Zenec Z-E2015 in O2.

Zwapp

Forumguru
Beste allemaal,

Nu een tweetal weken de Zenec in de O2 zitten, wat een genot.
De radio ontvangst is prima, de bediening werkt ook lekker eenmaal de unit is opgestart.
Jammer dat er een opstarttijd aan zit trouwens, ben al aan het rijden voordat er muziek uit de speakers komt.
Verder mag dat de pret niet drukken, navigatie is zoals ik al gewend was prima van IGO, geprobeerd de NextGen IGO erop te zetten maar geeft helaas geen geluid, bekend probleem met de Zenec zo ik lees.

Binnenkort ontvang ik nog een verloop van 1 antenne (meer zitten er niet in mijn O2) naar een aanslutiing voor 2 antennes, dan kan de TMC ook eindelijk wat ontvangen want die blijft nu maar zoeken...
Ook heb ik uit China een usb poort besteld in de vorm van de knoppen onderaan de Climate unit, ben benieuwd hoe dat eruit ziet, hoop dat het dan mooi weg gewerkt is die USB... Daarover later meer!

Gelukkig blijf ik een hobbiest en wil ik meer, dus zoals overal te lezen is, is het ook mogelijk navigatiepijlen in het MFD scherm te krijgen (wat het nut er van is laten we maar even in het midden).

Maar omdat het kan wil ik dit ook kunnen, nu heb ik in VCDS aangegeven dat er navigatie in zit en een radio (analog).
Helaas ziet de gateway geen geinstalleerde navigatie of radio.
Ik heb in het menu wel radio staan en krijg dan ook de RDS te zien dan, dus dat werkt wel...
Moet ik nog meer instellen of coderen of werkt deze radio gewoon niet samen met mijn O2 uit 2007?

Laatst bewerkt:
Dat met die navigatie meldingen op het MFD is altijd moeilijk met aftermarked spul. Bij mijn vorige werkgever hadden ze pioneer systemen in VW tourans en dat werkte ook niet..

Zwapp

Forumguru
Snap dat @Disaster-Master maar moet toch zeggen dat ik op het web er veel over lees en Zenec er bekend om staat dat dit werkt.
Mocht het, aan het eind van het verhaal, niet werken is dat geen man overboord maar is wel een leuke optie natuurlijk.

Ik kan via VCDS nu helemaal niet bij de module van de navi of radio komen, weet niet of dat een must is om het te laten werken...

Hoor graag van iemand een tip of aanwijzing wat er nog meer gecodeerd dient te worden bij dit soort units.

ABruintje

Senior Member
Volgens mij kan je ook helemaal niet in de module radio of navigatie komen omdat die module in de skoda radio zit ingebouwd. Geen originele radio, geen module.

Volgens mij moet je in je console kunnen aangeven dat er een RDS/Navigatie inzit, deze gaat dan kijken of er een signaal is op de canbus.

Je kan dus niet je nieuwe Zenec instellen met VCDS. De Zenec kan wel de canbus lezen voor informatie.

Hoe dit allemaal in zijn werk gaat met MFD, geen idee.

Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
Ik heb dan wel en Z-E2026 maar via VCDS kom ik ook nergens.
Ja, een foutmelding van de navigatie maar die zoekt nog steeds naar mijn Columbus dus die moet eerdaags uitgezet worden met VCDS.
Echter werkt het display tussen de tellers perfect met radio en navigatie.
Misschien was het mijn voordeel dat mijn vorige radio dit ook had.
Wat was je vorige radio??

Zwapp

Forumguru
Mijn vorige was een Xtrons, Chinees geval... Welke dat niet ondersteunde.
Heb navigatie in ieder geval aangevinkt in vcds...

Zwapp

Forumguru
@EdK misschien heb jij een idee? Las een bericht van vorig jaar dat jij er ook zenec in had gezet en deze middels vcds goed heb weten te zetten?

EdK

Forumguru
Ik heb met officieele VAGCOM kabel toendertijd in menu gekeken en moest daar in menu navigatie aanvinken
Hierna had ik de pijlen in de maxidot staan zodra je een route hebt ingesteld
Hiervoor moet je dan wel in menu van je vcds gaan en dan de keuze navigatie selecteren.
Radio en media was meteen al zichtbaar in maxidot, maar ook hier geld dat je hem dan in menu wel moet selecteren

Zwapp

Forumguru
Navigatie is aangevinkt als zijnde geinstalleerd, ik heb de instellingen in de bijlage staan.
Helaas geen navi optie in het menu van de MFD.

Bijlagen

• VCDS.jpg
    VCDS.jpg
    233,2 KB · Weergaven: 38

EdK

Forumguru
Ik heb hem toendertijd alleen in de installation list aangevinkt
De Bit 6 heb ik nooit aan hoeven zetten bij de Yeti.
Misschien eens even uitzetten en dan kijken wat er gebeurd

Maar heb je na de boel aangevinkt te hebben meteen gekeken of ook nog je wagen geheel uit gehad ?
Want heb het wel eens gehad dat ik iets had veranderd en niet meteen effect had , maar dat de volgende ochtend het toch werkte.
Zeg niet dat het ook opgaat voor dit , maar kunt het altijd even proberen

En anders even @Antera contacten en vragen of hij weet waar het probleem zit ( of hij je wil helpen !?)

Zwapp

Forumguru
Thx @EdK !
Heb de auto inderdaad al een nachtje op slot gehad, ik ga het nog even proberen in alleen de installationlist. Ook zag ik dat er een caninterface update was voor deze zenec, daarbij word geadviseerd om de accu 15min los te halen om zo de boel opnieuw te laten initialiseren.
Mocht dit niet helpen zal ik zeker even contact opnemen met @Antera !

EdK

Forumguru
caninterface update was voor deze zenec
Die zou ik zeker van Zenec even installeren.
Zou heel goed kunnen zijn dat daar het probleem zit.
Heb ook tijdens de tijd dat ik de zenec had (5 a 6 jaar ) paar updates gehad en waren in alle gevallen nuttig.

Succes verder en lees hier graag hoe het verder afloopt

Zwapp

Forumguru
Nou ik ben eruit!

Hierna had ik de pijlen in de maxidot staan zodra je een route hebt ingesteld

In het menu heb ik dus alleen audio staan, ik dacht aan de tekst van @EdK zoals hierboven, mfd op audio gezet en een route ingegeven en waarempel ik krijg de pijlen op het scherm!

Dat stukje audio is dus de communicatie met de interface, ik had eigenlijk verwacht dat ik naast de tijd de windrichting zou krijgen maar dat is dus niet zo.

Misschien dat het met een facelift O2 wel anders werkt in het menu?

EdK

Forumguru
dat ik naast de tijd de windrichting zou krijgen maar dat is dus niet zo.
Voor de windrichting zal je eerst nog een windmeter moeten plaatsen die uit wind zit als je rijd....:pieker::D

Maar mooi dat het verder werkt ....
En krijg je nu ook de zender informatie van de radio in de MDF ?

Zwapp

Forumguru
Haha ja de zender info had ik al...
Maar mag aannemen dat jij dat ook niet had?
Bij installatie van een Columbus krijg je toch wel de richting zoals N Z E of W?

EdK

Forumguru
Bij installatie van een Columbus krijg je toch wel de richting zoals N Z E of W?
Ik heb de Amundsun, en die geeft inderdaad het Kompas aan met Z N O W.....
Maar dit had ik niet met de Zenec, en ach echt toegevoegde waarde ........Als ik maar op bestemming aan kom, daar zit hij er bij mij voor in

Bovenaan Onderaan