Zelf achterwiellager Skoda Octavia II vervangen

Adoks

Senior Member
Netjes gedaan! Alhoewel ik graag zelf mag klussen, breng ik dit soort zaken graag naar de garage. Daar doen ze dit zeer snel en betaal je eigenlijk 'nauwelijks' arbeidsloon. Je verdient er niet zo heel veel aan, maar wel goed dat je het hebt gedaan. Heb je ook zo'n verhaal voor het vervangen van de getande riem ;)
 

amateur

Nieuw lid
Het kan aardig uit voor 2 lagers:

- lager (SKF) kostte 90 euro per stuk, maar kan ook voor de helft als je voor een B-merk kiest
- dealer doet het voor ca 200 euro per stuk inclusief arbeid

Ik heb wel flink moeten investeren in gereedschap en uren studie op internet.
Het vervangen zelf kost ongeveer 1 uur per lager.
Als ik mijn eigen uren in uurloon om zou zetten zou het onbetaalbaar zijn, maar je bent wel van de straat en je houd er gereedschap aan over.
Ook kan ik nu zelf mijn remblokken en schijven en remklauw vervangen als dat nodig is.
Getande riem zegt me nog helemaal niks (mijn motor heeft een distributieketting, hoera). Meest nuttige fora zijn briskoda en de duitse fora.
 

Cordoba

Forumguru
Nog even een opmerking over het moment waarmee bouten aangetrokken moeten worden: 180 Nm + halve slag, en soortgelijke voorschriften, zijn van toepassing op zogenoemde rekbouten. Bij die halve slag extra, is het koppel nauwelijks hoger dan het omschreven moment, en ook al doe je 2 slagen extra dan blijft het moment op bijv. 185 Nm. Tijdens die 'extra halve slag (of hoeveel je doet) rekt de bout echter op, waardoor ie vervormt. Zo'n rekbout moet je altijd vernieuwen bij montage, als je die opnieuw gebruikt is de kans zeer groot, dat ie op een gegeven moment spontaan breekt, door de eerdere vervorming.

Mooie klus met mooie beschrijving. :xyxthumbs: Misschien handig om de complete beschrijving (en niet alleen de link) hier neer te zetten, voor als ie in de toekomst van je weblog verdwijnt.
 

amateur

Nieuw lid
Deze bout en de stopkap moet je inderdaad steeds opnieuw vervangen (zit ook bij de SKF lager kit).

Maar het aandraaimoment is 100% zeker vele malen 180 Nm:
- de 180 Nm haal ik gemakkelijk op mijn armen met de moment sleutel van 70 cm lengte
- voor de 180 graden daarna moest ik letterlijk op en neer springen op een tot 1 meter+ verlengde breaker bar (ik weeg meer dan 18 kg).
 

Cordoba

Forumguru
Hoe groot het werkelijk benodigde moment is voor de bout, is ook afhankelijk van het materiaal: het ene materiaal vervormt makkelijker dan het andere. Overigens gebruik ik een andere manier om bijvoorbeeld vastzittende wielbouten los te krijgen: ik pak een kruissleutel en zet op het ene uiteinde een voet, en pak het andere uiteinde met een hand en kan zo een behoorlijk moment uitoefenen. In het zeldzame geval dat dit niet genoeg is: de arm van de kruissleutel die omhoog wijst met met één of twee handen pakken, de naar beneden wijzende arm van de kruissleutel een voet op zetten, en vervolgen je gewicht zo ver mogelijk bij de kruissleutel vandaan (andere voet van de grond) en eventueel een paar keer flink op en neer 'hossen', en dat heeft eigenlijk altijd voldoende moment opgeleverd. Verlengen met een pijp kan bij de kwaliteit van mijn kruissleutel ook, maar dan breng je het moment niet mooi aan als wanneer je met een hand en voet werkt (doordat je dan met de hand trekt en met de voet drukt, breng je alleen een moment aan, en vrijwel geen extra resulterende kracht zoals wanneer je aan één kant de kracht aanbrengt)
 
Bovenaan Onderaan