Yeti 4x4 140pk diesel experience aanschaf?

Hoi,

Ik ben "nieuw" hier en heb de volgende vraag.
Ik ga zaterdag kijken bij een Yeti experience 4x4 140 pk diesel uit 2011 met 65.000 km op de klok.
De auto is dealer onderhouden en ik heb er al mee proef gereden. Hij rijdt prima, de vraag is alleen of we er uit komen met mijn inruiler.
Wat zijn de zwakke plekken en waarop te letten bij een Yeti.
Kun je bij voorbeeld beter een nieuwere nemen of zijn ze hetzelfde.
Ik heb al gelezen dat er vrij veel rij geluid is. Klopt dat ook?
Bij voorbaat dank voor de reakties.


Offline
 

skodaboy

Forumguru
om te beginnen welkom hier :cheers:

over een yeti kan ik je niets vertellen,daar ik géén ervaring heb met dit type wagen.
maar er zijn hier wel voldoende yeti-rijders die je de nodige info kunnen vertellen..:jaja:

overigens wordt het op prijs gesteld dat nieuwe leden zich kort even voorstellen in het meet en greet gedeelte..tenzij je dit al gedaan hebt ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Import Yeti

Forumguru
Als ik het zou zijn, zou de keuze met een 140PK 4x4 met 65.000km op de teller snel gemaakt zijn.
Zou wel ff goed de onderhoudshistorie eerst goed checken voordat je tot aankoop overgaat. Denk trouwens niet dat een nieuwere auto per saldo een betere keuze moet zijn. Deze is net ingelopen met 65k op de teller.
Zwakke punten met de Yeti heb ik tot nu toe nog niet ondervonden. Rijgeluiden(rolgeluiden) zijn inderdaad kenmerken van een Yeti. Dat heb ik ook in mijn 1.6 TDI.
Persoonlijk stoort mij dat niet. Succes met je keuze:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Leon54

Actief lid
Op YouTube staan diverse test/rijproeven en ervaringen. Altijd even de moeite waard om te bekijken. Veel negatieve zaken over de Yeti zal je niet tegenkomen denk ik...
 
Hier hebben wij halfweg december moeten vernieuwen en wij zijn voor een tweedehands Yeti 4x4 140pk gegaan. Nu 5600km verder en toch geen moment spijt van gehad. Zelf komen we van een Ford Mondeo break, wat een zeer ruime wagen was. De Yeti lijkt binnenin bijna even groot, maar is aan de buitenzijde een compacte wagen. Een groot verschil in vergelijking met de Mondeo om te parkeren in de stad. De hogere rijpositie is uiteraard ook leuk en het gemiddelde verbruik van 6,28l/100km over die 5600km is geen liter meer dan de Mondeo. Groeten, Thomas
 
Bedankt voor de reakties. Als ik het goed begrijp dus een prima auto. Je kunt natuurlijk altijd een maandagochtend exemplaar treffen, maar dat geldt voor alles.
Vandaag met mijn inruiler bij de dealer langs geweest en die was te spreken over de staat etc. Het bij te leggen verschil was echter zo groot dat ik niet denk dat wij er uit gaan komen.
Hij heeft mijn telefoonnummer en ik wacht af...

Offline
 

Cordoba

Forumguru
@Offline Je kunt natuurlijk ook bij een andere Yeti gaan kijken, om te zien of het bedrag dat je bij moet betalen vergelijkbaar is. De prijs die een garage vraagt voor een occasion zegt niet alles, een duurder exemplaar kan in de praktijk goedkoper uitkomen, doordat je (veel) meer terug krijgt voor de auto die je inruilt.
 
Dat gaat het ook inderdaad worden. Volgende week zaterdag een roadtrip gepland.
Ik had alleen verwacht dat ze iets toegeefelijker zouden zijn. Ik heb het nagekeken en de dealer heeft hem al 9 maanden in zijn bedrijfsvoorraad staan. Een vriend van mij is autoverkoper en die roept altijd dat wanneer hij zo'n "kreng" zo lang heeft staan en er komt iemand voor, hij niet eerder rust dan degene er de straat mee uitrijdt.
We wachten dus af. De dans is in elk geval in gang gezet...

Offfline
 
Beste Offline, Allereerst even over de Yeti. Zelf ben ik in bezit van een Yeti 1.8 4x4 deze bevalt mij prima. Heb hem nu een maand of acht en er zijn geen bijzonderheden. Wij trekken de caravan dr mee, ook dit gaat super. Nu even over de onderhandeling met de dealer. Jouw vriend heeft gelijk als het om een Ford Escort, VW golf gaat oud. Een Yeti is een heel ander verhaal. Als je op auto sites kijkt en je zoekt een Yeti...... dan zijn dr niet zoveel...

Dit houdt dus in dat de dealer " geen haast" zal hebben met de verkoop van deze auto. De 9 mnd staan zal veroorzaakt worden doordat het een diesel is. Deze markt is op dit moment niet helemaal top.

Wat betreft je inruil auto, kijk een op autoweek.nl bij occasions, daar kun je via je kenteken een handels- en verkoopprijs bepalen. Ook kun je via de site van het RDW gegevens opvragen van de te kopen auto. Ik kijk altijd naar historie e.d. Datum laatste tenaamstelling is waarschijnlijk de inkoopdatum van de dealer. Kijk ook even bij terugroepacties. enz. Succes ermee en heb vertrouwen in de Yeti
 

EdK

Forumguru
Hoi,
Wat zijn de zwakke plekken en waarop te letten bij een Yeti.
Kun je bij voorbeeld beter een nieuwere nemen of zijn ze hetzelfde.
Ik heb al gelezen dat er vrij veel rij geluid is. Klopt dat ook?
Bij voorbaat dank voor de reakties.
Offline

Echt zwakke plekken bij de Yeti zo ik niet kunnen opnoemen, behalve het opgegeven verbruik en uiteindelijk het werkelijke. En dan praat ik wel over mijn 1,4 TSI benzine uitvoering.
Maar goed de stroomlijn van een Yeti is er natuurlijk wel één van een baksteen.

Of je beter een nieuwe kunt nemen...... tsja als je er één wil hebben zonder gebruiks schade dan wel, maar hierin speelt bij sommige mensen natuurlijk ook het financieele plaatje mee.
Maw kun je hem wel of niet nieuw betalen ?? En daar ik niet kan en wil kijken naar jouw bankrekening is dit een vraag met een antwoord die je zelf beter kunt beantwoorden.

En het vele rijgeluid waar je over spreekt.......... tsja de motor is zo ongelooflijk stil als je achter stuur zit dat je op toerenteller moet kijken of hij wel of niet loopt.
En hierdoor komen er andere dingen naar boven die geluid veroorzaken en opeens als hinderlijk worden bestempeld.
Maar met de juiste banden onder de Yeti valt dit allemaal wel reuze mee hoor.
Had standaard er van fabriek Dunlop's onder en het rij geluid was wel aanwezig maar voor mij zeker niet storend.
Heb nu twee banden van vredestein eronder en ja die zijn kwa rijgeluid zeker wel stiller dan de dunlops en zodoende zullen deze dunlops ook nog worden vervangen voor vredestein banden.
De winterbanden van conti ( 830 serie ) hoor ik al helemaal niet tijdens rijden.

Blijft het rijwind geluid over, en met raam open hoor je dat zeker wel, maar zodra de ramen gesloten zijn merk je hier minimaal hinder van.

Maar goed dat is mijn ervaring , en kan me goed voorstellen dat als je overgevoelig bent voor geluid dat je dit alles weer op een totaal andere manier ervaart.

Zelf zou ik zeggen mbt de aanschaf waar je nu voor staat , gewoon doen indien je dit financieel kunt doen en je zal geen spijt krijgen van die beslissing !!
Want het is gewoon een heel fijne wagen om mee te rijden en heel erg goed ook in de bochten waar menig meerijder heel verbaasd over reageerde daar ze dachten dat we in de berm / vangrail zouden belanden
 
Alweer bedankt voor de reakties.
Ik schreef of je beter een nieuwere kon nemen dan die uit 2011. Geen nieuwe. Ik heb 1 keer in mijn leven een nieuwe auto gekocht en dat is 1 van de domste dingen die je kunt doen, financieel gezien dan.
Ik woon in Zweden en daar is het aanbod 4x4 diesel groot.
Dit zal wel als vloeken in de kerk beschouwt worden maar de Yeti is geen "middle of the road" auto. De meeste mensen vinden ze afgrijselijk. Hier staan ze dan gemiddeld ook langer te koop dan bv een Tiguan.
Zelf vind ik het wel een lollig model met een eigenwijze uitstraling.
Mijn inruiler is een VW Transporter multivan highline. Dat is ook geen warm broodje, maar hij bied nu de helft van dat waar ze hier voor te koop staan. Hij zal dus ff beter zijn best moeten gaan doen. Volgende week richting een paar dealers die er een paar hebben staan en dan zien we het wel. Ik heb geen haast.
Zijn er nog opties die een must zijn volgens insiders?


Offline
 

Cordoba

Forumguru
@Offline Als je in Zweden woont, zullen daar de prijzen zowel nieuw als gebruikt waarschijnlijk behoorlijk afwijken van Nederland en Belgie. Een andere optie is misschien om er zelf één te importeren. Er zijn hier meerdere mensen die of zelf een auto(nieuw of gebruikt) hebben geïmporteerd, of dat via een bedrijf hebben laten doen, dan moet je nog wel een oplossing voor je huidige ride vinden. (inruilen in bijvoorbeeld Duitsland als je daar een geschikte Yeti vind, zal lastig zijn).
 
Toen ik nog in NL woonde heb ik veel auto's uit Duitsland gehaald. Dat is geen kunst. Probleem is dat ik mijn bus in wil ruilen. Het aanbod is hier goed genoeg om wat te vinden dat mij past. Er is mij nu gewoon te weing voor mijn bus geboden. Omgerekend zo'n 3.000 euro erbij en hij is van zijn winkeldochter af. Ik ben nu bij een vrij grote dealer geweest met 3 vestgingen van zowel Skoda als VW.
Blijkt dat volgende week andere dealers hetzelfde bieden kan ik stellen dat ik te hoge verwachtingen had/heb. Bieden zij wel meer heb ik gelijk gehad. Ik heb geen verkering met de lokale dealer maar wel met mijn bankrekening. Mij maakt het niet uit waar ie vandaan komt.
Zoals gezegd, ik heb geen haast. Ik ben nl blij met mijn bus. Wordt de inruil wat dan gaat mijn vrouw met de Yeti rijden en ik vorlopig in haar Polo. Die moet dan een keer verkocht worden en koop ik wat voor mijzelf. Voorlopig ben ik dus degene die achteruit gaat ;)

Offline
 
Waar ik ook nieuwsgierig naar ben. Is het verschil tussen de 110 en 140 pk alleen software matig of zijn er ook motorisch zaken anders. Grotere turbo etc.
Er zijn hier namelijk ook flink wat 110 pk versies te koop.

Offline
 

Cordoba

Forumguru
@Offline De gespecialiseerde tuners kunnen je dat het beste vertellen. Je kunt even kijken wat gerenommeerde VAG-tuners als JD, TVS en Vagtechniek voor vermogen opgeven voor deze motoren na tuning. Als dat na tuning gelijk is, kun je er vanuit gaan dat de hardware gelijk is van beide versies.
 
Bij JD op de site gekeken en zowel de 110 als de 140 pk worden 175 pk. Ik denk dus dat de hardware hetzelfde is.

Weet iemand het verschil tussen een Elegance en een Experience uitvoering?

Ik weet eigenlijk niet of die aanduiding typisch zweeds is of ook elders zo gevoerd wordt.

Nog niets vernomen van de dealert. Zaterdag dus maar inplannen voor wat andere dealer bezoekjes.

Offline
 
Bovenaan Onderaan