Yeti 2009 1.8 TSI schurend geluid 1e versnelling en achteruit

Hallo mede Yeti bezitters/liefhebbers,

Sinds enkele weken ben ik heel blij met mijn Yeti 1.8 TSI 4x4 uit 2009 (geen DSG)! Het enige waar ik niet zo blij mee ben is een schurend geluid dat aanwezig is bij het wegrijden in de 1e versnelling en bij het achteruit rijden. Het klinkt meest alsof er metaal tegen metaal schuurt. Het is niet elke keer aanwezig, en het kan aanwezig zijn bij zowel een koude motor als na een tijdje gereden te hebben. Ik voel of hoor verder niets geks bij het schakelen en alle andere versnellingen gaan probleemloos.

Verkopende partij zegt dat monteur niets had gevonden als oorzaak voor het geluid, maar ik maak me er toch een beetje zorgen om, omdat het natuurlijk niet hoort.

Ik probeer zo de geluiden als bijlage aan deze post te uploaden, om een betere indruk te geven. Verder rijdt hij als een zonnetje, dus ik hoop dat jullie misschien deze 'klacht' herkennen of dat jullie weten wat er aan te doen is! Dan kan ik hopelijk nog heel wat veilige kms vooruit met de Yeti, die ook echt in de 4x4 modus helemaal super rijdt.

Vast bedankt voor het meedenken en groet,
Mariska

*Edit* Helaas kan ik bij toevoegen geen geluidsfragmenten selecteren om te uploaden, dus dat lukt helaas niet!
 

Tees

Donateur
Op welk moment komt dat schurende geluid? De 1e versnelling en achteruit zijn niet gesynchroniseerd, dus het kan niet aan de synchromeshringen liggen. Als het gebeurt als de koppeling nog ingedrukt is, dan vermoed ik de koppeling zelf, als t gebeurt bij op laten komen van de koppeling, dan waarschijnlijker in de bak. Cheap fix kan zijn om de bakolie te verversen, maar ik vermoed toch dat er meer aan de hand is. Hoeveel km staat er op de teller?

P.S. het wordt door veel actieve leden hier gewaardeerd als je je even voorstelt in de Meet & Greet!
 
Op welk moment komt dat schurende geluid? De 1e versnelling en achteruit zijn niet gesynchroniseerd, dus het kan niet aan de synchromeshringen liggen. Als het gebeurt als de koppeling nog ingedrukt is, dan vermoed ik de koppeling zelf, als t gebeurt bij op laten komen van de koppeling, dan waarschijnlijker in de bak. Cheap fix kan zijn om de bakolie te verversen, maar ik vermoed toch dat er meer aan de hand is. Hoeveel km staat er op de teller?

P.S. het wordt door veel actieve leden hier gewaardeerd als je je even voorstelt in de Meet & Greet!
Hoi Tees,

Het geluid is er alleen bij het op laten komen van de koppeling, op ongeveer 2/3 van het op laten komen. en zoals gezegd, het is er dus niet elke keer bij het op laten komen van de koppeling. Yeti heeft 185000 km op de teller staan inmiddels :).

En goede tip, ik ga me meteen even voorstellen daar!
 

hemi24

Forumguru
Kan een aantal oorzaken hebben, maar het zit hoe dan ook in de koppeling:
- verglaasde koppelingsplaten;
- druklager wat stroef loopt;
- defecte trillingsdemper;

Als de koppeling niet ongewild slipt, aangrijppunt van de koppeling niet op het laatste moment is en schakelen niet moeilijker gaat dan voorheen (of de auto kruipneigingen vertoont bij stilstaan met koppeling ingetrapt en de wagen in een versnelling), zou je het geluid voorlopig even aan kunnen kijken.

Is eigenlijk een probleem wat je wel vaker voorbij ziet komen bij auto's van Ford (vraag me niet waarom precies daar...)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Hi Hemi24,

Dank voor je uitleg en toelichting. Is zo'n trillingsdemper hetzelfde als een clutch return spring? Dat kwam ik op een Engelse website tegen. En zou bij verglaasde koppelingsplaten het geluid dan niet elke keer optreden ipv af en toe? En kan ik zulke dingen als oorzak zelf ook ergens zien/checken, of moet dat echt opnieuw bij de garage?

Op jouw zin: Als de koppeling niet ongewild slipt, aangrijppunt van de koppeling niet op het laatste moment is en schakelen niet moeilijker gaat dan voorheen (of de auto kruipneigingen vertoont bij stilstaan met koppeling ingetrapt en de wagen in een versnelling), zou je het geluid voorlopig even aan kunnen kijken. Kan ik beantwoorden dat dat allemaal niet het geval is, dus dat is dan weer geruststellend.
 

hemi24

Forumguru
Helaas, weinig aan te checken, tenzij je de versnellingsbak van de motor scheidt…
Clutch return spring en demper(veren) zijn twee afzonderlijke zaken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan