Zwaar sturen

Colin

Nieuw lid
Vrijdag m'n O2 gekregen.Naar een tijdje op de snelweg gereden te hebben viel mij op dat bij het veranderen zan rijbaan het insturen vrij zwaar gaat.Ook bij het rechtdoor rijden ben je continu aan het bijsturen.
Het is geen groot probleem, maar toch.
Bij mijn vorige auto(golf IV) ging dit namelijk een stuk lichter en kon met één hand sturen.
Heeft iemand hier ook last van en kan daar wat aan gedaan worden.?

Ja, lees inderdaad die ene draad maar eerst door !

Maar mijn situatie kort samengevat : ik was ook een Golf IV gewend en die stuurt heel licht onder alle omstandigheden. De Octavia stuurweerstand is echter snelheidsafhankelijk en dat is even wennen. Daarbij komt ook nog dat ie (op de snelweg) graag rechtuit wil ! En ja, uitwijken kost dan kracht.
Bij mij was het sturen op de snelweg echter idioot stroperig. Bleek een defect te zijn en na vervanging van de stuurkolom rijdt (en stuurt) ie weer als een speer ! (lees meer erover in die andere draad)
Ik wissel nog steeds dagelijks tussen de Golf en de Octavia en ze sturen beide gewoon 'anders' : kwestie van wennen.

MMM

Lid
Gewoon even de elektronische stuurbekrachtiging lichter laten afstellen (niet lachen, is de invalidestand) . Dat kunnen ze softwarematig instellen. Stuurt ie lichter en dus fijner, maar met een beetje pech kom je nooit van het "blijven bijsturen" af.

Wullum

Actief lid
Hmmm, was me bij proefritten helemaal niet opgevallen. Rij al 6 jaar in Golf IV (2 stuks), maar bij proefritten in diverse O2's is me zwaar sturen niet opgevallen. Kan ook aan de bandenmaat liggen, vrees nu het ergste voor mijn 225x17" banden. Weet het over een week als mijn O2 is geleverd...

Timothee

Actief lid
Gewoon even de elektronische stuurbekrachtiging lichter laten afstellen (niet lachen, is de invalidestand) . Dat kunnen ze softwarematig instellen. Stuurt ie lichter en dus fijner, maar met een beetje pech kom je nooit van het "blijven bijsturen" af.
Volgens mijn dealer kan dit niet. Ik had een afspraak gemaakt om de stuurbekrachtiging van mijn O2 lichter te laten instellen (heb na een jaar sturen echt een soort van "stuur rsi" omdat ik telkens dezelfde beweging vanuit de schouderbladen moet maken om te corrigeren), maar volgens de technische dienst bij PON zou dat niet mogelijk zijn bij de O2 vanwege de snelheids- en beladings-/belastingsafhankelijke stuurbekrachtiging!

Omdat ik op dit forum had gelezen dat het mogelijk zou zijn bij de O2 verbaasde me deze reactie nogal. Wie weet hier duidelijkheid over te verschaffen? Lullen ze uit hun nek bij PON?

Rallye

Forumguru
Ik heb nooit last gehad van zwaar sturen. Dat de stuurbekrachtiging niet bij te stellen zou zijn wordt in de test van Autovisie tegengesproken. Daar wordt werd volgens mij gemeld dat je de stuurbekrachtiging meer op die van een Golf GTI zou kunnen laten lijken (zelfde hardware, ander instelling). Ik kan de test helaas niet terugvinden. Op de site van Autovisie (http://www.autovisie.nl/expertise/rijimpressie/archief/tomeloze_tsjech/) staat de samenvatting, waar deze opmerking ontbreekt.

purk

Senior Member
het kan gewoon bij gesteld worden software matig, en ja het is een beetje een lul verhaal vanuit pon, MAAR ze hebben gelijk de zwaarte van de stuurbekrachtiging is afhankelijk van het type onderstel en ze willen voorkomen dat iedereen daar mee gaat rommelen.......vandaar dat antwoord!

Timothee

Actief lid
het kan gewoon bij gesteld worden software matig, en ja het is een beetje een lul verhaal vanuit pon, MAAR ze hebben gelijk de zwaarte van de stuurbekrachtiging is afhankelijk van het type onderstel en ze willen voorkomen dat iedereen daar mee gaat rommelen.......vandaar dat antwoord!
Bedankt voor je reactie. Ik ga toch nog maar eens met de dealer bellen....ze moeten dan nog maar eens bij PON navragen hoe het nu moet als ze dat niet zelf weten. Ik laat me nu niet meer afschepen met zo'n antwoord.

Weet je toevallig of het veel werk is of dat het een kwestie is van kiezen uit een paar presets in het electronische systeem van de auto?

Fabia

† In Memoriam
Over sturen gesproken. Zo was ik vandaag op pad met een gloednieuwe DAF CF. Eerst naar de drukkerij in R'dam en dan met NRC naar het depot in Eindhoven. Vanaf mijn werk naar de drukkerij staat het stuur netjes recht. Rij ik, na het laden, weg bij de drukkerij staat het stuur behoorlijk scheef. Heb ik gelost in Eindhoven, motor afgezet, staat het stuur weer recht. En nee, het lag niet aan de lading want die was gelijkmatig verdeeld over de laadvloer. Ik denk dat het iets te doen heeft met de stuurbekrachtiging, die zal wel elektronisch geregeld worden of zoiets maar dit was wel een hele vreemde gewaarwording.

Timothee

Actief lid
Als ik goed gezocht heb via Google, is op deze pagina te vinden hoe het moet:

http://de.openobd.org/skoda/octavia_1z.htm#44

Nu zeggen mij die codes niet veel, maar de dealer hopelijk wel.
Ik heb gisteren bij mijn dealer een briefje achter gelaten met genoemd adres én dit adres: http://www.gerritspeek.nl/vag-com/index.html.
De mannen zouden erin duiken en me vandaag terug bellen.

Zo gezegd, zo gedaan. Hetgeen op die websites staat wordt afgedaan als "hobby projectjes". Ze hebben nogmaals naar PON gebeld en wederom als antwoord gekregen dat het niet kan (wat dus niet klopt).
Omdat PON zegt dat het niet kan, wil de dealer het niet uitvoeren. Klinkt logisch, maar vanwaar die stugge houding?

Moet ik op zoek naar een andere dealer die dit wel wil proberen of gaat het hier inderdaad om "hobby projectjes" en is het zoals de dealer zegt gevaarlijk om er zomaar mee te gaan klooien?

MMM

Lid
Volgens mijn dealer kan dit niet. Ik had een afspraak gemaakt om de stuurbekrachtiging van mijn O2 lichter te laten instellen (heb na een jaar sturen echt een soort van "stuur rsi" omdat ik telkens dezelfde beweging vanuit de schouderbladen moet maken om te corrigeren), maar volgens de technische dienst bij PON zou dat niet mogelijk zijn bij de O2 vanwege de snelheids- en beladings-/belastingsafhankelijke stuurbekrachtiging!

Omdat ik op dit forum had gelezen dat het mogelijk zou zijn bij de O2 verbaasde me deze reactie nogal. Wie weet hier duidelijkheid over te verschaffen? Lullen ze uit hun nek bij PON?

Bij Pin zouden ze toch beter moeten weten. :crazy: Ben zelf klant bij S-point te A'dam en dat is notabene van PON zelf. En daar hebben ze het prima voor me geregeld. Dus ...
.... ben IK nou gek? :1761:

Timothee

Actief lid
Ik weet het ook niet...tot nu toe nog elke dealer die ik heb gevraagd zegt te weten dat het niet mogelijk is maar ik verdenk ze ervan dat ze enkel zeggen wat PON hun zegt (uit gemakzucht en om zich in te dekken). Ik vraag me soms af hoe ver men gaat om zelf eens iets uit te zoeken....als ik bij zo'n toko zou werken zou ik juist alles willen weten en dit soort dingen uitzoeken voor klanten.

MMM

Lid
Ik weet het ook niet...tot nu toe nog elke dealer die ik heb gevraagd zegt te weten dat het niet mogelijk is maar ik verdenk ze ervan dat ze enkel zeggen wat PON hun zegt (uit gemakzucht en om zich in te dekken). Ik vraag me soms af hoe ver men gaat om zelf eens iets uit te zoeken....als ik bij zo'n toko zou werken zou ik juist alles willen weten en dit soort dingen uitzoeken voor klanten.

Andere dealer zoeken? Want geloof me ... HET KAN ECHT. Ik heb zo'n beetje dezelfde O2 als jou.

Bovenaan Onderaan