Octavia2015
Lid
Beste Skoda liefhebbers en forumleden,
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Skoda Octavia Combi 2.0 TDI.
Rijdende in de auto heeft deze een duidelijk zoemend geluid tussen de 80 km en 100 km/hr. Lagere snelheden hoor je het nauwelijks/niet, sneller dan 110 ook niet/nauwelijks.
Ik ben er nog niet mee naar een autogarage gegaan, omdat ik eerst zelf wil uitvinden (hopelijk met jullie hulp) wat het zou kunnen zijn.
Zelf vind ik het interessant om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn, zonder eventueel een poot uitgetrokken te worden bij de garage en vooral: leren
Basis gegevens:
Handgeschakelde 6 bak
Datum eerste toelating 31 maart 2015
Motorcode CKF
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1968
Max. vermogen 110 kW / 150 pk
1)
Het is geen constant pulserend geluid, zoals bijvoorbeeld het aanlopen van een fietswiel bij een bepaalde snelheid.
Normaal zodra je bij een aanlopende band harder gaat, gaat ook het geluid qua freqentie sneller en hoger worden. Dit lijkt hier niet het geval te zijn.
2)
Ik ben niet heel bekend met gecupte banden (zaagtandslijtage).
Ik heb het bandenprofiel van voor naar achteren, heen en weer gevoeld en voel daar toch niet echt een verschil in opstaande randen/scheve slijtage in.
Als ik denk aan bijvoorbeeld het geluid van noppen op een mountainbike op het asfalt. Dan lijkt het daar niet op!
Ik dacht eerst aan wat hier beschreven staat qua zoemend geluid rond die snelheid. Maar het lijkt me dat niet te zijn.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/licht-zoemend-geluid-achter-boven-de-80-km.30673/
Voorbanden zijn 2x Vredestein Ultrac Satin 225/45 ZR 17 91Y
Er liggen als achterbanden 2x Continental ContisportContact 5 - 225/45 R17 91W.
Foto profiel achterband:
https://drive.google.com/file/d/1LHlkBy3TLKrovZecaayjMUkhPbNBB8pe/view?usp=sharing
3)
Het is geen constante hoge toon, maar een soort sinusgolf van geluid met 2 soorten snelheden. Een snellere zoem en een langzame/tragere.
Ik heb twee geluidsfragmenten geprobeerd op te nemen. Je hoort naast was normaal achtergrond geluid de twee soorten zoemen.
https://drive.google.com/file/d/1Wsafwjjt_AaTY0TTUsgWbMH4LSTst0xW/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1W4KUHRVtjg_QweGYRmtNyOG54W66zcTY/view?usp=sharing
4)
Poging tot verdere probleemanalyse:
-Als ik in de auto zit bij stationair draaien van de motor, geen afwijking/zoem verder te horen. Ook zodra ik buiten om de auto loop als deze stationair loopt (en stil staat)= geen gezoem te horen.
-Als ik stilsta en de koppeling indruk + het het gaspedaal een paar keer, dus toeren gaan omhoog 800 rpm tot 3000= ook geen gezoem te horen.
-Zoemend geluid begint duidelijk hoorbaar te zijn op 80 km/uur en op 100 km/uur snelheid.
-Rijden in 4e, 5e of 6e versnelling op dezelfde constante snelheid geeft geen verschil in frequentie = zoemend geluid blijft hetzelfde
-Als ik rij kan ik moeilijk het geluid lokaliseren, ik neig te zeggen dat het ergens achter vandaan komt (achterwielen? brandstofpomp?)
-Motor koud of motor warm maakt geen verschil
-Koppeling tijdens rijden indrukken, zodat motor statonair aantal toeren weer draait, of weer op laten komen geeft geen verschil in frequentie van gezoem= geluid blijft hetzelfde
-Koppeling indrukken op 80 en 100 km/h en gaspedaal indrukken = hogere toeren dan normaal bij snelheid geeft geen verschil in frequentie van gezoem= geluid blijft hetzelfde
-Airco/klimaatcontrole volledig uitgezet tijdens rijden= zoemend geluid blijft hetzelfde
Met deze stappen hierboven beschreven lijkt het dus niet de motor zelf of de koppeling
Doordat het specifiek snelheidsgebonden is, moet het wel ergens in een as? remschijven/klauwen? banden? lagers? brandstofpomp?
5)
De laatst genoemde brandstofpomp doet me denken aan de probleembeschrijvingen hier:
https://inkoopautos.com/brandstofpomp-kapot-symptomen-en-kosten/
Maar dan zou ik ook verwachten dat de pomp op lagere snelheden ook hoorbaar is zodra de motor loopt....
Dat is echter dan weer niet zo.
Iemand een idee in welke richting ik verder kan zoeken?
Bij voorbaat dank!!
Met vriendelijke groet,
F
Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Skoda Octavia Combi 2.0 TDI.
Rijdende in de auto heeft deze een duidelijk zoemend geluid tussen de 80 km en 100 km/hr. Lagere snelheden hoor je het nauwelijks/niet, sneller dan 110 ook niet/nauwelijks.
Ik ben er nog niet mee naar een autogarage gegaan, omdat ik eerst zelf wil uitvinden (hopelijk met jullie hulp) wat het zou kunnen zijn.
Zelf vind ik het interessant om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn, zonder eventueel een poot uitgetrokken te worden bij de garage en vooral: leren
Basis gegevens:
Handgeschakelde 6 bak
Datum eerste toelating 31 maart 2015
Motorcode CKF
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1968
Max. vermogen 110 kW / 150 pk
1)
Het is geen constant pulserend geluid, zoals bijvoorbeeld het aanlopen van een fietswiel bij een bepaalde snelheid.
Normaal zodra je bij een aanlopende band harder gaat, gaat ook het geluid qua freqentie sneller en hoger worden. Dit lijkt hier niet het geval te zijn.
2)
Ik ben niet heel bekend met gecupte banden (zaagtandslijtage).
Ik heb het bandenprofiel van voor naar achteren, heen en weer gevoeld en voel daar toch niet echt een verschil in opstaande randen/scheve slijtage in.
Als ik denk aan bijvoorbeeld het geluid van noppen op een mountainbike op het asfalt. Dan lijkt het daar niet op!
Ik dacht eerst aan wat hier beschreven staat qua zoemend geluid rond die snelheid. Maar het lijkt me dat niet te zijn.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/licht-zoemend-geluid-achter-boven-de-80-km.30673/
Voorbanden zijn 2x Vredestein Ultrac Satin 225/45 ZR 17 91Y
Er liggen als achterbanden 2x Continental ContisportContact 5 - 225/45 R17 91W.
Foto profiel achterband:
https://drive.google.com/file/d/1LHlkBy3TLKrovZecaayjMUkhPbNBB8pe/view?usp=sharing
3)
Het is geen constante hoge toon, maar een soort sinusgolf van geluid met 2 soorten snelheden. Een snellere zoem en een langzame/tragere.
Ik heb twee geluidsfragmenten geprobeerd op te nemen. Je hoort naast was normaal achtergrond geluid de twee soorten zoemen.
https://drive.google.com/file/d/1Wsafwjjt_AaTY0TTUsgWbMH4LSTst0xW/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1W4KUHRVtjg_QweGYRmtNyOG54W66zcTY/view?usp=sharing
4)
Poging tot verdere probleemanalyse:
-Als ik in de auto zit bij stationair draaien van de motor, geen afwijking/zoem verder te horen. Ook zodra ik buiten om de auto loop als deze stationair loopt (en stil staat)= geen gezoem te horen.
-Als ik stilsta en de koppeling indruk + het het gaspedaal een paar keer, dus toeren gaan omhoog 800 rpm tot 3000= ook geen gezoem te horen.
-Zoemend geluid begint duidelijk hoorbaar te zijn op 80 km/uur en op 100 km/uur snelheid.
-Rijden in 4e, 5e of 6e versnelling op dezelfde constante snelheid geeft geen verschil in frequentie = zoemend geluid blijft hetzelfde
-Als ik rij kan ik moeilijk het geluid lokaliseren, ik neig te zeggen dat het ergens achter vandaan komt (achterwielen? brandstofpomp?)
-Motor koud of motor warm maakt geen verschil
-Koppeling tijdens rijden indrukken, zodat motor statonair aantal toeren weer draait, of weer op laten komen geeft geen verschil in frequentie van gezoem= geluid blijft hetzelfde
-Koppeling indrukken op 80 en 100 km/h en gaspedaal indrukken = hogere toeren dan normaal bij snelheid geeft geen verschil in frequentie van gezoem= geluid blijft hetzelfde
-Airco/klimaatcontrole volledig uitgezet tijdens rijden= zoemend geluid blijft hetzelfde
Met deze stappen hierboven beschreven lijkt het dus niet de motor zelf of de koppeling
Doordat het specifiek snelheidsgebonden is, moet het wel ergens in een as? remschijven/klauwen? banden? lagers? brandstofpomp?
5)
De laatst genoemde brandstofpomp doet me denken aan de probleembeschrijvingen hier:
https://inkoopautos.com/brandstofpomp-kapot-symptomen-en-kosten/
Maar dan zou ik ook verwachten dat de pomp op lagere snelheden ook hoorbaar is zodra de motor loopt....
Dat is echter dan weer niet zo.
Iemand een idee in welke richting ik verder kan zoeken?
Bij voorbaat dank!!
Met vriendelijke groet,
F