Yeti 1.2 langzaam ?

Octavia32

Forumguru
Heb vorige week een Yeti 1.2 handgeschakeld meegekregen van de dealer tijdens de APk van mijn Octavia 2.Nou reed ik hiermee naar huis via de snelweg en als ik 120km/hr in de zes rijd en ik een andere auto wil inhalen duurt het toch echt lang voordat ik die auto voorbij kan in de 6.
Is dit normaal bij een 1.2 met turbo of had ik eerst weer terug moeten schakelen naar de 5, lijkt mij namelijk geen prettige handeling als je snel een auto voorbij wil.
Want tijdens het inhalen duurt het namelijk toch wel voor je er uiteindelijk voorbij bent.

Ik weet het is geen vergelijking met wat ik nu rijd maar ik wil in de toekomst toch ook wel een Yeti rijden maar weet niet vanaf welke motor ik dan moet gaan zoeken en zoek via dit bericht naar gebruikers ervaringen van andere Yeti rijders.

Berend
 

Canon-Eye

Forumguru
of had ik eerst weer terug moeten schakelen naar de 5, lijkt mij namelijk geen prettige handeling als je snel een auto voorbij wil
Lijkt me geen enkel probleem. Je ziet toch aankomen dat je wilt gaan inhalen, dus daar kun je op anticiperen.

En anders zou je een DSG kunnen nemen - maar ook daar wordt de inhaalmanoevre als geheel bespoedigd door op het goede moment even naar de sportstand te schakelen.
 

Noord26

Forumguru
Je zal wel het verschil in koppel hebben gevoeld? Want bijna 400Nm waaraan je gewend bent is natuurlijk geen vergelijk met het koppel van een 1.2 benzine..
 

Noord26

Forumguru
Euhm.. Iets meer nuance zou wel op de plaats zijn geweest EdK? Maar zo kun je het ook zeggen natuurlijk.. :rolleyes:
 

fabtdi

Lid
Mijn ervaringen (ruim 60.000 km) met de Yeti 1.2 is dat ik op de snelweg maar zeer zelden terugschakel naar de 5e versnelling. Hangt overigens wel een beetje van de wind (storm op de neus maakt het beestje er niet sneller op) en of je een heuvel op rijdt. Echter in Nederland en ook in grote delen van Duitsland kun je volstaan met het gas op de plank te drukken en dan gaat het beestje. Een echt snelheidsmonster is de 1.2 op de snelweg niet meer. Komt ook door (het gebrek aan) de stroomlijning. Voor mij is de 1.2 meer dan voldoende, reden dat ik voor mijn 2e Yeti wederom voor de 1.2 heb gekozen.
 

Octavia32

Forumguru
Ik krijg ook echt het gevoel dat de yeti 1.2 meer geschikt is voor stadsverkeer want daar vond ik hem lekker vlot in maar op de snelweg is die in mijn ogen dan niet vlot en het verbruik ook niet echt zuinig. Maar ik heb dit topic dan ook gestart voor alle gebruikers van 1.2 TOT 1.8TSI . Wij zijn ook nog in bezit van een sleurhut :) ..En daarom denk ik dat ik vanaf 1.4 Moët gaan kijken met of zonder chiptuning .

Vind de hoge zit namelijk helemaal geweldig en in combinatie met 17" ziet het er echt top uit.
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, een niet overbemeten motor in combinatie met een auto die zo vierkant is als een kippenhok levert, zeker in de 6e versnelling, natuurlijk geen flitsende acceleratie meer op. Zal niet echt een verrassing geweest zijn, toch?
 

TurboBooster

Forumguru
@Octavia32,
Ja als je de poen er voor over hebt, ga dan voor een 1.8 TSI 4x4.
Die sleurt die sleurhut van a naar b zonder dat je er erg in hebt dat ie aan de trekhaak hangt.
Zeker als ie ook nog getuned is naar 210 PK/340NM.:uitlachen:
Ik ben er in ieder geval zeer gelukkig mee
 

Witte Yeti

Actief lid
Je kan natuurlijk een O2 2.0 niet vergelijken met een Yeti 1.2. Ik kan je wel vertellen dat de Yeti een heerlijke auto is en de hoge zit en uiterlijk heel veel mensen aanspreekt.
Zelf rijdt ik een 1.2 met een caravan van 1000 kg erachter en dat rijdt prima. Met een zwaardere caravan kom je terecht bij een 1.4 of 1.8. Alleen zal je voor een 1.8 wat dieper in je portemonnee moeten kijken, ook wat betreft het verbruik.
Je kan dan beter denken aan tuning van een 1.2 of 1.4.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ken de bakverhouding niet, maar kan de Yeti bij 120 tot laten we zeggen 130 ook niet in 4? Als je dan toch terugschakelt kan je het soms beter meteen even goed doen. Je kan het natuurlijk een heeeel onprettige handeling vinden, maar als je even uitrekent hoeveel je bespaart met die paar keer dat dit soort acties uithaalt....
 

sitechris

Donateur
Ik kan me voorstellen dat een 1.2 TSI in de Yeti als niet overbemeten aanvoelt. 105 pk in zo'n hoge auto is niet echt denderend. In de Octavia was het nog wel te doen, maar daar kwam boven de 160 de klad er ook al een beetje in. In de Yeti zou ik toch minimaal voor de 1.4 opteren.
 
De Yeti 1.2 TSI is een vierkant hok van zo'n 1250 kg. Met 105 pk hoef je dan ook geen topprestaties te verwachten. Voor hoge snelheden heb je veel pk's nodig. Om je vlot door het verkeer te begeven is vooral een flink koppel bij lage toeren erg prettig. En dat koppel hebben de TSI motoren ruim voorhanden. Met een 1.2 TSI-tje in de Yeti kun je prima uit de voeten.
Raar vind ik altijd dat mensen op de snelweg willen accelereren om in te halen. Op de snelweg rij je prettig met een constante snelheid. Rijdt te voorganger langzamer dan ga je effe naar links, en ben je er voorbij dan ga je vrolijk weer naar rechts. En dat alles met dezelfde snelheid. Maar dit terzijde.
 

sitechris

Donateur
No offense, maar wat je nu schrijft is echt onzin. Als een vrachtwagen inhaalt en jij hangt erachter, dan moet je daarna toch echt gas geven wil je hem inhalen, wat 95% van de weggebruikers toch echt doet. En als je invoegt op de snelweg, dan moet je toch ook gasgeven om je gewenste snelheid te bereiken.

Los daarvan vinden sommige mensen het ook nog wel eens leuk om wat gas te geven, gewoon omdat het kan.
 

OuweHippie

Senior Member
Of je nu met 95 km/u van de regio Rotterdam naar Groningen met een YETI 1.2 en een caravan van ruim 1200 kg rijdt, of in een Octavia 2.0 maakt niets uit. De afstand blijft gelijk, de maximumsnelheid blijft gelijk. En ondanks dat heb ik anderen moeten inhalen met een auto met een zwaardere motor met meer vermogen.

Vrachtwagens gepasseerd met het grootste gemak, nee, ik kan niet zeggen dat ik ontevreden ben met de YETI en dan heb ik nog een DSG ook.

Als je sneller wilt, koop dan gewoon geen YETI. Ding brengt me van A naar B en dat is nu net wat ik van een auto verwacht.
 
Ook de Yeti 1.2 kan rekenen op post uit Leeuwarden omdat ie sneller kan dan de wetgeving het toestaat. In het dagelijkse gebruik is het een perfecte auto ongeacht de motor. Hoe meer motorinhoud hoe beter als je sportiever wilt rijden of dragraces moet houden. Dan zijn andere auto's natuurlijk beter aangezien het natuurlijk de stroomlijn van een schoenendoos heeft (en ook de gemakken daarvan qua ruimteindeling).

Het comfort in de Yeti is gewoon uitstekend en dat zou in mijn ogen een belangrijkere reden moeten zijn dan die paar pk's verschil onder de motorkap. Ik vind hem in ieder geval duidelijk beter rijden dan de Octi die ik hiervoor had.
Voor de woonwagenbewoners onder ons is bij een klein aanhangsel de 1.2 al erg mooi en meer dan voldoende. De korte kont en de bredere banden zijn daar veel meer van belang dan de pk's onder de motorkap. Grotere bak erachter of vlot in de bergen kan natuurlijk altijd wel meer pk's verdragen.
 

Bakkertje

Forumguru
een YETI 1.2 en een caravan van ruim 1200 kg rijdt, of in een Octavia 2.0 maakt niets uit.

Dat maakt wel degelijk uit, met de Octavia mag het, met de Yeti niet.. De Yeti 1.2 mag 1200 kg max trekken (de Octavia met 2.0 FSI komt overigens ook niet verder dan 1300 kg..). Ga je toch zo op pad, kijk dan even goed je verzekeringspapieren na, volgens de wet ben je niet verzekerd als je er meer aanhangt dan toegestaan..
 

OuweHippie

Senior Member
Ik weet het hoor. Ik krijg alleen de kriebels van dit soort topics.Hoewel de caravan 1300 mág wegen probeer ik uiteraard niet verder te beladen dan de toegestane 1200 kg. Ruim 1200 kg moet je dan ook met een flinke korrel zout nemen. Het gewicht zal niet ver onder de 1200 kg zitten.Voor een ritje in NL laat ik het wegen achterwege, voor in het buitenland gaat het spul op de schaal bij de lokale aardappelhandelaar.De TS is zijn Octavia gewend. De Octavia met zijn lage instap, een betere stroomlijn en meer vermogen dankzij de zwaardere motor.Dan is het meer dan logisch dat hij tot zijn mening komt, maar realistisch is zijn vergelijk allerminst.Hij kreeg een YETI mee, een eigenaar kiest voor de auto en kent zijn beperkingen. Ik zal geen oordeel geven over een Octavia waar ik redelijk makkelijk instap maar zowat uit de bestuurdersstoel moet worden getakeld.
 

Bakkertje

Forumguru
Eens, het rijden met een caravan is altijd een leuk onderwerp van discussie en iedereen heeft er wel z'n mening over. Zo heb ik ook nog een aardige discussie lopen met mijn schoonvader over onze gezamenlijke caravan (een wilk die op kenteken leeg al 1170 kg weegt). Die hebben we met een Reigh weegschaal op 1740 kg gewogen en dat wil hij niet geloven. Reden daarvoor is dat de caravan maar 1170 kg op papier leeg weegt (zonder mover, airco en de potten en pannen) en dat is de waarheid en dat ding van Reigh klopt voor geen meter (aldus mijn schoonvader). Zij rijden in een A4 2.0 die, net als de octavia 1300 kg max mag trekken. Nou daar gaat de Wilk dik overheen, ook met de voortent eruit.. Maar goed, als de caravan van de stalling komt gaat ie op de weegschaal en ben ik erg benieuwd.

Maar goed, de Yeti met 1.2 kan mijns inziens prima overweg met de 1200 kg ;)
 
Bovenaan Onderaan