Zelf trekhaak monteren O2 station (facelift)

Wie-o-wie heeft hier ervaring mee (of misschien zelfs een instructie)? Is het te doen? Hoe aanmelden module (canbus)?

Joske

Forumguru
Aanmelden zal een VCDS-gebeuren zijn vermoed ik, daarvoor roep ik hulplijn @ertromp of @Antera voor in. Betreft het inbouwen kan ik wel eens kijken wat er van in Elsawin beschreven staat. Ga je wel nog even moeten wachten, ik schat dat ik tegen morgenavond wel het een en het ander kan opzoeken voor jou.

Ik veronderstel dat op dit moment de achterbumper nog niet op de oprit ligt? Dus even wachten lukt vast nog wel dan? ;) :D

andrehj

Forumguru
Wie-o-wie heeft hier ervaring mee (of misschien zelfs een instructie)? Is het te doen? Hoe aanmelden module (canbus)?
Ik heb zelf een trekhaak onder mijn Superb gemonteerd.
Dus ja, het is te doen. Enige handigheid is wel vereist, zeker als je zelf ook nog een extra geschakelde plus wil toevoegen (zoals ik deed).
Instructies vind je op de site van de diverse trekhaakfabrikanten. Als je die combineert (ze zijn geen van allen compleet namelijk) en goed doorleest, kom je een heel eind.
Aanmelden moet met VCDS, VCP of door de dealer (met VAS).

Overigens heeft dit forum een zoekfunctie. Als je daar trekhaak in tikt, vind je diverse threads specifiek over het zelf monteren van een trekhaak....

Blacky

Forumguru
Heb de trekhaak samen met mijn neef zelf gemonteerd. Bumper demonteren,zijpanelen kofferbak zover demonteren dat je de stekkermodule kan plaatsen (dubbelzijdig tape) en kabel doortrekken naar de zekeringkast dat iets meer werk vergt. Aansluiten geen probleem. Inleren cq aanmelden bij de dealer laten doen. Werkt allemaal goed. Ca.3uur bezig geweest.

@Blacky Hoe loopt de kabel naar de zekeringkast (via zijkant binnen) en mag ik vragen welk type trekhaak/kabelset je hebt gekocht? En... dat chippie: Groot verschil merkbaar?

Blacky

Forumguru
Binnen onder de bekleding en afdekking, er lopen meerdere kabels. Brink vaste haak en 7polig set(merk?) voor canbus. Zijn regelmatig met paardentrailer onderweg.
Wat chippie betreft toppie. Had vooral in de bergen moeite met bochten, vaak terugschakelen maar nu niet meer. Trekkracht merkbaar beter.

Joske

Forumguru
Ik heb trouwens in Elsa niets bijzonders gevonden van speciale instructies voor inbouwen trekhaak. Enkel een tekening waar de uitsparing moet uitgesneden worden uit de achterbumper.. sorry :)

S63-0114.png

hemi24

Forumguru
Het is te doen, maar neem de tijd ;)

Even een avondje googlen is aan te bevelen, er zijn genoeg mensen die je voor zijn gegaan en zelfs alles met fotomateriaal hebben vastgelegd. Weet je ook direct waar alle schroefjes, plugjes en clipjes (verstopt) zitten...

Bovenaan Onderaan