Monteur vertelde mij na het starten motor even laten lopen, na een minuut rustig wegrijden, is een turbo probleem.
Ik heb nadien nooit meer last gehad. Yeti 1.4 6 bak 2011.
Wat een niets zeggend verhaal van die monteur en absoluut geen "turbo probleem". Toch geen monteur in een Skoda garage mag ik hopen
De 1.4 TSI kan onder bepaalde omstandigheden iets schokken bij het wegrijden
Na de koude start bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 tot 33 °C en nadat de wagen daarvoor
minimaal 6 uur heeft gestaan, wordt de zogenaamde "katverwarming" geactiveerd.
Om de katalysator snel op bedrijfstemperatuur te brengen, wordt na de koude start als aan alle
randvoorwaarden wordt voldaan bij een koelvloeistoftemperatuur tussen 18 en 33 °C het
ontstekingstijdstip verlaat en wordt brandstof na-ingespoten. Hierdoor wordt een hogere
uitlaatgastemperatuur bereikt.
Verder wordt het stationair toerental verhoogd. Dit duurt max. 45 seconden.
Helaas heeft dit negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het stationair draaien. - Reductie van
schadelijke stoffen heeft in dit geval prioriteit boven een mooi en rustig stationair toerental.
De "katverwarming" is alleen actief als aan meerdere randvoorwaarden wordt voldaan:
• Aan bepaalde voorwaarden in de vorige rijcyclus wordt voldaan.
• De stilstandtijd heeft een bepaalde tijd overschreden.
• De koelvloeistoftemperatuur bij het starten ligt tussen 18 en 33°C.