Help, mijn Superb roest weg! (Onderdeelnummer gezocht)

andrehj

Forumguru
(Nou ja, deels dan)
Toen ik gisteren eindelijk eens de gelegenheid had om de olie te wisselen (naar aanleiding van dit topic) viel mijn oog op het steuntje van de bedrading van de oliepeilsensor. Dit steuntje is namelijk in verregaande staat van ontbinding. En dat valt voor een auto die net 5½ jaar oud is wel wat tegen.
Nieuw zag het steuntje er zo uit:
Beugel Nieuw.jpg
Maar nu zie je dit:
Beugel Nu.jpg
Dus ik dacht het onderdeelnummer even uit Etka te vissen, maar dat valt nogal tegen, want zowel op de vooras als op de bedrading, als bij de carterpan komt dit onderdeel niet voor.

Weet iemand het nummer van dit beugeltje? En zit het (zoals op bovenstaande foto lijkt) inderdaad alleen maar geklemd op de rand van het subframe? Of zit er nog ergens een goed verborgen schroef?
 

kansberg

Forumguru
Steuntje eruit, ontroesten met rustyco (vloeibaar schuurpapier) en in de zinkspray....misschien niet de oplossing die je zoekt, maar het is een mogelijkheid :bloos:
 

andrehj

Forumguru
Dat vond ik inderdaad wat veel werk voor zo'n blikken ding. Ik koop em lieven nieuw (zal niet veel kosten toch?) en zet em dan voor montage in een dikke laag Hammerite.
 

s-line

Forumguru
Ff een staalborstel erover en ik de zinkspray spuiten. Gebeurd verder niets mee.
Maar ik zie wel meer roestplekjes op je subframe ook, of ga je die ook meteen vervangen….:D
 

oco1979

Forumguru
even in de cola leggen en zien wat er nog van overschiet :pardon:.
Anders nieuwke gaan halen bij dealer,zal wel geen rib kosten....
 

Antera

Donateur
Niks geks er zitten meer onderdelen die roesten. Je wilt niet weten wat er al geroest is voordat je er uberhaupt mee gaat rijden. Ik zou me er ook niet te druk om maken en verre staat van ontbinding betwijfel ik wel. Anders zoals gezegd verwijderen in de cola leggen schoonborstelen en zwart spuiten of in de zinkspray.
 

andrehj

Forumguru
Ik heb afgelopen weken wat tijd besteed aan het (voor zover mogelijk) ontroesten van de voorste en achterste subframes, en ze daarna in drie lagen Hammerite gezet. Was best een klusje en helaas kun je ook niet overal bij.
Maar gelukkig staat de S2C tegenwoordig binnen, dus het ziet er nu weer netjes uit en hij kan er zo wel weer 10 jaar tegen denk ik.
Maar net kwam ik dit filmpje tegen, van iemand die het probleem van de roestende subframes en draagarmen iets grondiger heeft aangepakt:
 

Eltjo

Forumguru
Helemaal gekeken; leuk om van mijn eigen auto beter te weten wat waar zit en hoe het in elkaar steekt.
Hij is wel goed en nauwgezet bezig! Maar, halleluja ! En dan gaat die hem daarna verkopen. .?

Wat een fkn hoop werk en nieuwe materialen. Ik houd er wel van om lang met een auto te doen (ik hecht er ook aan), maar ja op een gegeven moment is niet alleen het onderstel minder (er was niet veel roest) maar ook het ex- en interieur. Waar eindigt het? En de auto had al 230 k miles al weg bij aanschaf, als kostbare zaken defect gaan is er weer flinke kostenpost.

Buiten dat, een nieuwer type auto rijdt op allerlei vlakken veel soepeler en is weer stiller (niet te vaak in zo’n auto rijden dus ;) ).
De betrouwbaarheid, vooral van allerlei nieuwe opties begrijp ik van dit forum, is wat anders...
Mijn vorige auto deed ik weg omdat ik na ritten van 1450 km in 15-16 uur ‘s nachts en de dag daarop nog “rijgeluid” in mijn hoofd had. Met de huidige heb ik dat dus al 9 jaar niet meer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Een beetje aandacht voor het onderstel qua roest is wel nodig, getuige deze post van iemand bij wie aan de achteras een onderste draagarm compleet is doorgeroest en afgebroken:
IMG_8082.thumb.jpeg.db6f63d7c0cd188186128b0abd575711.jpeg

IMG_8047.thumb.jpeg.21c1de45f9eb767180ea5d4f9a911db2.jpeg
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Natuurlijk is een regelmatige inspectie, en onderhoud aan roestpreventie een goed idee, maar......
Na 206K miles (~316000 km), hoeveel jaar, en waar in het VK reed die auto voornamelijk?
De kuststreek is een 'zoute omgeving', en er zijn in het VK ook nog meerdere 'doorwadingen' op lokale wegen te vinden.
Altijd in het gras parkeren is trouwens ook een slechte gewoonte qua roestvorming.
 

Arjan1985

Forumguru
Beetje off topic aanhakend Hier in Zeeland merk je het ook met zout. Je ruikt het zout ook. Toen ik nog veel deed kite surfen ging de Clio hard achteruit. Zout en zandstralen. Immers enkel het strand op vanaf windkracht 5.
 

Duijzer

Donateur
Ik zie dat er Powerflex bussen in zitten, die zijn een stuk harder dan de rubbers die er origineel op zitten. Rijdt lekker strak, maar geeft wel meer door aan het subframe. En als dat al roestig en verzwakt is kan een flinke beuk, in combinatie met Powerflex bussen net het duwtje geven waardoor hij afbreekt.
Overigens: we weten niet hoe deze auto gebruikt is. Ik heb rally gereden en dan is een verbogen stuurstang of draagarm niet iets waar je van opkijkt. Maar als ik dat nu zou hebben zou ik me toch afvragen hoe dat nou gekomen is..
 

EdK

Forumguru
Een beetje aandacht voor het onderstel qua roest is wel nodig,
Als ik die foto's zo zie dan heb ik ook me twijfels over de eigenaar en hoe hij ermee omgaat.
Maar in theorie moet zoiets hier in NL ( en zeker in Belgie ) met een APK naar boven komen en op een afkeur eindigen van de wagen....
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Dat zegt meer over het gebruik en de leefomgeving van de auto, een draagarm die zo doorrot en afbreekt is echt jaren blootgesteld aan al wat slecht is voor metaal, mijn Superb en Octavia waren op 8 en 12 jaar oud vanonder nog amper geraakt door roest, mijn garagist zegt ook dat de VAG onderstellen en carrosserieën van die generaties amper roesten. Enige wat nu op mijn keuringsblad stond was staat subframe roest, maar ik heb het gezien en er is zelfs amper sprake van oppervlakkige aanslag op het subframe, dus een belachelijke opmerking van onze vrienden aldaar.
 

EdK

Forumguru
Ach @JeSko dan gooi je er toch een bussie hammerite tegenaan !!
Is de roest weg en kunnen ze de volgende keuring er niet over zeuren en zelfs zien dat je naar ze luistert ..... :pieker:
 
Bovenaan Onderaan