Zacht tikje bij sturen

1983jeroen

Forumguru
Ben nu op vakantie in de Franse bergen. Meer sturen dus dan thuis en veel minder de radio aan.
Nu hoor ik bij het sturen regelmatig een heel zacht tikje ergens bij het stuur vandaan komen.
Zowel bij links als rechts sturen.
Meestal 2-3 keer snel na elkaar.
Het is wel zonnig hier, maar niet heel warm (23-24 graden)
Mijn vriendin hoort het ook vanaf de passagiersstoel.

Iemand bekend hiermee?
 

JeSko

Forumguru
Is het een soort getik/knak alsof er iets metaalachtig verspringt? Ik heb dit nl ook gehad bij mijn Skoda Superb, die was verlaagd en daardoor gingen de toplagers herrie maken. De toplager van de veerpoot verslijt met de tijd, waardoor de veer bij het sturen letterlijk "verspringt" en telkens weer dat klikkend geluid maakt. Je auto kan er trouwens oud met worden, maar ik begrijp dat het als irritant word ervaren. Dit is een typische kwaal voor verlaagde VAG auto's, maar ook niet verlaagde auto's van VAG hebben hier nogal eens last van.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik zou het inderdaad kunnen omschrijven als een veertje dat verspringt. Het is alleen zo zacht dat ik eerder dacht aan iets bij het stuur zelf.
Auto heeft pas 65.000 gereden dus lijkt mij vrij vroeg voor dat soort slijtage dat jij noemt
 

JeSko

Forumguru
Ja het getjonk zoals ik het altijd noemde begint zacht maar word harder met de tijd, met ca. 70.000 km is het normaal bij de VW auto's, die hebben dit meestal snel voor, destijds is mij gezegd bij Crauwels dat ze vaak al rond de 60-70.000 beginnen te gaan, verlagen zoals in mijn geval toen versnelt en verergert het daarna nog.
 

1983jeroen

Forumguru
Oké, even in de gaten houden. Heb nog tot half december garantie.
Mijn vorige O3 weggedaan met 120.000km, maar nooit gehoord.
 

JeSko

Forumguru
Nee dat zou kunnen, ze krijgen het niet allemaal, veel hangt af van gebruik ook volgens mij, vorige eigenaar al dan niet veel stadsverkeer gedaan, altijd vlot drempels genomen ja of nee, allemaal zaken die bepalen hoe rap ze slijten. Maar zou er zeker eens naar laten kijken, als het dat is en je kan er met leven dan doet de auto er verder prima mee hoor. Uitlijnen na vervangen van toplagers word ook aangeraden, houd daar rekening mee als extra eventuele kost, dacht dat het 70€ per kant was voor de toplagers plus nog uitlijnen wat al snel 120-150€ is.
 

1983jeroen

Forumguru
Prijs valt dan nog wel mee.

Is het iets dat te smeren is al tijdelijke fix zodat ik zelf kan ervaren of dat het probleem inderdaad is?
 

JeSko

Forumguru
Een veerpootlager word gesmeerd langs binnenin, dus daar kan je zelf weinig aan doen, ik weet dat garages er soms een soort vet op doen maar dat werkt maar heel even omdat het niet uitwendig is dat de wrijving plaatsvind.

Zelf testen kan ook anders, laat je partner of kameraad in de auto zitten, motorkap open, motor zet je aan zodat je stuurwielbekrachtiging werkt, handrem op, en laat de persoon in de auto draaien aan het stuurwiel en hoor zelf of het geluid van de toplagers afkomstig is. Als je duidelijk ter hoogte van je veerpoot dat typische "tjoenk" geluid hoort tijdens het draaien weet je zeker dat je veerpootlager(s) versleten zijn. Zo heb ik het ook getest bij mijn oude Superb.
 

Arjan1985

Forumguru
Als het een veerpootlager is, is die veer die tordeert. Zo’n typisch geluid is dat inderdaad. Ik heb er een jaar mee gereden (Fabia1) en het wordt dan steeds erger met name volledig in-sturen. Was op laatst echt veel geluids hinder en was het toen wel beu.

@JeSko Waarom uitlijnen met vervangen veerpootlager? Je veranderd niets aan de uitlijning toch?
Heb m’n vorige sl(Opel) bij de garage laten doen. 300 euro.
Later de Fabia zelf gedaan. Hoop met geklooi voor een amateur maar wel leuk.

Antera doet die klussen ook schreef hij in een topic die ik schreef over het vervangen.
 

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Over al dan niet uitlijnen bij vervangen toplagers is altijd veel discussie, het word echter aangeraden omdat de ophanging toch los gaat en dat kan de uitlijning beïnvloeden. De meeste specialisten zullen dit beamen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan1985

Forumguru
Ja dat is waar :thumbsup: Ik zou ook goed je dempers bekijken @1983jeroen of ze lekken of niet. Kan je die meteen mee vervangen als alles toch open ligt.
Bij mij lekt de demper links voor en ga dan maar preventief de toplagers/veerpootlager mee vervangen.
Fijne vakantie btw!
 
Bovenaan Onderaan