nut van adaptive chassis control

Goedenavond, wij zijn in de race voor een Kodiaq sportline Race blue. Kan iemand mij uitleggen/ ervaring delen met adaptive chassis control. ik begrijp eventueel de keuze als je een business uitvoering kiest. Maar een sportline is toch al sterker geveerd.
Graag advies voor een goede keuze.
Gr marcel

Ik heb t niet gekozen als optie en kreeg spijt toen ik bij een collega in de auto zat die t wel heeft. Vooral t comfort vind ik een groot verschil. Harde vering heb ik niks mee dus daar kan ik niet over oordelen

EvilKnievel

Actief lid
Voor zover ik weet is bij de Kodiaq de sportline hetzelfde afgeveerd als de andere uitvoeringen. Het verschil zit meer tussen de mhev en phev uitvoering. Rij zelf een phev zonder dcc en qua comfort bevalt dat prima. Ik heb overigens géén ervaring met een Kodiaq die het wel heeft.

Rallye

Forumguru
Ik heb het op mijn Golf GTI. Voordeel is dat je wat kunt variëren in de hardheid van de dempers. Niet alleen harder, zoals jij lijkt te denken, maar ook zachter, dus meer op comfort gericht. De GTI is normaal wat harder gedempt, ik kan hem, bijvoorbeeld voor mevrouw Rallye, wat zachter laten dempen en voor een rondje Nurbürgring op keihard (harder dan normaal). Voor ons is dat een uitkomst.

De Kodiaq is normaal juist wat zachter geveerd, zoals ik hierboven lees zelfs de Sportline. Die zou je harder kunnen zetten. Of als je van ‘jaren 50 Amerikaans’ houdt, juist nog zachter……

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het op mijn Passat, op zich een aardige feature. Bij mij staat ie standaard op standaard. Sport is mij te stug en comfort te slap, comfort gebruik ik wel eens als je op een weg met kuilen / kinderkopjes rijd..
Maar ik denk dat dit ook per auto zal verschillen en het enige wat je echt kunt doen is een proefrit maken in beide uitvoeringen en kijken of het iets is waar je wat aan hebt.

Goedemorgen alle,

Dank voor jullie info.
We hebben met de business gereden en die vonden we eigenlijk prima. Aanstaande maandag gaan we met de sportline rijden omdat we die eigenlijk mooier vinden. Verkoper van de dealer gaf aan dat de sportline (kodiaq2) 1.5 cm lager ligt en stugger is afgesteld. Tevens zouden de stoelen wat stugger zijn. Afwachten maar wat de resultaten van maandag zullen zijn.
Gr marcel

Peet19986

Nieuw lid
@mcham, de vering is gelijk aan die van de business edition. De Sportline is alleen uiterlijk anders, stoelen en buitenkant geen chroom maar zwarte afwerking.

Keuze voor ons om voor de Sportline te kiezen zijn de stoelen en uiterlijke verschijning van de Skoda Kodiaq zowel binnen als buiten.
Daarnaast zijn onderstaande dingen welke wij fijn vinden standaard:

Akoestische ramen voor en achter
Keyless entry and leave

Peet19986 dank voor de info. De uiterlijke verschijning vind ik zeker een pluspunt. We hopen alleen dat de stoelen ook lekker zitten net als in de Business. Mijn vrouw heeft namelijk een kunstheup en als ze teveel opgesloten zit door de opstaande randen van de stoel dan zit dat voor haar niet prettig. We gaan het maandag meemaken.

Darks

Nieuw lid
Ik heb de optie na lang overwegen niet genomen (Kodiaq 2 Sportline). Moet de auto wel nog ontvangen.

Na een testrit was het voor mij duidelijk dat de standaard ophanging gewoon prima is. Ik vreesde vooral dat hij te zacht geveerd zou zijn maar dat is niet zo.

Wat meespeelt, is dat ik de auto privé aankoop en er lang mee wil doen. Ik heb eens opgezocht wat het kost om adaptieve dempers te vervangen. Ook zijn er soms wel wat problemen mee (vreemde geluiden). Dus heb ik op veilig gespeeld. Voor een lease maakt dat natuurlijk minder uit.

Bakkertje

Forumguru
De mijne is ook prive in bezit, het zat op de auto en zou er zelf ook niet specifiek voor op zoek gaan zeg maar. Als het versleten is zal het iets extras kosten inderdaad. Heb ook wel eens gelezen dat deze schokdempers ook langer meegaan dan normale.

MikeyMan

Forumguru
Ik heb het erop zitten. En ik vind het wel toegevoegde waarde hebben. Bandbreedte is groter dan ik had gedacht. Op korte hobbeltjes comfortstand, langer hobbels sport.

Maar idd, vervanging zal wel wat meer kosten tegen die tijd.

hemi24

Forumguru
Volgens mij is dit echt een vraag, waar je zelf een oordeel over moet vellen door met een wagen mét en zonder te gaan rijden.
De één zal heel goed zonder kunnen, terwijl een ander misschien nooit meer zonder wil...

Bovenaan Onderaan