Zelf filters vervangen

mudley

Nieuw lid
He hallo,

Ik rij een tijdje met een motorstoring.
Eerst is er wen magneetklep vervangen en nu kreeg ik te horen dat het absorptiefilter vervangen moet worden (iemand idee wat dat voor filter is en wat het doet).

Ik rij een Skoda Octavia II Combi RS

Nu ben ik benieuwd welke filters je zelf kan vervangen en of her handleidingen/howto's zijn...
Iemand een idee?

Monteurtje

Forumguru
Is dit een benzine RS? Ik denk dat ze het absorptiefilter bedoelen die RV, naast vulopening voor de ruitensproeiervloeistof, zit. Zwart plastic onderdeel. Ik weet niet wat de storing is. Maar dit filter wordt niet vervangen of gecontroleerd. Kun je verder ook niks aan zien of loshalen.
De filters die vervangen worden zijn olie-, lucht- en interieurfliter. En bij diesel ook brandstoffilter. Bij benzine motoren is hier geen interval voor.

mudley

Nieuw lid
Dit is inderdaad een benzine uitvoering.
Wat bedoel je met RV?

Hij was nogal vaag in z'n antwoord, maar had het over uitlaatgassen... gaat er dan een belletje bij je rinkelen?
Vond de prijs nogal duur voor een filtertje, 210 euro (incl montage)

Monteurtje

Forumguru
Met RV (rechts voor) bedoel ik bijrijderszijde. Maar als je voor de auto staat met de motorkap open is het LV.
Het filter wat ik bedoel heeft niks met uitlaatgassen te maken, maar met de benzinedampen uit de tank. Is het misschien EGR klep, uitlaatgasterugvoerklep. (UGT)?
Zou het anders zo niet weten wat er bedoelt wordt

mudley

Nieuw lid
Heb ik ook aan zitten denken maar dat is toch geen filter?
Enig idee of het absorptiefilter zelf te vervangen is?

Monteurtje

Forumguru
Als het dat zwarte plastic ding is wat ik bedoel. Dan is dat een fluitje van een cent. Zit in een houder geschoven. Zitten 2 slangen op. Die koppel je zo los. Binnen een 1 minuut heb je die in je handen.

ertromp

Forumguru
Heb ik ook aan zitten denken maar dat is toch geen filter?
Enig idee of het absorptiefilter zelf te vervangen is?
Maar waarom vervangen?
Skoda geeft zelf in de ELSAwin ( handboek) geen vervangingstermijn voor een dergelijk filter.
Dit filter is er alleen maar om benzine dampen te filteren.
Welke foutcodes krijg je?

mudley

Nieuw lid
Geen idee wat de foutcode was.
Maar de dealer zei dat de reden dat het check-engine lampje branden omdat de absorptiefilter vervangen moet worden.
Dus als ik 't zelf kan, graag.. liever dat dan 210 euro's lappen ;)

Photog

Nieuw lid
Dat filter is inderdaad voor de brandstof dampen. Als je heel onhandig bent kost het je een half uurtje om te vervangen, als je een schroevendraaier vast kunt houden tien minuten. 210 euro is belachelijk voor zo'n filter. Ik heb het bij mij ook vervangen en dat kostte me ik meen 95 euro en vieze handen.
Ik zou eens bij www.vagtechniek.nl informeren, die rekenen iets andere prijzen voor onderdelen dan je dealer.
Het onderdeelnummer is:1K0201797AE
(@Mods: ik weet niet of het goed is als ik deze link plaats, anders wissen maar)

Edit: die klep is je N80, die kan ook nog weleens kapot gaan maar de kans dat het actieve koolstoffilter 'vol' zit en niet goed meer werkt is ook groot. Alleen verdwijnt die melding niet vanzelf, dus je zult de storingsmelding met VCDS moeten wissen.

Bovenaan Onderaan