Yeti een geweldige auto maar...

Vind mijn Yeti 1.2 TSI DSG Ambition een geweldige auto maar...

Grootste pluspunten voor mij:
- Comfortabel
- Stil, heel stil moet ik zeggen
- Best wel pittig

Grootste minpunten voor mij:
-Verbruik. De advertenties: zuinig, no way!
-Turbogat. Grootste ergernis en soms gevaarlijk in situaties waar je snel wilt invoegen. Er gebeurt even niks :(:(:(
Dat hoop ik nu te verhelpen. Ik heb mij aangemeld bij de groepsactie van Noord26 om bij JD engineering te tunen. Dankzij zijn actie krijgen we 20% korting. Volgens JD is het probleem dan voorbij en heb je meer koppel voorhanden in D. Ben benieuwd.

gr. John
 

OuweHippie

Senior Member
Leuk voor je maar ik meld me niet aan.

Mijn YETI heeft geen last van een hoog benzineverbruik noch van een turbogat. Misschien is het een kwestie van de rijstijl?

Succes met de tuning. :)
 

HBos

Lid
John, ik vraag mij af of de trage reactie (bijvoorbeeld bij invoegen) wel aan het tubogat/motor ligt. Volgens mij heeft de DSG wat tijd nodig om te reageren, en terug te schakelen.
Mijn ervaring is dat het kwestie is op de juiste manier het gaspedaal in te drukken om de DSG "wakker" te schudden. De DSG reageert op snelle wisselingen van de stand van het gaspedaal.
Heb geen ervaring met Yeti, maar heb de dezelfde motor en bak. Ik ervaar ook wel wat vertraging, maar niet zo erg dat het gevaarlijk is. (in sportstand geen last van)

Groet, Hans
 
Hans,

Dat klopt. De turbo moet altijd eerst druk opbouwen. Bij een gewone bak kun je gasgeven en tegelijk op de rem trappen en dan loslaten. Bij DSG kan dat evt. ook, maar wat je wilt is dat de motor direct reageert. Tunen kan dit oplossen naar de mening van JD. Afwachten maar. Dat hij ook iets zuiniger wordt is een fijne bijkomstigheid.

gr. john
 

reeseend

Forumguru
Ik snap even niet waarom je tegelijk gas geeft en wilt remmen. Lijkt me niet acceleratie bevordelijk.
 
De 1.2 TSI met DSG heeft echt geen turbogat. Een turbogat komt vooral voor bij grotere turbo's die voor een hoge einddruk moeten zorgen. De turbo van de 1.2 TSI is erg klein, is zeer vlot op toeren, door de kleine massa van het schoepenwiel, en draait met extreem hoge toerentallen van boven de 200.000 tpm.
De vertraging die je ervaart bij inhaalacties e.d. komt volledig voor rekening van de DSG. Vooral in de 'D' stand van de automaat speelt dit. Bijv. vlak voor een inhaalactie rij je achter je voorganger met een constante snelheid. Grote kans dat de bak al in z'n 7 staat. Ga je dan flink op het gas dan moet de bak eerst 2 of 3 verzetten terugschakelen, en dat kost tijd. Goed anticiperen hierop is dus de kunst. Die bak weet tenslotte niet dat jij wil gaan inhalen! Met de bak in 'S' doet dit 'probleem' zich vrijwel niet voor omdat de bak bij andere toerentallen schakelt en vrijwel altijd het ideale verzet voor heeft staan. Je kunt beter een bezoek aan de 'DSG dokter' brengen om het schakelgedrag van je DSG aan te laten passen. Ben je dan nog niet tevreden dan kunnen ze ook 'op maat' chippen. En nog even over het verbruik; dat is niets te hoog voor een auto met dit gewicht en de stroomlijn van een hondehok. En iedereen moet zo langzamerhand toch weten dat de in de folder genoemde verbruikscijfers in de praktijk niet te halen zijn. Je kunt ze hooguit gebruiken als vergelijkingsmateriaal met andere voertuigen.

DSG Dokter, uw DSG Specialist.


 
Kiekkiek,

Dank voor je reactie. Ik ga vanavond uitgebreid lezen. Snap wat je bedoelt. Ik noem het een turbogat, maar we bedoelen hetzelfde. Als je rijdt (in 7) herken ik dat, maar als de auto stlstaat en je wilt even snel optrekken, dan heb ik ook een moment dat de auto niks doet. Blijkbaar heb jij dat niet.
 

mmarechal

Actief lid
Ikzelf heb nooit automaat gereden en heb nu dus ook geen DSG, maar herken het laatste wel (uit stilstand) bij het maken van een proefrit in 1.2TSI Octavia met DSG. Toen ik stil stond voor een stoplicht en even snel wilde optrekken duurde het inderdaad even voordat er echt iets gebeurde. Ik vermoed dus dat dit er wel bij hoort. Maar zoals gezegd ben ik geen ervaren DSG gebruiker.
 
Ik heb een 1.2TSI Handgeschakeld en ervaar inderdaad een turbogat.

Ik vind het echter minimaal/verwaarloosbaar en heb me er nog geen moment aan geergerd, laat staan dat het voor gevaarlijke situaties zorgt.

Zoals kiekkiek zegt, zou ik het eerder zoeken in de DSG.
 
Kiekkiek,

Dank voor je reactie. Ik ga vanavond uitgebreid lezen. Snap wat je bedoelt. Ik noem het een turbogat, maar we bedoelen hetzelfde. Als je rijdt (in 7) herken ik dat, maar als de auto stlstaat en je wilt even snel optrekken, dan heb ik ook een moment dat de auto niks doet. Blijkbaar heb jij dat niet.

Enige vertraging bij wegrijden vanuit stilstand ervaar ik ook. Ook dat heeft te maken met 'bedenktijd' van de DSG. Ik heb hierop mijn rijgedrag aangepast. Een seconde eerder van de rem en je hebt geen 'last' meer! Sta ik bijv. als vierde auto voor een verkeerslicht dan laat ik de rem los wanneer het twee auto's voor mij gaat rijden. Moet ik een kruising oversteken dan laat ik de rem los als het laatste kruisend verkeer voor mijn neus is, en rij dan soepel weg wanneer dat voertuig voorbij is.

KieKKieK
 
Rijstand:
Als je in D rijdt schakelt de DSG heel snel naar 7 bij ongeveer 1500/1700 TPM zoals bekend. In S schakelt de DSG laat op bij zo'n 3200 TPM, te veel toeren en te onrustig voor mij. In druk fileverkeer (snelheid 60 km) zet ik hem in S of zet hem in zelf schakelen. Ideaal toerental is eigenlijk voor op-/terugschakelen tussen 2000/2500 TPM. Altijd voldoende kracht voorhanden, reageert direct en auto is ook stil.
Dit kan volgens mij opgelost worden door DSG dokter of JD egineering.

Stlstand:
Ik woon in een druk gebied. Bij kruisingen zonder stoplicht moet je soms heel snel optrekken om er tussen te komen. Als je het gaspedaal een beetje intrapt gebeurt er heel even niets. HEEL VERVELEND als je een auto op je af ziet komen en je eigen auto doet even niks... hij rolt een beetje de kruising op. Bij teveel het gaspedaal intrappen gebeurt er ook even niets, MAAR DAN: Hij gaat er met slippende wielen er vandoor, net een steigerend paard dat de sporen krijgt...hi ho Silver! (de Lone Ranger voor de oudjes onder ons):laugh::icon_smile_dead:
Prachtig, maar ook schrikken. Vrouw wil om die reden niet meer rijden...tja, te weinig gevoel voor techniek hi hi.
Oplossing: DSG dokter maar ook even checken of de tuning van JD dit kan verhelpen.
 

Guest1

Ex-lid
Ik heb mijn Skoda nog niet en rij nog in m'n Berlingo 2.0 HDi. Dat is diesel met turbo, maar wel zo geknepen, dat ook ik bij optrekken een moment ervaar dat hij even niet lijkt te willen. Zit ik rond de 1500 omw/min. dan krijg ik ineens alle kracht. Dat lijkt inderdaad door de turbo te komen. Anderzijds, als je een rustige rijstijl hebt, zoals ik, dan ervaar ik het niet als gevaarlijk. Je moet het verkeer met een seconde vertraging inschatten ;)
 
Bovenaan Onderaan