Voor vering voelt slap

kami

Lid
Ik heb een Fabia III Dsg gekocht uit 2018 met 12k km op de teller, dus in principe ben ik hem aan het in rijden. Ik rij maandelijks zo een 1000km. Ik begrijp dat het geen sport model is, maar ik ervaar dat de voor vering slap is. Als ik op de snelweg over een hobbel ga, stabiliseert de achterkant na 1 keer dat de vering indrukt aan de voorkant danst de vering nog 1 of 2 keer licht na.
Zijn de veringen voor anders als achter? Heeft hier iemand ook ervaring mee? Is het normaal of moet ik naar de dealer?
 

kami

Lid
Dat denk ik ook, maar dat zou gezien de km stand raar zijn. Mijn vraag is dan ook of de voorkant normaal “los” aan voelt.
 

Arjan1985

Forumguru
Je kunt voor de zekerheid controleren of ze lek zijn door even te voelen of op het zicht. Stuur helemaal 1 kant opdraaien dan kun je er goed bij. Stofhoes even optillen. Als je nattigheid ziet of voelt zijn ze iig lek.
 
  • Leuk
Waarderingen: kami

kami

Lid
Je kunt voor de zekerheid controleren of ze lek zijn door even te voelen of op het zicht. Stuur helemaal 1 kant opdraaien dan kun je er goed bij. Stofhoes even optillen. Als je nattigheid ziet of voelt zijn ze iig lek.
Daar ga ik zeker naar kijken, de auto staat ook een paar centimeter lager als achter op zijn veren.
 

EdK

Forumguru
maar ik ervaar dat de voor vering slap is.
Heb de Fab 3 Combi gehad en vanaf begin vond ik de vering niet naar zin.
Had een zwabberig deinend gevoel in bochten.
En dat was ik totaal niet gewend bij de RR en de Yeti die ik daarvoor had.
Heb uiteindelijk een schokdemper set overgenomen van een slapend lid hier op forum (KW streetcomfort )
En sindsdien had ik een heel fijne wagen die heerlijk de bochten doorging en zoals ik het gewend was.

Ja die set is nieuw redelijk aan de prijs , maar er zijn ook andere merken en opties die betaalbaarder zijn.
Zou zeggen neem eens contact op met @Antera hier op forum. Die verkoopt en monteert deze in een mum van tijd en kan je tevens ook aardig adviseren als jij aangeeft wat je wilt / verwacht
 

Antera

Donateur
Aangeziene auto nog (nieuw) is zijn de veren zeker nog oké en lijken me de dempers ook niet slecht. Misschien is dit voor jouw te veel een “ boot”. En dan moet je eens nadenken over plaatsen verlagingsveren. Dat maakt het een hele andere auto
 

kami

Lid
Bij mijn 1e 2 Fabias(mk1) was de voorkant anders geveerd en moest er na 90k km nieuwe veren in.
Wat ik mij afvraag is of de losse voorkant die niet in verhouding staat met de achter vering normaal is. Er zit nog garantie op de auto en als het niet normaal is, zou het mooi zijn dat ik niet voor de kosten hoef op te draaien. Ik prefereer comfort over een strak afgeveerde auto. We hebben een verlaagde citigo en heb een Volvo c30 sport en een polestar 2 gehad, deze waren allemaal stuiter bakkies, toen ik mijn octavia kreeg van de zaak, was het een genot om zo een slappe bak te rijden. De voorkant stabiliseert niet na de eerste indrukking en danst na, terwijl de achterkant dat niet doet. Is dit normaal? Achter staat de auto hoger als voor IMG_4397.jpeg
 

1983jeroen

Forumguru
Ziet er uit alsof er achter hulpveren onder zitten.
Hij staat veel te hoog voor standaard. Dat maakt hem daar ook heel stuk waardoor hij voor waarschijnlijk nog slapper aanvoelt.

Kijk eens in de veren achter of er een extra veer in gedraaid zit.
 

1983jeroen

Forumguru
Zie nu op Marktplaats dat alle Fabia's uit die tijd erg hoog staan achter. Hulpveren zullen het dus niet zijn.
Kan me wel voorstellen dat het invloed heeft op het rijgedrag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Schokbrekertest laten uitvoeren? Vaak is dat gratis en als ze lek zijn moet dat er toch wel uitkomen?
Of gewoon beter spul laten monteren.
 

Rallye

Forumguru
Ik kan de Koni Special Actives aanraden - al doe je dat dan niet alleen voor de vooras. Was bij onze MINI een grote verbetering.
 

Pindasaus

Forumguru
Van de Polo, A1, Ibiza en Fabia schijnt de Fabia het comfortabelst geveerd te zijn, maak ik op uit verschillende fora. Die van mij is ook niet direct gestabiliseerd na een drempel.
 

kami

Lid
Ik heb het maar voor lief genomen, ik zie verder niks bijzonders aan de vering. Het is gewoon een slappe bak. Beetje raar met 110pk. Bedankt allen voor jullie input.
 

1983jeroen

Forumguru
Je hebt nog garantie zeg je. Laat de dealer dan gewoon even kijken.
Misschien hebben ze nog wel een vergelijkbare auto en mag je die even proberen..?
 

Eltjo

Forumguru
De S2 voorveren was ik ook op een gegeven moment zat.
Ik heb toen 1,5 jaar rondgereden met een kunststof kraag (€12 en er in een paar minuten ertussen gezet) van Ali.
Dat was al veel beter dan de standaard veren bij > 200dkm. Later toch standaard Eibach veren en vanwege veel werk ook gelijk Bilstein schokbrekers laten monteren.
 

Pindasaus

Forumguru
Een kunststof kraag zal het onderstel harder maken maar niet helpen tegen het deinen, dat is de taak van de schokbrekers. Het deinen zal juist een fractie erger worden, omdat de balans tussen de schokbreker en de stijver gemaakte veer niet meer klopt. In verhouding is de schokbreker zwakker geworden.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan