zwaar schakelen

hello, heb de laatste maanden al een aantal "klachtjes" verzameld en heel wat antwoorden gekregen hier; nu nog eenje dan :smirk:....

Mij valt op dat de Octavia die ik heb (2003, 1.6 benzine met 85.000 km) zwaar schakelt vanaf het begin.

Ik heb de pookhoes al eens verwijderd en eea ingevet, zonder echt merkbaar resultaat.
Iemand die iets kan zeggen over dit verschijnsel? Is het wellicht een bekende manier van schakelen?

Morgen moet ik toch even naar de garage, wellicht op te lossen door een stang te vetten of olie verversen van de bak?

Hoop dat iemand kan adviseren.

Thanks
 

Rick Blaine

Actief lid
Hoewel mijn Octi niet erg zwaar schakelde, heeft het vervangen van de transmissie-olie (inclusief een flesje "wondermiddel") en het geheel smeren van de schakelstangen (ik denk vooral de vrijliggende stangen bij de motor) wel de nodig winst opgeleverd. Maar als dit niet helpt zou ik het eerder zoeken in een (versleten) koppeling oid.
 
Oke, thanks

Herken je het "probleem" met schakelen wel?
Het is soms gewoon wat lastig in z`n 1 zetten bijvoorbeeld, of iets in z`n 2 "trekken".
Ben wel een zoeker hoor, maar het valt gewoon op.

Ik rijd vaak in auto`s waarbij heel licht gaat, vandaar de vraag of het typisch iets is voor dit model
 

Rick Blaine

Actief lid
Ik zou er toch eens nieuwe bakolie in laten gooien, je weet nooit hoe oud het is. Dan kun je daarna eventueel verder zoeken.
 
Zit je koppelingspedaal heel laag als hij aangrijpt ? Ik bedoel, komt de koppeling wel genoeg vrij ? Hoor je wel eens de bak kraken ?
 
mbt de olie; die wordt NU vervangen (hij staat ff bij de garage).

En nee, nooit een kraakje of iets gehad. Wel vervelend optrekke in z`n één, maar dat is denk ik het type auto waaraan je moet wennen
(redelijk wat gas bijgeven om niet te stotteren)

thanks
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk, zoals eerder al gezegd, ook aan de koppeling. Kan je best vrij snel laten nakijken als dit probleem plots gekomen is, anders help je de versnellingsbak om zeep.

Olie vervangen kan je doen (heb je blijkbaar ondertussen al laten doen), maar dit gaat volgens mij enkel effect hebben als het oliepeil te laag was in de bak, het zou uitzonderlijk zijn dat die olie na 85.000 km al moet vervangen worden.
 
hello, inderdaad de olie is reeds gedaan, inclusief een toevoeging vd zekerheid.

Tja, zeker weten doe je het nooit, maar kwaad kan het niet om na een jaar of 9 die olie te verversen.
Ben benieuwd.

vanmorgen deed hij het al vrij soepel, nu nog steeds. Voelt allemaal naar mijn idee wel lichter.
Toch als je de pookhoes verwijderd zie je aan de stang (net onder de knop zeg maar) links een plastic blokje zitten.
Dit blokje lijkt ervoor te zorgen dat de pook niet tever links wordt geduwd. Wellicht is deze iets versleten?

kan ik uittesten door hem met bv een stukje tape iets te "verdikken" en te kijken of ie beter voor de versnelling valt als je begrijpt wat ik bedoel.

thanks
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou niet gaan knoeien met lapmiddeltjes zoals plakband......
Controleer eerst de basisafstelling op/naar de versnellingbak, met name de schakelstang mat de klemring op de bak.
Ik heb een handleiding geplaatst in het topic "downloadcentrum", kijk dit eerst maar eens na.
Succes!
 
Strakke handleiding!

Maar...heb dus eigenlijk een "Versnellingshendelkaliber -3421" nodig begrijp ik?!
Simpel gezegd;

De boutjes moeten iets los, de Versnellingshendelkaliber ertussen voor de juiste afstelling en dan weer alles vast
(met momentsleutel :ahum:)

Er staat uiteindelijk:

De afstand -a- moet dan 2 ± 1 mm zijn. Als dit niet het geval is, fijninstelling uitvoeren.

Ik zal eens meten wat NU de afstand is.
 
net gekeken, maar daar kan je niet van op aan.
Teveel speling en verschil.

Moet toch gedaan worden die er verstand van heeft ben ik bang voor
 

Tachi

Actief lid
Als je zonder tandenpoetsen kunt schakelen dan is er in mijn optiek niks aan de hand. Ga daar niet in rommelen! Bij een koude start schakelt mijn Octavia ook zwaar van de één naar twee. Met dit weer trouwens niet.
Ik heb in een ver verleden in een auto gereden waar ze de complete versnellingsbak vervangen hadden, maar daar hadden ze iets niet goed gedaan. Het was altijd zoeken naar de 3e of 4e versnelling vanuit een lagere of hogere versnelling.
 
eens!

Hij schakelt nu vrij goed. Een op de zoveel keer dan moet je even twee keer proberen om hem in de één te krijgen, zit ie er net niet goed voor.
Nu de olie vervangen is zal het in ieder geval niet minder goed zijn.

We gaan het testen.

Dank vh advies mannen!
 
Toch nog even een vraag;

Na de verversing vd olie leek alles wat soepeler, maar toch...

Zo nu en dan lijkt hij gewoon net niet goed te staan waardoor hij moeilijk in z`n één te zetten is.
Ik overweeg om eerst de pookhoes nog te vervangen, dit is een imitatie die wellicht te krap is en de zaak wat in de weg zit.

Als ik de pookknop door de garage wil laten stellen (zoals in de handleiding wordt uitgelegd) wat zal dit kosten?

Ik durf het toch zelf niet aan.

Thanks
 

Ronnie

Forumguru
Geen idee, maar het zou normaal toch in een half uurtje gefikst moeten zijn......
Komt de koppeling wel goed vrij?
 
voor m`n gevoel wel.

Ik heb echt nog nooit een bijgeluid gehoord (poetsen).
Het lijkt wel of het niet echt duidelijke "kanalen" zijn waardoor je de stang duwt, je lijkt af en toe maar wat te "roeren".
(het lijkt een langere weg voordat je hem gevonden hebt zeg maar)

Meestal is het echt puur de 1 als je even stilstaat en de 2 die je erin moet "trekken"

Heb vd zekerheid een foto gemaakt van de pook.
Met name dat "blokje' lijkt wat versleten...of is het helemaal goed zo?
Er lijkt een stukje te zijn gesleten/verbogen

GroteFoto-36LGJELM.jpg


GroteFoto-YLFB6VR4.jpg
 
Bovenaan Onderaan