Zaklamp koffer

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeSko

Forumguru
Nu ik overal in het interieur LED heb gemonteerd steekt één ding me tegen, de zaklamp in de koffer, deze is LED als je ze uitneemt en echt als zaklamp gebruikt, maar in de houder schijnt deze nog gewoon middels een gloeilamp, iemand een idee of dit te vervangen valt met een LEDje? Heb het al opgezocht maar niets van gevonden, en de lamp zelf gaat ook niet bepaald gewillig open.

Grt Jefrey
 

DieselTDi

Forumguru
Is dat zo? Mij niet eens opgevallen..
Vond mijn kofferbak lamp is ook behoorlijk fel. (S3fl)
Zal morgen kijken of die inmiddels dan led is of (nog steeds) gloeilampje..
(auto ataat nu niet bij huis.)
 
Ik heb hetzelfde in m’n Superb. Maar volgens mij is het licht dat brandt in de houder ook LED. Er lijken op je foto en bij mij in de lamp zelf. 3 puntjes te zien, wat volgens mij kleine Ledjes zijn.
 

EdK

Forumguru
Ik zie toch echt een drietal gele vlakjes die op LED duiden
Alleen vermoed ik dat ze een andere kleur ( kelvin ) gebruiken waardoor je gloeilamp kleur hebt.
En tsja je zal aan het solderen moeten om dan andere leds er op te krijgen...
 

JeSko

Forumguru
En toch zo geel @SuperBb ...? Had er geen idee van dat ze LED zo geel willen laten schijnen, doe het dan ineens goed en neem ook 6000Kelvin, nu zit ik met zo'n lelijke gele zaklamp. Ach, zwarte plakker erover dan maar, want @EdK solderen ga ik niet proberen.
 

Cordoba

Forumguru
Bij heel blauw licht in de koffer zie je allerlei zaken echt minder goed, dus mogelijk dat er heel bewust voor geel licht is gekozen. Als het toch een gloeilamp is, kan dat ook nog te maken hebben met nagloeien van de led wat je anders krijgt.

Bij mijn Fabia ook de interieurverlichting bij de binnenspiegel vervangen door led, maar de lampjes boven de achterbank niet. Normaal heb ik één (gloei-)lampje achter zo geschakeld staan dat ie aangaat als er een portier open gaat. Een poosje terug had ik wielen gewisseld en daarvoor even de binnenverlichting uitgeschakeld, en het lampje op de achterbank niet meer ingeschakeld. Vervolgens zag ik dus bij het rijden de leeslampjes voorin bij het rijden heel zachtjes nagloeien en wat flikkeren (maar iets wat wel irritant is door de aandacht die het trekt tijdens het rijden). Achter gloeilampje weer ingeschakeld en probleem weg. De spanning die op de draad staat is voldoende lading om een ledlampje geruime tijd na te laten gloeien, als er ergens in het circuit een gloeilampje zit, stroomt die lading op de bedrading snel weg en heb je geen nagloeien van leds.
 

JeSko

Forumguru
Je moet het allemaal maar weten @Cordoba , wat een kennis zeg.. dus gewoon best laten zitten? Momenteel gloeien er inderdaad nergens LED lampen na, ik heb in de zaklamp nog gloeilamp zitten en in de twee schoonheidsspiegels achter de zonnekleppen, na gloeien wil ik inderdaad niet, irritant en oogt goedkoop. Thanx voor de tip Cordoba, zal er aan moeten wennen dat het zaklampje geel is :D
 

Cordoba

Forumguru
Nu is dat een redelijk bekend fenomeen, maar een kleine 10 jaar terug toen de ledverlichting net aan zijn opmars begon, was dit voor velen een vreemde ervaring dat nagloeien. Overigens kun je het ook oplossen door canbusled (met weerstand parallel aan het ledlampje) te plaatsen, dan lekt de lading weg via de weerstand.
 

JeSko

Forumguru
@Cordoba

Ik ben een redelijke leek op dat vlak, zo'n weerstanden heb ik mindere verhalen van gehoord, kunnen heel heet worden klopt dat? Klinkt riskant...
 

Cordoba

Forumguru
Als het goed is worden ze daar op berekend, en ze worden alleen warm/heet als het bijbehorende lampje brandt. Vooral al je goedkope Ali-rommel plaatst loop je het risico dat weerstand voor te weinig vermogen zijn geplaatst. Doet me denken aan een voorval met mijn Golf I facelift (met de grote achterlichten): die had standaard 2 mistachterlichten in de achterunits. Ik heb daar wat aan geknutseld en met een extra schakelaar kon ik kiezen voor 1 of 2 mistachterlichten, maar ik kon via diodes ook de mistachterlichten mee laten branden met de remlichten. Voor die laatste optie een paar forse diodes er tussen gezet. Volgens een monteur waren die diodes veel te groot (voor te veel vermogen), tot ie zijn fikken brandde aan de diode omdat ie de remlichten aan het testen geweest was. :D Overigens werkte dit wel heel goed: veel bumperklevers denken dat veel remlicht ook veel remkracht betekent.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens werkte dit wel heel goed: veel bumperklevers denken dat veel remlicht ook veel remkracht betekent.
Ik zou nog steeds wel graag een druktoetsje willen hebben om de remlichten te kunnen laten branden zonder te remmen... :jaja:

Bij mijn NSU'tje had ik destijds een grote mistlamp gemonteerd als achteruitrijlamp, met ook zo'n overbruggingsschakelaartje tegen opduwers.
Werkte ook prima... :D
 

DommelBelgium

Forumguru
In de nieuwe SupIII iV combi eveneens ... geen licht meer in kofferbak (wel 2 in de kofferklep, maar die schijnen voornamelijk achter de wagen wanneer de klep open is) ...
 

JeSko

Forumguru
@nakharry

Bwah ik snap het wel, ik persoonlijk gebruik dat lampje nooit, ten slotte heb ik net zoals zoveel mensen tegenwoordig een smartphone op zak met een zaklamp functie. Snap best dat Skoda daar op bezuinigd heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan