Yeti Climate control

Eduardo

Forumguru
Hallo,

Na hoeveel kilometer na de koude start begint jullie climate control een beetje warmte te produceren ?
Ik heb de indruk dat het met mijn Yeti 1.2 TSI wel erg lang duurt, pas na ongeveer 4 a 5 Km....
 
Met dit weer is dat heel normaal. Climate control haalt zijn warmte uit de restwarmte van de motor. Als het vriest duurt het wat langer voordat je motor warm wordt, dus ook je cc.
 

fabtdi

Lid
Met dit weer duurde het vanmorgen bij mij ook zeker een kilometer of 6 voordat er warmte kwam, is dan wel een klein stukje stadsverkeer en pak em beet 4,5 kilometer 80 kilometer weg.
In stadsverkeer heb je sneller warmte dan op de 80 km wegen.
 

hemi24

Forumguru
Tip van de week: bij de volautomatische airco wordt de electrische bijverwarming ingeschakeld als je de voorruitontwaseming inschakeld...
 

Ron_2

Senior Member
... verwarmingselement(en) in de luchtkanalen van het ventilatiesysteem...

Nooit van gehoord :laugh:
Wel van een voorruitverwarming, maar die heeft onze Yeti niet.
Nu heb ik nog niet veel voorruitontwaseming nodig gehad sinds we hem hebben, het is me dus nog niet opgevallen dat de ruit sneller schoon wordt dan we gewend zijn, maar ik zal er eens op letten.
Voorheen moest je echt wachten tot de thermostaat in het motorblok opende en de warmte ook naar de kachel kon gaan, en dat duurde bij deze temperaturen best lang.
 
Idd, als ik mijn voorruitontwaseming aanzet blijft de lucht ook koud, totdat de motor warm wordt.

Is die bijverwarming niet bij TDI motoren?
 

monster

Nieuw lid
Verwarmen? Bijverwarmen? Bij de Yeti van Monster gebeurt wat anders.
Op de stand automatisch gaat de airco aan. Da's nog eens wat anders.

Is dat om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen of is dat een foutje?
 
Hoe weet je dat de airco aan gaat? Het lampje brand altijd, ook als de koeling niets doet. Voor zover ik weet werkt de aircopomp niet bij temperaturen onder de +4 graden.
 

Eduardo

Forumguru
@Ron_2: Volgens mij klopt jouw verhaal van de thermostaat niet. Als het goed is zit de kachel in het "kleine circuit" dat ook circulatie heeft bij gesloten thermostaat.
Anders zou je opeens binnen een paar seconden een enorme hoeveelheid warmte krijgen.
Misschien kan 1 van onze "professionals" dit bevestigen ??
 

Ron_2

Senior Member
Verwarmen? Bijverwarmen? Bij de Yeti van Monster gebeurt wat anders.
Op de stand automatisch gaat de airco aan. Da's nog eens wat anders.

Is dat om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen of is dat een foutje?

Dat gebeurt ook bij de max. stand van de voorruit, alleen wil ik de airco niet continu aan hebben dus zet ik deze gelijk weer uit.
Dit werkte bij mijn vorige auto, een Nissan, overigens ook zo.
 

RDE

Lid
Met deze lage temperaturen duurt het wel erg lang voordat de auto een beetje warm wordt, ca. 10 km op 80km wegen. De olietemperatuur is pas na ca. 20 km op ca. 80 graden. Ik heb een Yeti diesel, maar ken het fenomeen bijverwarming niet. Dat ga ik morgenvroeg gelijk uitproberen. Vooralsnog zit ik de eerste kilometers met een sjaal en een bodywarmer in de auto (damm, had ik nu toch die stoelverwarming maar aangekruist....)

Ik houd jullie op de hoogte!
 

Witte Yeti

Actief lid
Met deze lage temperaturen.....
Met deze lage temperaturen, kan je het beste je de circulatiefunctie knop indrukken. Bij de circulatiefunctie wordt de lucht uit het interieur aangezogen en hier ook weer ingeblazen. Je zuigt dan geen koude lucht van buiten aan.
Laat de circulatiestand niet te lang ingeschakeld, omdat de ’verbruikte’ lucht kan leiden tot vermoeidheid van bestuurder en passagiers, de aandacht kan doen verslappen en kan leiden tot het beslaan van de ruiten. De kans op ongevallen neemt toe.

* De airco werkt pas bij een buitentemperatuur van ca. +2°C
 
Bovenaan Onderaan