Nieuwe Škoda Yeti leverbaar vanaf €18.990,-
Leusden, maandag 7 september 2009 - Op 2 oktober 2009 is het zover. Dan maakt de nieuwe Škoda Yeti zijn opwachting in de Nederlandse dealershowrooms. De stoere en ruime SUV valt niet alleen op door zijn dynamische uiterlijk, slimme eigenschappen en hoge uitrustingsniveau, maar zeker ook door het aantrekkelijke prijskaartje. De Škoda Yeti is er al vanaf € 18.990,-.
De nieuwe Yeti is een opvallende verschijning met zijn stoer ogende front, hoge flanken en opvallende mistlampen. Deze robuuste SUV is bedoeld voor levensgenieters, dat wil zeggen mensen met een hang naar vrijheid, die weten wat ze willen en dit willen terugzien in een auto. De doelgroep wordt op zijn wenken bediend met een fraai design, slimme functionaliteiten, veel ruimte, een hoog veiligheidsniveau en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De Škoda Yeti is compact genoeg voor in de stad en groot genoeg voor verre avonturen.
Krachtige en zuinige motoren
Zoals gebruikelijk bij Škoda is ook de nieuwe Yeti in verschillende uitvoeringen leverbaar, met keuze uit een bijzonder motorengamma. De Yeti wordt leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren met keuze uit twee- of vierwielaandrijving. De 1.2 TSI is een compacte benzinemotor met verrassend veel vermogen. Door het gebruik van een turbo levert hij maar liefst 105 pk (77 kW). Deze kracht kost weinig brandstof, waardoor de 1.2 TSI is beloond met een B-label. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard en een zeventraps DSG automaat behoort vanaf begin 2010 ook tot de mogelijkheden.
De 1.8 TSI levert 118 kW (160 pk). Deze sportieve benzinemotor is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak in combinatie met 4x4-aandrijving. Bij de diesels gaat het om drie versies van de moderne 2.0 common-rail TDI, uiteraard voorzien van een roetfilter. De versie met 110 pk (81 kW) is er zowel met voorwiel- als vierwielaandrijving.
Daarnaast zijn er uitvoeringen met 140 pk (103 kW) en 170 pk (125 kW). Deze twee diesels zijn standaard vierwielaangedreven. Hierdoor hebben ze veel grip en beschikken ze over uitmuntende offroad-kwaliteiten.
Dat de Yeti ook op technisch gebied afwijkt van de gebaande paden in zijn segment, blijkt uit de brandstofconsumptie. Dankzij downsizing leveren de motoren veel kracht en werken ze efficiënt. Het brandstofverbruik is dan ook zeer laag voor een SUV. Zo is het verbruik van de 1.2 TSi slechts 6.4/100km (1 op 15,6). Hiermee komt deze motorisering in aanmerking voor het groene B-label.
Zeer doordacht 4x4-systeem
Dankzij de modernste elektronica en de nieuwste generatie Haldex-koppeling past de vierwielaandrijving van de Škoda Yeti zich bliksemsnel aan de omstandigheden aan. Daarnaast kan de Yeti worden voorzien van een offroad knop waarmee verschillende systemen op offroad rijden worden ingesteld. Tevens wordt hiermee een hill descent assist actief, waarmee de Yeti gecontroleerd hellingen af kan rijden.
De vierde generatie Haldex-koppeling is in alle rijomstandigheden een voordeel, dus ook op asfalt. Tijdens wegrijden en accelereren gaat het vermogen zoveel mogelijk naar de achterwielen. Op de snelweg en tijdens parkeermanoeuvres krijgt de achteras juist zo min mogelijk koppel toebedeeld, om het verbruik te beperken, en tijdens remmen zijn de achterwielen in het geheel niet aangedreven.
Ook een uitblinker op asfalt
De Škoda Yeti heeft een dynamisch weggedrag, wat op conto komt van het uitgekiende onderstel en de voor een SUV geringe wagenhoogte. Bovendien weegt de nieuwkomer minder dan soortgenoten. De vering en demping zijn afgestemd op comfort en een stabiele wegligging. Het rijgedrag valt vooral op door de hoge mate van verfijning.
Aantrekkelijke uitrusting
Net zoals de andere modellen van Škoda biedt ook de Yeti veel value for money. Er zijn vier uitvoeringsniveaus: Active, Active Plus, Ambition en Elegance.
Als optie is actieve bi-xenon verlichting leverbaar, dat wil zeggen koplampen met xenon-verlichting voor dim- en grootlicht, die bovendien ook in bochten kunnen meesturen. Het 1,18 m2 grote glazen panoramadak maakt het interieur bijzonder licht. Een rolgordijn voorkomt een te felle lichtinval. Het optionele dak is bovendien te openen, zodat de inzittenden kunnen genieten van zon en buitenlucht.
Standaard of optie zijn een knieairbag voor de bestuurder en zijairbags achterin. Een handige optie is de parkeerassistent, die slechts 80 centimeter meer ruimte dan de autolengte nodig heeft om de Yeti volledig automatisch in te parkeren.
Compact van buiten, ruim van binnen
De Škoda Yeti is 4,22 meter lang, 1,79 meter breed en 1,69 meter hoog. Binnen deze compacte maten biedt hij een comfortabele hoge zit en een zee aan ruimte, die ook nog eens flexibel is in te delen. Dit kan dankzij de VarioFlex achterbank, bekend uit de Roomster. De zitrij bestaat uit drie stoelen, die verschuifbaar zijn voor meer been- of bagageruimte, maar ook heel makkelijk neer te klappen of uit te nemen zijn. De bagageinhoud van de Yeti kan daardoor variëren van 322 tot maar liefst 1.760 liter. De rugleuningen zijn over een bereik van 13,5° te verstellen. Als de middelste stoel is verwijderd, zijn de buitenste stoelen 80 mm zijwaarts verschuifbaar. Zo kunnen twee achterinzittenden met limousine-comfort reizen.
In de showroom vanaf 2 oktober
De Škoda Yeti is vanaf 2 oktober 2009 te bekijken en te testen bij de Nederlandse Škoda-dealers. De handgeschakelde 1.2 TSI Active is leverbaar vanaf slechts € 18.990,-. Aan de andere kant van het gamma staat de 170 pk sterke 2.0 TDI 4x4 Elegance, die er is vanaf € 37.490,-.