Yeti 4x4 achter meer bandenslijtage dan voor

veld94

Lid
Sinds april 2011 heb ik nu ruim 25000 km met mijn Yeti 2.0 TDI 4x4 140 pk DSG gereden, en ik heb opgemerkt dat de achterbanden meer slijten dan de voorbanden. Er zijn standaard banden gemonteerd 215/60R16 van de fabriek uit. Hiermee bij de dealer Broekhuis in Emmen langs gereden, die dit ook opmerkelijk vond. Heeft deze vraag voorgelegd aan importeur Pon, die al snel meldde dat dit een heel normaal verschijnsel is van de gemonteerde Haldex 4e generatie koppeling is. Deze koppeling stuurt bij het optrekken 85% van het vermogen naar de achterwielen, om daarna het meeste vermogen weer op de voorwielen af te leveren. Ik vond het een zeer opmerkelijk verhaal en vraag bij deze of er meer 4x4 brijders zijn die dit zelfde ervaren.
. PICT3332.jpg
 

hemi24

Forumguru
Vraag ik me direct af als ik de plaatjes zo bekijk: hoeveel rij jij met tandem-as aanhanger met micro-kraan? En pas je de bandenspanning daarop aan?
Wat is zo ongeveer de dagelijkse belading van jou "grijze" Yeti?
 

veld94

Lid
Als ik 5% met een zware aanhanger rij(dan bedoel ik de minikraan of een houten schaftkeet van c.a. 1200 kg), dan houd het echt wel op. Daar komt dan nog eens een 5% bij voor het rijden met een lichte aanhanger. Bandenspanning is rond de 3 bar. De dagelijkse belading achterin de auto zal ongeveer 100 kg zijn. Gemiddeld rij ik 150 km per dag, waarvan c.a. de helft snelweg kilometers zijn. Het verbruik is gemiddeld tussen de 1 op 13 a 14 . Met een grote windvanger als een schaftkeet, ligt het verbuik op de snelweg bij 85 km/uur op de 1 op 6 a 7

PICT3066.jpg
 

hemi24

Forumguru
en wat is het slijtagepatroon van je achterbanden? Gezien de spanning zou ik zeggen dat ze in het midden meer slijten...
 

Falcon

Donateur
Het verhaal van de dealer vind ik persoonlijk heel duidelijk en is volgens mij ook de manier hoe haldex werkt. Waarom zou dit niet kloppen?
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij bepaalt het systeem helemaal zelf waar en hoeveel kracht er heen gestuurd wordt en dit KAN maximaal 85% naar één van beide achterwielen zijn, maar dat wil niet zeggen dat dit bij elke keer optrekken vanuit stilstand ook daadwerkelijk het geval is.
 

michelover

Forumguru
Hoewel mijn Leon Cupra4 van een oudere generatie haldex was is het misschien niet 100% te vergelijken. Kan je wel zeggen dat ik bij deze wagen een redelijk gelijk matige slijtage had. Nooit gehad dat er voor of achter veel meer slijtage was. Ondanks dat de voorwielen wat meer gewicht te verduren hadden door de VR6 die erin zat.
 

veld94

Lid
Op de voorwielen heb ik nog 4,5 mm profiel en achter slechts 3,0 mm profiel (en dat na 25000 km). Zowel voor als achter slijten aan de buitenzijde iets sneller dan in het midden en aan de binnenzijde.

. PICT3337.jpg PICT3339.jpg
 

Bijlagen

  • PICT3340.jpg
    PICT3340.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 76

RDE

Lid
Over twee weken mag ik de sleutels van mijn Yeti Alldrive in ontvangst nemen. Naar verwachting ca. 40-45dkm per jaar, dus met ca. een halve jaar kan ik wellicht meepraten over deze eigenschap.
 

hemi24

Forumguru
Heb je het met Rijk B. al gehad over uitlijnen? Lijkt me wel aan te bevelen als je banden daadwerkelijk eenzijdig afsluiten...

Ookal ben ik niet van mening dat het slijtagepatroon zorgwekkend is, lijkt deze slijtage wel vrij ruim. Maar over de andere kant ik denk dat het ook voor een groot deel een combinatie is van aandrijfconcept, vermogen, belasting en rijstijl... ;)
 
Bovenaan Onderaan