Zuinig rijden O2 Combi

Iedereen weet dat je snel moet opschakelen naar de hoogst mogelijk vernelling (liefst 6e). Schakelen rond +/- 2000 toeren.

Wat is nu eigenlijk het toerental voor een 1.9 TDI in 5e/6e vernelling waarmee de motor het zuinigste/veiligste loopt ?
 
Een turbo diesel auto rijdt het zuinigst op het toerental waarbij de motor maximaal koppel levert. 1900 t/min dus
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik ben het niet eens met het zuinige rijden, dit werkt echt niet bij alle auto's goed. Er zijn genoeg auto's die beter en zuiniger rijden als je de motor juist lekker toeren laat maken. Mijn schoonvader en ik hadden allebei een Honda civic met dezelfde motor, hij deed aan het nieuwe rijden en ik dus niet. Ik kwam op een liter echter wel 1,5 km verder dan hij, ook als we van auto wisselden.
 
LEZEN Octavia rijder; Ik heb het over een TURBODIESEL en niet over een Civic, want dat zal een benzine geweesr zijn....
 
Maar waarom niet even testen met behulp van de verbruiksmeter?

Even bij bepaalde snelheid vastzetten, meten in 5e versnelling (gemiddelde op de boordcomputer even resetten en dan over 1km meten, of langer naar keuze). En dan schakelen naar 6 en dan resume op de cruisecontrol en dezelfde meting uitvoeren. Mijn ervaring is dat onder de 90 het niet heel veel uitmaakt of je nou in 5e of 6e rijdt, waarbij het lijkt alsof ie vanaf 1500 toeren altijd zuiniger is in de hoogste versnelling (al ie het heel weinig).
 
Ik weet dat ik nu het risico loop voor aso uitgemaakt te worden, maar schakelen bij ong. 2000 toeren?
Mijn auto moet geen watje worden natuurlijk.

Ik schakel gemiddeld bij 3000 tpm. Gemiddeld verbruik (na ong. 20k) is nu 5,6 l/100km.
Lijkt me toch aardig OK.
 
Tja, het toerental waar ie het zuinigst loopt is iets anders als het toerental waar je het zuinigst opschakelt... Mijn verhaal sloeg op continu.

Opschakelen zou ik doen zodat het toerental in de volgende versnelling niet onder de 1500 toeren komt. Met de 2.0TDI kan het vrij makkelijk als je net iets over de 2000 toeren schakelt, en kom je nog vlot mee ook. Met de 1.9 zou ik denk iets langer doortrekken (2500 toeren minimaal). Dat zou netjes moeten gaan.

En af en toe natuurlijk even lekker doortrekken.
 

lowietje

Nieuw lid
Houdt inderdaad de motor in omgeving van de 1900 toeren, MAX KOPPEL.
Maar zelfs als ge de snelheid rond dat toerental houdt, zult ge vaststellen dat hij bij toerental 2000 in 5de, er een groter verbruik is dan bij 2000 toeren in 4de. Door het feit dat de luchtweerstand niet lineair toeneemt.
Dus voor min verbruik zal het in 5de zelfs geen 100 km per uur zijn. In 4de rond de 80km. Dus schakelen in die omgeving.
De rest is allemaal larie.
Ik rijd reeds 8 jaar met de boordcomputer op het actueel verbruik, als de gps niet opstaat natuurlijk.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: diesel</font><hr />

LEZEN Octavia rijder; Ik heb het over een TURBODIESEL en niet over een Civic, want dat zal een benzine geweesr zijn....

[/ QUOTE ]

Lezen, diesel, want Octaviarijder reageerde niet op jou, maar gaf een tegenvoorbeeld tegen het nieuwe rijden in het algemeen... /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/wink.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Psycho</font><hr />

Ik weet dat ik nu het risico loop voor aso uitgemaakt te worden, maar schakelen bij ong. 2000 toeren?
Mijn auto moet geen watje worden natuurlijk.

Ik schakel gemiddeld bij 3000 tpm. Gemiddeld verbruik (na ong. 20k) is nu 5,6 l/100km.
Lijkt me toch aardig OK.

[/ QUOTE ]

Niks mis mee, ik schakel altijd tussen de 2000 en 3000 toeren. Puur op gevoel. Wil ik doortrekken dan pas bij de 3000 - 3500 en anders onder de 2500.

Lekker belangrijk eigenlijk. Ik rij op gevoel en niet op de waarde die mijn intrumentjes geven.
 
Bovenaan Onderaan