Zelf bougies vervangen, enigzins ervaring?

Superbtsi1.8

Nieuw lid
Hoi allemaal,

ik heb een skoda octavia met een 1.2 tsi motor erin, nou wil de bougies vervangen gewoon omdat ik deze wil vervangen, nou krijg ik alleen helemaal niet die bougiedoppen los.

heeft hier iemand enigszins ervaring in of een goede tip om ze los te krijgen? want met grof geweld verkloot je die doppen omdat ze ook niet zo sterk zijn en kan ik die ook weer erbij gaan kopen.

Dat van die doppen geen idee; doorgaans zitten die er gewoon rechtstreeks op gestoken toch? Dus dan zou je ze recht naar boven eraf moeten kunnen trekken. Geen idee of ze wellicht met een draaiing geborgd zitten of iets. Los hiervan; vergeet je niet met een voelermaatje de elektrode afstand te controleren op je nieuwe bougies ?

vleier

Forumguru
bij mij was het gewoon rustig naar rechtsdraaien tot je klik hoort en dan haal ik die van mij eruit.(moet niet al te veel kracht kosten dus met 1 hand )

Je bedoelt de rubbber doppen die op de bougies zitten?

Deze zitten erg vast, ik kan je aanraden een bougiedoptang te kopen. Hiermee kun je ze veilig van de bougies aftrekken. Met een normale tang bijvoorbeeld heb je grote kans de bougiekabels kapot te trekken, hetgeen een dure grap is.

Zo'n ding:

https://www.winparts.nl/werkplaats-gereedschap/bougiedoppen/c1875/bougiedoptang-290l/p559404.html
Alternatief;

http://www.motorworkx.nl/bgs-bougietang.html?source=googlebase&gclid=CLvhut2zj88CFdW4GwoduJ8Bgg

image.jpeg

SkodaFabiarijder

Actief lid
ik bedoelde ook absoluut niet dat de tang op de door mij geposte site gekocht moet worden hoor! die is zelfs duur :) ging me meer om de tang zelf als voorbeeld

Greenarctic

Donateur
Hoi, je hebt een speciale trekker nodig, hazet 1849-9 en voor het eruit draaien bougiedop hazet 4766-1. Zijn bij Conrad en andere internetwinkels te koop. De dop houdt de bougie vast. het is handig om een compressor te hebben om het vuil om de bougie weg te blazen anders valt dat in de cilinder. Heb zelf ook een 1.2 tsi. Die beiden werken perfect. Met de trekker kun je de bougiedop ook goed aandrukken.

En je kunt ook overwegen de kabels te vervangen, ik verving ze rond de 100.000 maar dat wordt 60.000.

Succes

Ik ben helemaal voor goed gereedschap. Heb zelf een mooie kar in de schuur staan met spul erin wat bij Facom vandaan komt; merk is Ronin Tools. (1 op 1 Facom) maar ik vind 60 euro voor een bougiesleutel met verlengstuk nogal aan de dure kant... dat kan echt wel goedkoper en daar is niets speciaals aan. Je kunt zelfs een lange slanke dop gebruiken, maar die klemt dan niet om de steel van de bougie heen dus dat is wat onhandig maar is ook mogelijk...

Zoals ik schrijf; ben helemaal voor goed gereedchap hoor en hou niet van de beunhaas methode.
maar als je zoiets niet vaak doet, dan heeft het geen zin om voor ruim 100 euro aan gereedschap te kopen.
Simpele tang van paar tientjes volstaat, en lange slanke dop om de bougie los te draaien ook, en die vis je er dan uit met een stukkie tuinslang... hij gaat immers toch weg.. nieuwe kun je met zelfde tuinslang er een stukkie indraaien en vervolgens netjes vast zetten...

Maar das beunhaas manier.. wel goedkoop ;)

Nog even on topic:
Let even op bij het plaatsen van de bougie. Je zal de eerste niet zijn die die dingen veels te vast draait. Je wilt ze er over een X aantal KM er ook weer fatsoenlijk uit krijgen. Dus vast is vast. Weet niet wat het aanhaal moment is mocht je over een moment sleutel beschikken maar dan kun je dat beter gebruiken. En vooral niet vergeten met een voelermaartje de elektrode afstand na te meten. Kan zomaar 0.05 afwijken en dat is voldoende om geen mooie vonk te krijgen..

Greenarctic

Donateur
Gereedschap is prijzig, maar de garage vraagt 120 euro voor de bougies, ik koop ze voor 40 daarmee verdien je het gereedschap terug. En dat schoonblazen is ook verstandig om te doen

Dat is idd niet duur. Hoop wel voor je dat het originele zijn want er is van NGK nogal wat imitatie in omloop...

Hier even een kopieër plaksel van mijn post op het Motor-Forum

Even voor degene die ze op ebay goedkoper zien.
Ja; op ebay zijn ze idd goedkoper. Maar er zit ook imitatie tussen.
Ja; alles word nagemaakt dus ook dit..

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-1-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-2-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-3-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-4-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-5-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-6-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-7-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-8-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-9-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-10-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-11-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-12-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-13-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-14-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-15-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-16-1024.jpg

distinguishing-fake-ngk-spark-plug-17-1024.jpg

Greenarctic

Donateur
Goede bijdrage, deze kende ik nog niet, koop VAG sets maar was al gewezen op de nummers op de zijkant. Maar dit kan geen kwaad.

Alles is te koop ebay, dus ook de namaak. Dit soort dingen moet je niet in China of Japan kopen, en in Duitsland kijk ik naar het bedrijf er achter. Heb een afleveradres in Duitsland. Dat scheelt in de verzendkosten

vleier

Forumguru
Ik woon lettelijk op de grens. Dus ik kan het allemaal gewoon redden. Ga gewoon na Voet in duitsland (vag garage) en daar koop ik ze.

turboturbo

Forumguru
Ik zou ze meteen mee bestellen bij een automaterialenwebwinkel zoals Mister Auto of winparts. Dan weet je zeker dat je geen nep hebt en toch scherp geprijsd.
Ik zou op basis van die kleine details niet de echte van nep kunnen onderscheiden, totdat ik ze in mijn handen heb. En ja, dan is het al te laat.

Helaas is dit gedoe ook met Osram night breaker lampjes, er is kennelijk een hoop imitatie. Ik kan helaas niet zien of zo'n hologram echt is of niet.

Greenarctic

Donateur
Met Winparts heb ik hele slechte ervaringen. Verkeerde zaken opgestuurd en slechte communicatie. Bij Ebay moet je kijken naar de aantallen feedback en reviews. Bij verkopers die net beginnen moet je oppassen. Zeker als je de voorbeelden hierboven ziet. Als de prijs te mooi is zal het niet waar zijn :pieker:. In Duitsland zitten een aantal groothandels op Ebay, in Nederland youden ze op marktplaats zitten maar dat werkt toch anders. Ebay geeft een beter inzicht in betrouwbaarheid, en ook teruggave van geld als het fout is gegaan. ;)

Maar terug naar het onderwerp, Vleier succes met het verwisselen.

Bovenaan Onderaan