Zelf distributieketting vervangen

whwh

Lid
Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum maar heb al direct een vraag.

Ik ga van mijn Fabia met 1.4 MPI AQB motor de distributie ketting vervangen want deze rammelt behoorlijk.

Ik heb van de dealer 2 tandwielen en een ketting en een pakking. Is dit alles of is er meer wat mee vervangen moet worden? heeft er iemand een tekening of eventueel een uitleg met plaatjes die ik zou mogen hebben? zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of bijzonderheden?

bedankt alvast!

Ronnie

Forumguru
AQW heeft een onderliggende nokkenas......
Zou je het bouwjaar even kunnen vermelden? Ik ben in Elsawin nog geen AQB motor tegengekomen........

Ronnie

Forumguru
Het is een beetje summier omschreven in Elsa, net het onderwerp "ketting vervangen" is blijkbaar beschadigd (software), maar zo als ik kan zien in ETKA moet het meevallen; Volgens mij hoeft alleen de krukaspoelie eraf en dan het distributiedeksel losschroeven. Cilinderkop kan blijven zitten omdat het een onderliggende nokkenas betreft.
Tandwielen zijn met een spiebaan geborgd, kan dus ook niet verkeerd.
Bestandje heb ik bijgevoegd hoe je de nokkenas moet afstellen. Succes met de klus!!

Bijlagen

• Nokkenas en ketting.doc
    138,5 KB · Weergaven: 294

Monteurtje

Forumguru
Stel dat je besluit de boel zelf te vervangen. Let heel goed op met een bout van de omlooprol, van de multiriem. Dat is linkse draad.

ertromp

Forumguru
Net nieuw hier en dan al zo een uitleg :)! Geweldig deze meerwaarde van het forum. Ik heb dan geen Fabia I maar met veel interesse dit topic gevolgd. Hopelijk wil de topic starter zijn uiteindelijke ervaring met ons delen of deze klus te doen was met de info hier gegeven!

Kiswum

Forumguru
Heb je de Fabia sinds kort? Ik had laatst een koper voor de auto en hij vond dat de motor wel veel lawaai maakte. Hij was niet op de hoogte van het type motor en geluid wat er gemaakt wordt als deze stationair staat. Hij vond het als een Diesel klinken en als referentie van benzinemotor vergelijk hij het met een Polo.
Het lukte me niet om hem te overtuigen dat het vrij normaal was. Ik heb een aankoopkeuring gedaan en hieruit bleek dat er niets mis is met de motor/ketting. Het vervangen daarvan was overigens zo'n 400 euro bij een Skoda dealer.

Weet je zeker dat er iets mis is met de ketting en weet je het zeker dat je het zelf gaat proberen?
Ik wens je hoe dan ook veel succes, de Fabia's rijden heerlijk!

whwh

Lid
hallo,

bedankt voor de reacties (begin nu wel weer te twijfelen om het wel of niet te doen)
weet dat het vrij normaal is voor deze motor, heb de auto nu ruim 2,5 jaar (als 2de auto) en is een stuk erger geworden voor mijn gevoel. in het begin was/leek het minder te zijn. auto heeft nu 130000 gelopen bijna. klinkt inderdaad als een diesel die behoorlijk rammelt en onrustig is. auto is tot 85000 in onderhoud geweest bij de dealer en garage. sindsdien buiten wat rubbers en de radiateur niets meer aan gedaan wbt onderhoud. motorisch is er in ieder geval helemaal niets meer aan gedaan.

groeten

whwh

Lid
wel de vloeistoffen op pijl gehouden, koelvloeistof vernieuwd (met de nieuwe radiateur). verder helemaal niets meer gedaan.

Kiswum

Forumguru
Bedankt voor de aanvulling whwh:
Dan wordt het denk ik tijd voor een grote beurt, dit kun je wellicht wel zelf doen: Olie vervangen (niet alleen bijvullen), nieuwe filters, even op de brug zetten en de onderkant controleren, etc.
Er is niet veel info te vinden over de kettingen, maar normaal gesproken moet de ketting de gehele levensduur van de auto meekunnen (ik zit zelf op 174.000, met originele ketting). Als het geluid steeds harder wordt, dan kan dit inderdaad duiden op de ketting.
Ik zou zeggen, probeer een monteur naar je motor te laten kijken die verstand heeft van skoda motors. Een verkeerde diagnose kan namelijk meer kosten dan nodig is.

Kiswum

Forumguru
Honda motor met ketting en originele Skoda motor met ketting kun je toch niet goed vergelijken of wel?

Deze motor klinkt overigens niet gezond, zelfs niet als dit een fabia motor zou zijn ;)

whwh

Lid
hallo,

onderhoud moet ik inderdaad eens gaan doen, ik enk dat ik het mee pak met de ketting vervangen.

zo erg als het filmpje is het niet maar ik hoor wel gerammel en wat geluidjes er om heen van de distributie kant afkomen.

ik ga me eens bedenken of ik het ga doen, afhankelijk van het feit of ik tekeningen of eventueel een stukje uit de vraagbaak kan vinden wbt de distributie vervangen.

groeten

Zou er voor kiezen het te laten doen, kost wat meer maar het wordt dan wel door een ervaren persoon uitgevoerd (mag je vanuit gaan). Daarnaast nog eens garantie op de reparatie/onderhoud.

Bovenaan Onderaan