb best wel wat problemen met de auto gehad voor een auto die 56000km netjes is bereden
nieuw gekocht 2011
mei 2011 nieuwe dsg
nieuwe distributieriem
2015 terugroepactie ivm olie dsg
mei 2016 nieuwe bougiekabels
juni nieuwe waterpomp
al jaren lang s'morgens ratelend geluid bij starten, de ene keer wel andere keer niet
De volgende auto die ik ga kopen is geen dsg meer.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Het is toch helemaal niet gezegd dat het de dsg is die dit probleem veroorzaakt?
Ik heb nu met twee auto's 130 000 km gereden met dsg, zonder problemen. En de volgende wordt weer dsg
 

RefleCs

Forumguru
Ratelende geluid was ook een 1.2 TSI dingetje volgens mij. Even zoeken op het forum, daar is volgens mij ook al een en ander over geschreven. Volgens mij was het rechtsvooraan tegen het schutbord ongeveer te horen als ik mij niet vergis.
 

joansim

Nieuw lid
Vanmorgen weer achreuit van de oprit af ca 30 meter dan vooruit wegrijden bijna haaks de bocht om en dan bokt ie weer .
Het lijkt erop dat het schakelen niet goed gaat tussen de 1 en 2 dit gaat razendsnel wat normaal is bij de dsg.
Verder op de dag geen problemen en schakelt de bak fijlloos
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als er structureel iets mis is met de bak, zou ik denken dat dit fenomeen zich elke keer voordoet en niet alleen aan het begin van de dag
 

kerdored

Nieuw lid
Monteur vertelde mij na het starten motor even laten lopen, na een minuut rustig wegrijden, is een turbo probleem.
Ik heb nadien nooit meer last gehad. Yeti 1.4 6 bak 2011.
 

ertromp

Forumguru
Monteur vertelde mij na het starten motor even laten lopen, na een minuut rustig wegrijden, is een turbo probleem.
Ik heb nadien nooit meer last gehad. Yeti 1.4 6 bak 2011.

Wat een niets zeggend verhaal van die monteur en absoluut geen "turbo probleem". Toch geen monteur in een Skoda garage mag ik hopen :banghead:

De 1.4 TSI kan onder bepaalde omstandigheden iets schokken bij het wegrijden
Na de koude start bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 tot 33 °C en nadat de wagen daarvoor
minimaal 6 uur heeft gestaan, wordt de zogenaamde "katverwarming" geactiveerd.
Om de katalysator snel op bedrijfstemperatuur te brengen, wordt na de koude start als aan alle
randvoorwaarden wordt voldaan bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 en 33 °C het
ontstekingstijdstip verlaat en wordt brandstof na-ingespoten. Hierdoor wordt een hogere
uitlaatgastemperatuur bereikt.
Verder wordt het stationair toerental verhoogd. Dit duurt max. 45 seconden.
Helaas heeft dit negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het stationair draaien. - Reductie van
schadelijke stoffen heeft in dit geval prioriteit boven een mooi en rustig stationair toerental.
De "katverwarming" is alleen actief als aan meerdere randvoorwaarden wordt voldaan:
• Aan bepaalde voorwaarden in de vorige rijcyclus wordt voldaan.
• De stilstandtijd heeft een bepaalde tijd overschreden.
• De koelvloeistoftemperatuur bij het starten ligt tussen 18 en 33°C.
 
Bovenaan Onderaan