DSG van een superb iV vraagje

Derooke

Forumguru
Beste,

Ik ben me aan het informeren hoe een DSG gereden moet worden ivm slijtage enz.

(Heb al een hoop gevonden ivm tuning om slijtage tegen te gaan enz)

Maar wat ik niet vind is een recent topic er over .
-Is de IV zijn DSG ook zo gevoelig aan slijtage?
-welk type is het juist?(DSG...)
-Omdat het een IV is , als je "kruipt" gebruik je dan de koppeling of de Electromotor (ik ga uit van de koppeling).
- Hoe veel km kan je gemiddeld rijden met een rustige rijstijl en weinig file met de vliegwielen enz vooraleer ze moeten vervangen worden.
Zoals gezegd vind ik het van de oudere types in dit forum wel terug maar niet van deze.

Mvg

Deroo Kevin

DaveW

Forumguru
@Derooke... en volgens mij rijdt die altijd weg op de elektromotor en schakelt de TSI pas later bij.
Klopt. De standaard instelling van de iV is "EV mode". Voor korte ritten laat ik dat zo. Voor lange ritten, druk ik twee keer op de 'e-mode knop' waardoor hij in "Hydrib Auto" komt te staan. Dan nog rijdt hij weg in EV mode, maar schakelt naar de benzine motor als ik op autosnelweg kom, of als de batterij lading begint terug te lopen. Dan durft hij wat langer/meer op benzine te rijden. Werkt hier heel goed hoor.
Voor lange ritten gebruik altijd de navigatie zodat het systeem weet wanneer en hoeveel stadsverkeer vs snelweg er nog komt. Ik las ergens dat daar rekening mee wordt gehouden, en na een week rijden moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat dat klopt.

Derooke

Forumguru
Dus als je electrisch rijd gebruik de DSG geen koppeling?(kan het niet op de 2 sites terugvinden)
Ik dacht dat de Electromotor gewoon door de versnellingen ging.
Ofwel mis ik hier iets?
Ben er echt niet goed in in die dingen.
-dus voorlopig lijkt het. Als de Electromotor motor word gebruikt dat er geen wrijving ivm koppeling is
En TVS doet geen tuning aan de 400 volgens hun lijstje .

Mvg

Derooke

Forumguru
Gevonden van de 400 prijs stage tuning . Alleen niet de DSG alleen(ik wil geen performance dingen)

Mvg

DaveW

Forumguru
Dit artikel online gevonden, misschien vind je hierin meer info?

Bijlagen

• The Plugin Hybrid Drive of the VW Passat GTE(xuebalib.com).pdf
    1,5 MB · Weergaven: 29

DommelBelgium

Forumguru
Voor lange ritten gebruik altijd de navigatie zodat het systeem weet wanneer en hoeveel stadsverkeer vs snelweg er nog komt. Ik las ergens dat daar rekening mee wordt gehouden, en na een week rijden moet ik zeggen dat ik de indruk heb dat dat klopt.

Ik hoopte ook dat dit effectief ingebouwd zou zijn, maar de lokale verkoper destijds beweerde dat dit niet zo is ... 'k Heb het dan vervolgens ook nog eens nagevraagd via website en van dhr Ivo De Laaf (verkoopsadviseur Wittebrug, Den Haag) kreeg ik onderstaand antwoord :

"Is er een connectie tussen de gps en de hybride-sturing ? Zal de sturing maw zelf rekening houden met het gekozen traject om al dan niet elektrisch in te schakelen (of over te houden voor een later deel van de rit) ?"
Nee deze sturing (automatisch) ontbreekt. De auto start automatisch in de elektrische modus en zal hierin blijven rijden tot u hem op hybrid mdus zet of de accu leeg raakt. (einde citaat)
Ik zou het reuze vinden, mocht dat erin zitten, maar betwijfel het ...

Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Nog steeds geen antwoord gevonden of de koppeling slipt (gelijk ambriage) bij start stop verkeer ondanks de informatieve artikelen die ik via jullie heb gekregen.

Volgens het een elektrische motor is is het niet echt nodig om te slippen maar omdat het een hybride is is het mss gemakkelijker (van VW)om dit wel te doen omdat er dan maar 1 soort vertrekken enz moet geprogrammeerd worden in de versnellingsbak

MaxN

Donateur
Ik kan me niet voorstellen dat het slippen meer/anders zal zijn dan met een “normale” dsg/motor combinatie. Ik gok dat de dq400 een aangepaste dq200 is en ik heb nog geen problemen gehoord over de GTE’s met bakproblemen. Er heb er veel bekenden in de omgeving die er mee rijden of gereden hebben. Zowel Passat als Golf.

hemi24

Forumguru
De DQ400E is eigenlijk geen DSG, maar een TSG...

In feite is het een DSG die gekoppeld is aan een elektromotor; door een derde koppeling, kan de verbrandingsmotor aan de elektromotor+DSG gekoppeld worden.

Hoe dan ook, het is een DSG met natte lamellenkoppelingen ( koppelingen in oliebad ) en die zijn een stuk minder gevoelig voor slijtage dan de meer bekende DQ200.
De DSG7 met droge plaatkoppeling (DQ200) is eigenlijk de aanstichter van de veelgehoorde klachten die je leest over een DSG-bakken.

V.w.b. DQ400E, zou ik me niet druk maken, net als de oude bekende DQ250 ( DSG6 ) betrouwbaar.

Wolf75

Senior Member
Ik werd door een vriend met een garagebedrijf erop geattendeerd dat als de DQ400e gerepareerd moet worden er geen onderdelen van aan te komen zijn en dat de gehele versnellingsbak uit 1 artikelnummer bestaat. Met deze informatie heb ik contact opgenomen met VAG-techniek. Zij bevestigde dit. De DQ400e zou een betrouwbaardere bak zijn dan de DQ200, maar als er problemen mee zouden zijn moet de hele bak vervangen worden en daarvoor moet de motor er ook uit. Dit zou een rekening van meer dan €10000,- zijn. Zij gaven het advies als ik een Superb iV aan wil schaffen ik altijd €10000,- opzij moet leggen mocht het gebeuren. Ik ben op zoek naar een nieuwe Superb, maar maakt het wel dat ik niet voor de iV durf te kiezen.
Zijn deze verhalen bij jullie ook bekend, of is het allemaal niet zo spannend?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Voor zover ik weet heeft zich hier nog niemand gemeld met problemen aan die bak...........maar dat zegt niet alles.
Vraag zou dan ook moeten zijn: hoeveel kilometers is er al probleemloos afgelegd met dit type bak?
En liggen er misschien al bakken van dit type, uit schade-auto's, bij sloperijen?

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Er zijn de nodige modellen uitgerust met de DQ400e, zoals de Golf en Passat GTE en de Audi A3 etron, en recenter de hybride Octavia en Sup. Er rijden de nodige GTE's rond, dus ik schat zo dat er ook genoeg tweedehands bakken te vinden zijn uit sloopautos, mocht de nood aan de man komen. Maar voor zover mij bekend gaan deze bakken niet vaak kapot.

Wolf75

Senior Member
Dat zeiden ze ook bij VAG-techniek. Kwalitatief beter dan de DQ200, maar als hij kapot is ben je de nationale.

Tees

Donateur
Even opgezocht: er staan op dit moment 15 DQ400E's op Onderdelenlijn, prijzen rond de 2-3 k€, afhankelijk van leeftijd en km-stand. Nog steeds een hoop geld, maar wel veel minder dan 10 k€.

Wolf75

Senior Member
Misschien moet ik dan toch de gok wagen en een 1.4 hybride kopen. Ik ga er nog effe een nachtje over slapen.

hemi24

Forumguru
Er zit natuurlijk ook verschil in gebruikte auto’s, maar velen raden het avontuur om een plug-in met km-stand boven de 180d km wel af, tenzij je 7k€ apart zet als verzekeringspotje…

DSG zelf hoor je weinig over, mechatronica wil nog wel eens een dure grap zijn.

Wat reparaties aan een plug-in duur maakt:
1. De motorruimte zit nokkie-vol;
2. Aan en rond het hoogvolt gedeelte mag niet iedereen sleutelen.

Bovenaan Onderaan