Tunen 1,6 Diesel en de DSG en zijn roetfilter.

Onlangs had mijn Škoda Superb III een onderhoudsbeurt nodig en kon meteen gekeurd worden voor de APK.
Alles leek in orde, behalve dat ik vermoedde dat de koppelingsplaten van de DSG versleten waren.
Daarom vroeg ik de garage dit te controleren, aangezien ik een 4000 km lange trip wilde maken.

De garage voerde de beurt uit en constateerde slijtage aan de platen, maar vervanging was nog niet direct nodig zei men. De APK keuring mislukte echter, omdat de uitlaatmeting boven de 5 miljoen PPM uitkwam. Na moeizaam contact met de garage werd mij verteld dat het roetfilter vervangen moest worden en dat de koppelingsplaten erger versleten waren dan eerder gedacht.
Kosten: ruim €6.500. Dat vond ik te veel, dus ben ik gaan rondbellen.

Mijn collega verwees me naar DSG Dokter in Varsseveld, maar met hen was geen fatsoenlijk contact te krijgen.
Vervolgens vond ik Digicar in Doetinchem, waar ik telefonisch een duidelijke uitleg en prijsindicatie kreeg.
Ik bracht de auto voor een inspectie en zou hem zondagavond daar van de parkeerplaats ophalen.
Helaas was de auto niet buiten gezet toen ik hem wilde ophalen, maar stond nog binnen.
Echter na een telefoontje werd hij later die avond zelfs nog bij mij thuis afgeleverd – topservice !

Bij de inspectiebespreking werd ik geholpen door een stagiair, die direct aangaf nog niet alles te weten.
Alles werd toch helder uitgelegd en daarna gecheckt door een vaste medewerker.

Het plan:
- Roetfilter demonteren, voorzien van nieuw binnenwerk en terugplaatsen
- Koppelingsplaten vervangen, eventueel ook het vliegwiel
- DSG-software aanpassen, zodat de auto niet te snel naar de 2 opschakelt (wat slijtage vermindert)
- Extra opties zoals snellere kickdown
- En nu ook een mooi excuus thuis voor motortuning :cool:

Er werd een duidelijke offerte meegegeven, en na overleg besloot ik de reparaties uit te laten voeren. Twee dagen voor de afspraak besprak ik de DSG-instellingen, waarna alles werd vastgelegd. Zondag bracht ik de auto en deed de sleutel in de speciale box.

Maandag werd ik gebeld: het vliegwiel bleek ook aan vervanging toe. Hoewel dit al in de offerte stond, vond ik het netjes dat ze dit even bevestigden. Woensdag haalde ik de auto op, volledig uitgelijnd en met een APK-goedgekeurde roetmeting. Ook werd opgemerkt dat de binnenzijde van de banden iets minder profiel had.

Bij de eerste testrit merkte ik direct het verschil: een langere eerste versnelling zoals gevraagd, extra koppel en soepelere rijervaring. Ook het verbruik viel positief op: 1 op 22,3 bij rustig rijden en 1 op 18,5 in de file.

Conclusie:
- Zeer professionele indruk
- Deskundig personeel met heldere uitleg
- Kosten ± de helft van de dealerprijs, en goed gespecificeerd
- Extra service zoals het bespreken van slijtage en uitlijning
- De auto rijdt fijner, vlotter en zuiniger. Ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze voor Digicar en raad ze zeker aan voor tuning, DSG-software, koppelingsplaten en roetfilterreparaties.

De Superb rijd nu nóg lekkerder dan hij al deed.

pkrijgsman

Actief lid
Dsg dokter is tegenwoordig ook wel tvs engineering. Telefoon gaat idd wat langer over dan normaal, AI chat werkt op zich oke, maar ze hebben ook geen email ofzo...ik was er positief over, maar kan mij jouw standpunt ook goed indenken.
Verder n goed verhaal. Heb je uiteindelijk veel bespaard?

Ik heb uiteindelijk een behóórlijk bedrag bespaard ten opzichte van wat de dealer wilde berekenen en dan daarnaast ook nog eens tuning van motor en dsg erbij. En heb er absoluut geen spijt van. De Superb rijdt nog mooier dan hij standaard al deed en vooral het minder snel naar de 2 gaan is heerlijk. Klein nadeeltje is wel dat je nu iets duurdere banden moet hebben omdat ze meer voor de kiezen krijgen als je vaker harder optrekt

Bovenaan Onderaan