Zeer hoog toerental koelings-ventilatoren na inschakelen airco

Hallo Allen,

Sinds kort heb ik een raar iets.
Als ik de airco van mijn Fabia I inschakel begint na een paar seconden de koelingsventilatoren op het maximum toerental te draaien en slaat na een paar seconden weer uit. Dit herhaalt zich continu, paar seconden aan, paar seconden uit, paar seconden aan enz enz, maar altijd op het maximum toerental zo te horen/zien.

Heb nog verder getest.
Motor warm laten worden, de ventilatoren slaan op een gegeven moment gewoon aan, zoals het hoort, en slaan weer af, zoals het hoort.
Met hete motor de airco ingeschakeld, ventilatoren slaan na een paar seconden weer aan op maximum toerental, maar blijven nu veeel langer doordraaien totdat een sensor blijkbaar aangeeft "nu is het genoeg", dan is het weer paar seconden aan, paar seconden uit...

Eerder was dit nooit zo.
Eerder was het zo dat als ik de airco inschakelde, de beide ventilatoren rustig begonnen te draaien en dat bleven doen, zolang ik de airco ingeschakeld hield.
En ik heb de Fabia al vele jaren, met veel plezier trouwens.

Mijn concrete vragen zijn:
Hoe is het bij andere bezitters van een Fabia I met airco, hoe gedraagt zich dit bij jullie?
Wat zou eventueel de oorzaak kunnen zijn?
Bepaalde sensor denk ik, maar welke?

Gompy
 

turboturbo

Forumguru
Gebeurde het vandaag? Vandaag was toevallig een zware dag voor je airco (vochtige, zeer warme lucht) dus ik zou het morgen nog eens testen (als het 16~17ºC is)
En wat deed je koelvoeistof temperatuur meter?

Bij mijn Fabia I verbaasde het mij ook. De koelvinnen slaan meteen aan, zodrá ik de airco in schakel. No matter welke temperatuur het is, en no matter of de motor koud of warm is. Zodrá ik de airco weer uit zet, slaan de koelvinnen ook, meteen, weer af.

Verder heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen dat de koelvinnen aan gingen bij warme motor -met airco uit- en zeer hoge buitentemperatuur (meer dan 26~28ºC), ook niet als ik de motor een tijd laat draaien, zoals jij omschrijft (als ik thuiskom na een lange rit, bijvoorbeeld, of op vakantie bij een tussenstop)

Die motor is gewoon niet heet te krijgen, de koeling lijkt gewoon (te?) dik voor mekaar :cool:. Ook op vakantie bergje op was ik met de 206 van mijn schoonouders gewend dat het naaldje van het koelvloeistof temperatuur metertje op een gegeven moment wel iets naar rechts van het midden begint te bewegen tegen de tijd dat je bijna bergop bent. Dat lukt met met mijn Fabia gewoonweg niet; ik krijg dat naaldje niet in beweging! :)
-edit- ik weet natuurlijk niet welke motor jij hebt...
 

Tonno

Actief lid
Zal inderdaad met de buiten temperatuur en vochtigheid te maken hebben.
Klinkt in elk geval aannemelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet van andere VAG-modellen, dat het soms voorkomt, dat er een probleem is met de snelheidsregeling van de ventilatoren. Wat er dan gebeurt, is dat de ventilatoren óf op volle snelheid draaien óf stilstaan, de temperatuur blijft wel in orde. Ik weet dat er mensen bij bijvoorbeeld het oude model Leon een modificatie hebben gedaan om dit probleem te lijf te gaan, en herhaling te voorkomen. (reparatie zonder modificatie, gaf soms binnen vrij korte tijd weer hetzelfde probleem te zien.
 

J126R

Lid
Ik weet van andere VAG-modellen, dat het soms voorkomt, dat er een probleem is met de snelheidsregeling van de ventilatoren. Wat er dan gebeurt, is dat de ventilatoren óf op volle snelheid draaien óf stilstaan, de temperatuur blijft wel in orde. Ik weet dat er mensen bij bijvoorbeeld het oude model Leon een modificatie hebben gedaan om dit probleem te lijf te gaan, en herhaling te voorkomen. (reparatie zonder modificatie, gaf soms binnen vrij korte tijd weer hetzelfde probleem te zien.

Ik rij nu met een vw polo van 2008 en deze heeft dat probleem ook, maar wat moet er dan juist aan veranderd worden? Vorige maand nog maar net de aanjager laten vervangen, heeft dat er iets mee te maken? Niet dat dat binnenkort weer stuk is, koste me toch een kleine 500euro :-) dus...
 

TheoStek

Forumguru
Zal inderdaad met de buiten temperatuur en vochtigheid te maken hebben.
Klinkt in elk geval aannemelijk.

Heeft daar niets mee van doen, dit zou betekenen dat dit probleem altijd de kop op gaat steken bij hogere temperaturen.
Er van uitgegaan volgens de omschreven klacht/probleem, kan dit een verstopping zijn in het systeem ! waardoor de druk te hoog oploopt.
De ventilatoren draaien alleen bij in werking zijnde airco als er niet voldoende drukverlaging plaats vindt, als onder het rijden voldoende rijwind plaats vindt om de druk te verlagen worden de ventilatoren uitgeschakeld.

De hogedrukschakelaar meet bijvoorbeeld 25 bar en stuurt de ventilator aan op max vermogen, die zal de druk gaan verlagen tot 20 bar en moet de 1ste lager minimum snelheid het gaan overnemen, om de druk verder te kunnen verlagen.
Dus de druk loopt weer op naar 25 bar en wordt weer verlaagd naar 20 bar.

Advies: Airco systeem laten controleren, hier zal de druk uitsluitsel moeten geven.
Hoeft niet perse een verstopping te zijn, de drukschakelaar kan ook defect zijn.
 
@TheoStek,

Temperatuur/vochtigheid heeft er inderdaad niets mee te maken.
Heb deze auto al meer dan 7 jaar, temperaturen meegemaakt van vér boven de 40 graden, niets mis mee, en eerder was het zo net zoals turboturbo omschreef:

> Bij mijn Fabia I verbaasde het mij ook. De koelvinnen slaan meteen aan, zodrá ik de airco > in schakel. No matter welke temperatuur het is, en no matter of de motor koud of warm > is. Zodrá ik de airco weer uit > zet, slaan de koelvinnen ook, meteen, weer af.
Bedankt voor het antwoord

Was ook een deel van mijn vraag, hoe het bij andere Fabia's I met airco was.

Te hoge druk opbouwen geloof ik ook (nog) niet in, op het moment dat de airco ingeschakeld wordt is er nog geen druk, die moet eerst opgebouwd worden, maar ventilatoren beginnen wel gelijk te draaien, alleen nu bij mij op het maximale toerental.
Persoonlijk denk ik ook aan een defecte schakelaar of sensor, maar wil nog verdere antwoorden afwachten van Fabia-I/airco
bezitters.
Bedankt voor het antwoord.

@turboturbo,

> Verder heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen dat de koelvinnen aan gingen bij warme > motor -met airco uit- en zeer hoge buitentemperatuur (meer dan 26~28ºC), ook niet als > ik de motor een tijd laat draaien, zoals jij omschrijft (als ik
> thuiskom na een lange rit, bijvoorbeeld, of op vakantie bij een tussenstop)

Zou het toch maar eens goed checken.
Motor goed warm laten draaien, dan stationair, dan temperatuurmeter goed in de gaten houden, eens moet ie toch wat op gaan lopen, kan niet anders, en dan als het goed is MOETEN die ventilatoren toch een keer aan gaan slaan, hoe dan ook.
Het is inderdaad zo dat de koeling ruim bemeten is.
Zover als ik weet maakt het type motor niet uit in deze (zie ook andere topic)
 

TheoStek

Forumguru
Hoe kom je daarbij, dat als de airco ingeschakeld wordt nog geen druk heerst ? en eerst opgebouwd dient te worden.

Afhankelijk van de omgevingstemperatuur staat zowel op de lage/hoge druk zijde 5 a 6 bar druk bij een niet werkende ac installatie, bij de temperatuur van gisteren die rond de 26 graden lag, kan er een druk heersen van 7 a 8 bar niet werkend ac systeem.
Aan jouw bevinding, heb ik geantwoord of te hoge druk door verstopping of de drukschakelaar kan het probleem zijn, in beide gevallen te hoge druk.
Alleen een diagnose kan dat naar voren brengen.

Heb van de week een Seat Abacadabra aan een diagnose ontworpen voor een universeel garage, hogedrukmeter liep op tot 25 bar en sleog de ventilator aan en uit bij 20 bar.
De garage heb ik vermeld verstopping in het systeem, te beginnen bij de condensor/expansieventiel te vervangen, en stil in het oor gefluisterd...hoop niet dat de compressor vloeistofslag heeft gemaakt.
13.45 uur krijg ik vandaag telefoon van de garage, heeft alleen de condensor vervangen, maar krijgt het systeem slecht gevacumeerd ! heeft eerlijk toegegeven heb toch het systeem afgevuld !
Vermeld mij bij inwerking zijnde airco de druk van het systeem, lage druk 4 bar :shocked: en de hoge druk 6 bar :shocked: , compressor maakte even een fluit toon.

Stop maar, compressor heeft vloeistofslag gemaakt einde compressor.

maar wil nog verdere antwoorden afwachten van Fabia-I/airco
bezitters.

Dat mag, als er drie of meer zeggen dat het normaal is, moet je verder geen aktie ondernemen en niets aan laten doen of nakijken, maar je gevoel/constatering geeft aan dat er iets niet klopt.
Ik geef enkel antwoord/advies ! normaal is het niet.

Voor de rest, hoop ik voor je dat je geen continu variabele compressor hebt...dan is het meteen afgelopen als je wilt afwachten.
 
Bedankt voor je antwoord Theo, het was niet zozeer mijn bedoeling je oordeel in twijfel te trekken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik rij nu met een vw polo van 2008 en deze heeft dat probleem ook, maar wat moet er dan juist aan veranderd worden? Vorige maand nog maar net de aanjager laten vervangen, heeft dat er iets mee te maken? Niet dat dat binnenkort weer stuk is, koste me toch een kleine 500euro :-) dus...

Als ik het goed heb, moet er iets aan de voorschakelweerstanden veranderd worden. Ik heb het zelf nooit bij de hand gehad, probeer even of je het met googelen kunt vinden. Wat Theo Stek zegt kan natuurlijk ook de oorzaak zijn, maar bij bepaalde bouwjaren en modellen komt het probleem zonder modificatie regelmatig voor.
 

floyd2

Forumguru
Je weet wel zeker dat allebei de ventilatoren draaien???
Ik weet nog wel van mijn audi A3 dat de zekering gesmolten was van de ene ventilator waardoor die het niet deed en daardoor de andere ventilator telkens aan/uit schakelde op hoog toerental.
 
Bovenaan Onderaan