Zij airbags voor O3 en O3 FL (vanaf 2017) dezelfde?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirk27

Forumguru
Mijn moeder heeft mijn grijze O3 combi (2015) gekocht enkele jaar geleden en heeft vorige week een aanrijding gehad. Veel schade, maar zij is gelukkig helemaal gezond.

Nu staat deze bij een vriend die schadehersteller is en we zijn aan het zoeken naar:
- Raamairbag rechts
- Zetelairbag vooraan rechts

Weet iemand of deze 2 airbags dezelfde zijn voor de O3 combi als de O3 combi facelift?

Ik heb enkele stukken al gevonden maar deze komen van een O3 combi facelift dus, vandaar mijn vraag.

De Skoda/VW dealer antwoord gewoon van "we hebben het exacte chassisnummer nodig om te kunnen vergelijken.." en van "we kunnen wel de juiste onderdelen leveren voor UW wagen aangezien we daar wel duidelijk chassisnummer van kennen"...

catch me

Forumguru
Is waarschijnlijk wel hetzelfde, maar vaak lopen dit soort onderdelen tot of vanaf een bepaald chassis nummer, past dan wel maar kan foutmelding geven.
In Partslink is dit wel uit te zoeken

dirk27

Forumguru
Ik heb antwoord gehad van 2 zeer behulpzame Skoda dealers: Thoen in Aalst en Vanhoonacker in Kruisem.

De airbags van O3 en O3 facelift hebben identieke partnumbers.
Ze hebben dit kunnen nagaan op basis van 2 VIN nummers.

Het antwoord dat ik gehoopt had!

ook de prijzen gehad:
- 309 euro incl. Taks voor gordijn airbag
- 290 euro incl. Taks voor zij airbag

hemi24

Forumguru
Ik vraag me serieus af of je een auto waar de zij- én de windowairbag van af is gegaan überhaupt nog wel moet willen repareren..!?

:nailbiting:

Kijken wat de verzekering wil uitkeren en dan de nog één keer toekijken hoe de wagen op de trailer van de Oostblok-handelaar de straat uit rolt!

dirk27

Forumguru
Ik begrijp wat je bedoelt en we hebben de overweging gemaakt.
Mijn moeder rijdt nog geen 10.000 km/jaar en de auto is niet full risk verzekerd. Aangezien ze in fout was, zijn kosten voor herstelling volledig voor ons.

Is een Octavia 1.6TDI van oktober 2015, net voorbij de 5 jaar dus en 126.000 km op de teller. De kosten voor herstelling zijn ongeveer 3.500 euro, een zeer goede vriend die het doet voor ons. Waarschijnlijk was deze auto total loss verklaard mochten we een herstelling doen via een merkdealer..

- Volgende onderdelen komen van een donorauto: deur, achterwiel, achteras, stuk van de achterplaat en zijdorpel, airbags, veiligheidsgordels

Hij is een professionele hersteller, na de herstelling zal deze er piekfijn terug uit zien.

Foto's hieronder
50836408081_eb763aa6dd_c.jpg

50836491407_2ceefeb720_c.jpg

50835682063_a99f76db05_c.jpg

dirk27

Forumguru
Ondertussen een update: ik heb de airbag gevonden in Portugal en Oostenrijk van schadewagen. Kostte 170 euro inclusief verzending voor de raam airbags en 130 voor de zij airbag.

Raam airbag makkelijk te vervangen:
- bekleding beetje openmaken aan de zijkant boven en je kan de airbag losmaken door meerde schroeven los te draaien
- monteren van nieuwe: terughangen en schroeven erin draaien, stekker erin en dan dal bekleding terug steken in de dak rubbers

Zetel airbag is ook goed te doen:
- zetel demonteren door eerst 4 XZN 12 punt 10 mm schroeven los te draaien
- onderaan de zetel enkele stekkers losmaken voor zetelverwarming rug en leuning, voet lamp, gordel sensor en zetel gewicht sensor
- vanuit de zij airbag is er een kabel die loopt tot onder tapijt: dat lostrekken en is goed
- zijairbag hangt vast met de schroef en een haak
- fiche losmaken van de airbag en airbag eruit, daarna nieuwe erin en kabel terug aansluiten
- nadien rugleuning van de zitting verwijderen door 4 bouten XZN 12 punt 8 mm te verwijderen: 2 langs elke kant. Daarna leuning van zitting trekken
- zetel naar garnierder brengen dicht te naaien: kostte me 100 euro
- zetel terug monteren en fiches aansluiten

op het eind van de rit mijn Autel MX808 aangesloten en alle fouten wissen!

dirk27

Forumguru
Wel een probleem gehad: Airbag gaf foutmelding - Passenger Airbag Circuit Short to Ground.

met andere woorden kortsluiting! De oorzaak s de kabel van airbag die gekneusd was en dus beschadigd was. Nieuwe kabel gekocht bij dealer 50 euro, zetel terug demonteren, leuning van zitting demonteren, zetelhoes verwijderen van beneden naar boven en nieuwe kabel in de airbag.

nadien alles netjes terug plaatsen en was ok!

moraal van verhaal: je hebt tegenwoordig echt een scan computer
Nodig die degelijk kan uitlezen en fout men wissen op alle elektrische systemen en niet alleen op motor ECU.

dirk27

Forumguru
Wat betreft de schade herstelling:
- nieuwe achteras
- nieuwe deur achter
- herstel achtervleugel door een stuk uit te snijden en stuk van schade wagen erin te lassen
- nieuwe achterwiel en band
- nieuwe gordels vooraan
- nieuwe airbag ramen en zetel
- plamuur en spuitwerk hele zijkant

auto is nu echt als nieuw en je ziet het helemaal niet!

totale kosten: 3.800 euro inclusief okkasie stukken

hemi24

Forumguru
Kan aan de foto’s liggen maar ik vind hem onderaan de deuren en de dorpel toch echt niet 100% strak..!

dirk27

Forumguru
En om af te sluiten, vandaag terug proper gemaakt. Ben wel blij, ondertussen al iets meer dan 5 jaar oud, dus klaar voor de volgende 5!

50914335711_1c95fc33d0_b.jpg

50914466987_4911b17d62_b.jpg

50914467267_36fdfe55d6_b.jpg

50913647513_06f9b7be92_b.jpg

50914467132_15f1661551_b.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan