Zoals al door anderen aangegeven is het toerenbereik waarbij een behoorlijk koppel wordt geleverd belangrijker dan het precies behaalde maximum koppel of maximum vermogen.
In feite zou je niet naar max. koppel en max. vermogen moeten kijken, maar bijvoorbeeld naar een acceleratietijd van bijv. 80-120 km/u in één bepaalde versnelling. Een tuner die alleen bij een heel beperkt toerengebied er een hoog koppel uithaalt, zal bij zo'n tussensprint nauwelijks tijdwinst boeken, een tuner die geen hoger koppel haalt dan origineel, maar dat koppel over een breed toerengebied beschikbaar maakt, haalt wel een forse snellere sprinttijd, en dat is in mijn ogen ook een betere weergave van wat je in de praktijk merkt van een tuning.
Of prijs van tunen en de geleverde prestatie (extra rijplezier/comfort) in evenwicht zijn, is een puur persoonlijke afweging, en daar zal ik niets over zeggen als het niet in een extreem slechte verhouding staat. (zoals bijv. 1 pk winst, voor beperkt toerengebied, en een kostprijs van 2000€)