Zelf accuspanning meten

Status
Niet open voor verdere reacties.

octofreak

Actief lid
Hallo forum collega's,

ik heb een vraag over mijn fabia 1 uit 2000.
Hoe kun je zelf de conditie van de accu meten?


- Is dat een kwestie van multimeter erop? Even googelen, en het lijkt er wel op.
- Welke waarden zou je dan moeten aantreffen?
- Dient contact / motor aan of uit te staan?

:crazy:

Deze vraag is eigenlijk naar aanleiding van de wintercheck. Veel zaken kun je zelf vaststellen (lampen, banden, vloeistofniveau's etc.), maar hier twijfelde ik... de multimeter leek me zo simpel....

Ik hoor jullie graag!

Ps. een zoekactie op het forum levert niet direct antwoorden op.
 
Hallo forum collega's,

ik heb een vraag over mijn fabia 1 uit 2000.
Hoe kun je zelf de conditie van de accu meten?


- Is dat een kwestie van multimeter erop?
- Welke waarden zou je dan moeten aantreffen?
- Dient contact aan of uit te staan?

:crazy:

Deze vraag is eigenlijk naar aanleiding van de wintercheck. Veel zaken kun je zelf vaststellen (lampen, banden, vloeistofniveau's etc.), maar hier twijfelde ik... de multimeter leek me zo simpel....

Ik hoor jullie graag!

Ps. een zoekactie op het forum levert niet direct antwoorden op.

Met een multimeter meet je de laadspanning van de dynamo bij draaiende motor en eventueel de rustspanning van de accu bij stilstaande motor.
De laadspanning moet ongeveer 13.8 - 14. volt zijn.
De rustspanning van de accu moet ruim boven de 12 volt zijn (onbelast)
alleen is deze meting is niet echt betrouwbaar, beter is het om een cappaciteitcheck te doen met een accutester, en dan het liefst met een "koude" accu.
 

van inkel

Forumguru
Je accu kun je alleen testen door hem te belasten, hiervoor heb je een speciaal apparaat voor nodig. Kweet alleen ff niet hoe dit heet.
 

octofreak

Actief lid
Bedankt alweer voor deze snelle antwoorden...

Een indicatie kan het dus wel geven, maar enige onnauwkeurigheid is te verwachten.
 

cvegreen

Forumguru
Toen ik een paar weken geleden voor het eerst naar de garage ging met mijn stuurbekrachtigings probleem , hebben ze in de garage mijn batterij getest en die bleek toen ook aan het einde van het leven te zijn. Is vervangen door een ander exemplaar . Die test duurde amper een paar minuten en daarna kwam er een papiertje uit dat apparaat met heel duidelijk geprint " de batterij dient vervangen te worden". Oh ja er stond nog een grafiekje op ook.
 
Toen ik een paar weken geleden voor het eerst naar de garage ging met mijn stuurbekrachtigings probleem , hebben ze in de garage mijn batterij getest en die bleek toen ook aan het einde van het leven te zijn. Is vervangen door een ander exemplaar . Die test duurde amper een paar minuten en daarna kwam er een papiertje uit dat apparaat met heel duidelijk geprint " de batterij dient vervangen te worden". Oh ja er stond nog een grafiekje op ook.​

Cvegreen heeft gelijk, dit is inderdaad heden ten dage de enige manier om een goede diagnose te stellen aan de conditie van een accu.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan