zin of onzin DSG bak spoelen/olie verversen

henkie111

Nieuw lid
Is het zinvol om de DSG-bak van mijn Octavia, bj 2018, 1.6 tdi te laten spoelen/olie te verversen?
Volgens mijn dealer niet nodig, maar volgens anderen is het aan te bevelen om het wel te doen, eventueel in combinatie met een aanpassing in de software.
Wie heeft ervaring?
 

JeSko

Forumguru
Verversen zou ik, afhankelijk van de km stand en al dan niet gekende geschiedenis, zowiezo laten doen. Ik heb het ook preventief laten doen omdat ik twijfelde of het al dan niet gebeurd was toen het moest, en gelukkig maar dat ik het laten doen heb, bak schakelt ook weer een pak fijner.

Spoelen heeft imo geen zin, al zijn de meningen daarover verdeeld, bij spoelen schijnt er ook risico te zijn dat je vuil losweekt, dat dan weer op ongewenste plekken komt en zo de boel erger maakt.

Aanpassen software zou ik altijd laten doen, maar wel uitsluitend bij de goede tuners zoals JD, Vagtechniek of TVS en dergelijke ( vergeet er vast nog een paar ), standaard is de DSG geprogrameerd om zo snel mogelijk op te schakelen, puur gericht op zuinigheid, maar dit is niet bevorderlijk voor de levensduur van de bak en het rijd ook niet lekker.
 

Duijzer

Donateur
Ik laat de olie om de 60.000 km vervangen. Ik merk dat hij beter schakelt als er nieuwe olie in zit.
 

hemi24

Forumguru
Tenzij je een 1.6TDI met 4x4 hebt, is het onzin om elke 60d km je bak te laten spoelen; wellicht elke 90 of 120d km de vloeistof van de mechatronica laten vervangen…
 

eriktv

Forumguru
Volgens mij lopen hier twee zaken door elkaar, want ik ga ervanuit dat je een DSG-7 hebt, klopt dat? Bij een DSG-6 moet de olie om de 60dkm worden vervangen van de zgn. natte koppeling. Een DSG-7 heeft (meestal/altijd?) droge koppelingen. Dus check dat eerst even vóórdat je spraakverwarring krijgt over welke olie de garage nu al dan niet gaat verversen.
 

hemi24

Forumguru
@eriktv : ook een DQ-200 met droge plaatkoppelingen heeft een mechantronica deel waar een beetje hydraulische of automaatvloeistof in zit. Geen idee of hiervoor nog een vervangingstermijn geldt?
De gedeelte van de bak met de tandwielen is in principe onderhoudsvrij net als de meeste handgeschakelde versnellingsbakken. Toch zou een keer verse olie geen kwaad kunnen om de 150d - 200d km…
 

henkie111

Nieuw lid
Ik heb inderdaad een DSG met 7 versnelling, dus is olie verversen rond de 150.000 km wenselijk. Dank allemaal voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag.
 
Bovenaan Onderaan