Inschatting aankoop Karoq Sportline 4x4 2.0TSI bj2019

Sir

Nieuw lid
Nieuw hier op het forum maar al aardig wat meegelezen de vorige maanden. Zoekende naar een nieuwe eerste eigen wagen komen we bij de Karoq. Zeker in Sportline uitvoering ziet hij er goed uit, zonder dit is het voor mij maar een lelijke doos op wielen. Mét sportline een zalige wagen.
Ik heb twee tweedehands versies op het oog:

1)

- bj 2019
- 2.0 TSI, 190pk 4x4
- automatic
- 51k op de teller.
- 24 000 euro aankoopprijs

Ik kan het verbruik en de maandelijkse kosten echter moeilijk inschatten.
Ik ben zelf van België dus qua wegenbelasting etc. uiteraard anders. Iemand hier in het bezit van een Karoq Sportline 190pk? Is het nog wel de moeite om deze aan te kopen? Gaat deze niet té duur worden in vaste kosten? Zeker met alle stijgende belastingen op auto's met hogere uitstoot en de extra belastingen die eraan zitten te komen? Alle ervaringen zijn welkom.

Bij sommigen lees ik qua verbruik 11 liter / 100km, anderen 6 a7 l.
Volgens de inschatting simulator van Autoweek kom ik hierop uit. Met 10k km per jaar:

Kosten per jaar​

afschrijving€ 2.600
brandstofkosten€ 1.764
motorrijtuigenbelasting€ 1.000
verzekering€ 923
onderhoud€ 456
rentekosten€ 545

totaal per jaar€ 7.288

Kosten per maand​

excl. afschrijving/rentekosten€ 345

Edit:

2) Of een Karoq Sportline 1.5 TSI
- bj 2021
- 45.1k op de teller
- manueel
- 150pk
- 23 500 aankoopprijs.

Wat zou de beste aankoop zijn qua kosten en ook qua ervaring?

Bedankt!

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Of het de moeite is, kun jezelf het beste beoordelen aan de hand van je financiële situatie, lijkt mij?
Dat onderhoud lijkt mij aan de lage kant en ik zou minimaal met het dubbele rekenen (het genoemde bedrag heb je nog niet eens nieuwe banden voor).

V.w.b. Het brandstofverbruik, kijk eens op Spritmonitor.de; onderstaande is wat ik zo tegenkom als ik filter op de Karoq met 190 pk en 4x4.

1745838835099.png

hemi24

Forumguru
@Sir : waar de heren op zinspelen is het verzoek om jezelf (en je auto) even kort voor te stellen in het Meet & Greet topic van het forum.

In mijn beleving niks vreemds als als nieuweling ergens binnenkomt.
Wordt in elk geval door sommigen wel gewaardeerd…

Arjan1985

Forumguru
Je moet denk ik ook even bedenken hoeveel jaar je de auto wilt houden. Dan kun je inschatten welke kosten je bijvoorbeeld over 100k km gaat maken. Tenzij je die km stand nooit gaat halen bijvoorbeeld.

Ik weet wel dat de 1.5 tsi handbak (manueel) (tweede auto die je aanhaalde) een stuk goedkoper in onderhoud is. Heb zelf de 1.5 tsi met 260000 km. Daar is tot nu toe enkel olie motor(meerdere malen) en versnellingsbak), filters, bougies, banden en een distributie riem vervangen.
Je hebt al veel meegelezen vermeldde je. Daarmee verwijs ik naar de topics over de 4x4 aandrijflijn onderhoud en DSG onderhoud. Daar is heel veel over geschreven en worden kosten genoemd of wellicht dat andere leden dat zo paraat hebben.

PS: afhankelijk van je budget natuurlijk. Kan niet in je portemonnee kijken. Maar ik zou de 4x4 2.0 kiezen. Dat is natuurlijk een feestje om mee te rijden.

PizzaPieter

Donateur
@PizzaPieter , kom er maar in hoor of edk of wie dan ook............
Oprecht geen idee hoe ik, door te vragen of zich willen voorstellen in een meet&greet die ervoor bedoeld is om jezelf voor te stellen, dit forum 'te poepen zet' of waardoor mensen soms 'plaatsvervangende schaamte ' door ervaren.

Kinderachtig gedoe als 'verdrietige gezichtjes' plaatsen bij goedbedoelde berichten doet dat wèl, of berichten als deze.

Maar ik sta open voor feedback, hoor. Laat iedereen nou eens inhoudelijk weten waarom je er verdrietig van wordt als we een ander vragen zich voor te stellen en op welke manier we daardoor dit forum te kakken zetten.

Laatst bewerkt door een moderator:

Sir

Nieuw lid
@Sir : waar de heren op zinspelen is het verzoek om jezelf (en je auto) even kort voor te stellen in het Meet & Greet topic van het forum.

In mijn beleving niks vreemds als als nieuweling ergens binnenkomt.
Wordt in elk geval door sommigen wel gewaardeerd…
Daar heb ik dan niet naar gezien. Kort voorstellen geen enkel probleem, zeer begrijpelijk, maar aangezien ik nog geen eigen wagen heb was er voorlopig weinig te vermelden op een auto forum dacht ik. :)

Je moet denk ik ook even bedenken hoeveel jaar je de auto wilt houden. Dan kun je inschatten welke kosten je bijvoorbeeld over 100k km gaat maken. Tenzij je die km stand nooit gaat halen bijvoorbeeld.

Ik weet wel dat de 1.5 tsi handbak (manueel) (tweede auto die je aanhaalde) een stuk goedkoper in onderhoud is. Heb zelf de 1.5 tsi met 260000 km. Daar is tot nu toe enkel olie motor(meerdere malen) en versnellingsbak), filters, bougies, banden en een distributie riem vervangen.
Je hebt al veel meegelezen vermeldde je. Daarmee verwijs ik naar de topics over de 4x4 aandrijflijn onderhoud en DSG onderhoud. Daar is heel veel over geschreven en worden kosten genoemd of wellicht dat andere leden dat zo paraat hebben.

Mmm zal ik toch maar eens de 1.5 tsi handbak moet bekijken. Hoeveel zit jij daar qua verbruik en vaste kosten?

Het leek me fijn om een automatic te hebben met al dat filerijden en met korte afstanden of zeker om te cruisen als ik op vakantie ga.

Ik wil de auto zo lang mogelijk houden. Moet m particulier kopen en is dus voor de lange termijn normaal gezien. Geen te zotte kosten dus qua aankoopbedrag of maandelijkse kosten.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mmm zal ik toch maar eens de 1.5 tsi handbak moet bekijken. Hoeveel zit jij daar qua verbruik en vaste kosten?

V.w.b. het verbruik van de 1.5 met handbak:

1745857470542.png

Uiteindelijk ligt het voornamelijk aan hoe diep je het gaspedaal zelf vloert…

CDO

Forumguru
weliswaar geen Karoq maar een Kodiaq 4x4 met de 2.0 TSI.

Als je veel korte ritten doet en veel in stadsverkeer zit dan moet je je best doen om 1 op 10 te halen. Ga ik echter lange stukken snelweg met gemiddeld 100 in Nederland dan ga ik richting de 1 op 14/15.

Met de caravan er achter ga ik richting de 1 op 6 /8

Dus..... goedkoop rijden doen ze niet. Wel leuk :)

Hallo,
Ik heb zelf sinds kort een skoda superb 2.0 tsi 4x4 272 pk uit 2019 met 29000km op de teller.
Het is werkelijk een genot om in te rijden. Jr kan lekker rustig cruisen(1 op 14) maar als je wil kan je ook veel vermogen vragen wat je dan ook daadwerkelijk krijgt. In de stad zit ik op 1 op 9. En als je een x gek doet is 1 op 5 ook niks geks.
Voor het genot zou ik persoonlijk altijd voor de 2.0 4x4 gaan. Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders.

hemi24

Forumguru
@skodamichael : je hebt helemaal gelijk v.w.b. de genot van de beleving van het vermogen.
Maar ik merk zelf dat met minder cilinderinhoud, het bijkomend lagere verbruik elke keer bij de pomp ook wel lekker is.
Maar misschien is dat bij 50d km per jaar ook belangrijker argument dan wanneer je 10d km doet.

Ik zelf rijdt elk jaar 20000km en tank alleen 98 of hoger maar dat extra geld is het mij dubbel en dwars waard

Arjan1985

Forumguru
Kwa kosten kan ik je niet goed helpen omdat ik veel zelf doe en ik in Nederland woon/rijd. En ik een Octavia rijd geen Karoq. Maar met die kilometerstanden mag je imo geen exorbitante uitgaven verwachten naast regulier onderhoud.
Los van de motorisering zou ik ook kijken of de auto’s netjes zijn. Wel of geen leder of stoel verwarming etc.

• Leuk
Waarderingen: Sir

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Oprecht geen idee hoe ik, door te vragen of zich willen voorstellen in een meet&greet die ervoor bedoeld is om jezelf voor te stellen, dit forum 'te poepen zet' of waardoor mensen soms 'plaatsvervangende schaamte ' door ervaren.
Op basis van de reactie-geschiedenis van de beste Sjoerd, zou ik je verwachtingsniveau wat betreft "inhoud" tot het minimale verlagen ;)

Pendragon

Donateur
Lastige keus. De 2.0TSI 4x4 is zeker gaaf. Normaal in NL niet verkrijgbaar, dus of België of Duitsland import (als je in NL woont). Wij hebben nu onze 2e Karoq, beide een 1.5TSi DSG7 en het is een heerlijke auto. Nu ook de Sportline, hiervoor niet, maar wel een aantal aanpassingen. Een gewone Karoq een 'lelijke doos op wielen' noemen vind ik jammer, maar goed smaken verschillen. Succes met de keuze :)

Bovenaan Onderaan