Ik wissel voor-achter en ook links-rechts (kan niet bij rotatiegevoelige banden met pijl er op).
Als de wielen gewisseld worden wissel ik de wielen van de montageplaats.
Aangezien ik ca. 25 dkm per jaar rijdt is dat voldoende met de 17" ContiSport V's (zomer) en 16" TS830 (winter).
Toen ik meer km's maakte in een van m'n vorige auto's wisselde ik idd na 10 dkm.
De vorige eigenaar had op de SII GoodYear Eagle F1 Asymetric gemonteerd. Die kwamen toen net als de huidige banden goed uit bandentesten, maar deze cupten veel sneller dan de ContiSport V.
De gewone Vredestein Ultra's kosten overigens slechts € 65 per band !...
https://www.bandenconcurrent.nl/ban...MIspXAgt_J7wIVktV3Ch0V-wp2EAQYBCABEgLo0PD_BwE
@Agent327 de blokjes aan de randen van het loopvlak zouden dan langer/korter? moeten zijn om minder last te hebben van cuppen.
Over cuppen; ik heb gebruikte 165 brede winterwielen (Bridgestone winter) gekocht m'n vrouw's Trevis.
De 7 mm profiel banden die
achter op een Kia Picanto zaten heb ik
voor gemonteerd. Achter de 5,5 mm profiel banden.
Vanwege draairichting gevoeligheid kon ik niet kruislinks wisselen.
De 7 mm banden zijn aardig gecupt. Dat is zonde want dat maakt extra herrie, vooral hoorbaar bij lagere bb kom snelheden.
Ook de originele achterbanden op de Trevis waren gecupt. Ik begrijp dat dat vaker
achter gebeurt bij kleine lichte auto's.
Mijn vraag; ik had verwacht dat het cuppen op de aangedreven voorwielen zou verdwijnen na 500-1000 km. Het is voor mijn gevoel zelfs erger geworden. Wie kan mij daar iets zinnigs over vertellen?