Expansievatje koelwater stond onder vacuüm??!

Joske

Forumguru
Daarnet iets vreemd voor met mijn O3 1.4TSI... Ik had net mijn dempingsmat gemonteerd aan de motorkap (zal ik in ander topic foto's van posten) en mijn blik viel op het expansievatje. Het niveau stond (zoals bij aflevering) exact op MIN.. Ik dacht dorie, nu ga ik dat toch eens opendraaien om te zien of er wat damp ontsnapt. (had net een langere rit achter de boeg)

Maar ipv daarvan hoorde ik een "zuigend" geluid en plotseling steeg het niveau meer dan een cm! :sterretjes:

Vandaar mijn idee dat het boeltje op vacuüm stond.. iemand idee hoe dit mogelijk is?

En dan bedacht ik... misschien is mijn "probleem" van het trage opwarmen van mijn olie nu ook wel opgelost!

Want de oliekoeler die op het motorblok hangt van de 1.4TSI wordt gekoeld/opgewarmd met het koelwater dat door het blok gaat. (dat heb ik gezien op de tekeningen van de motor)

Dus voor hetzelfde geld was de doorstroming niet in orde en is (hopelijk "was") dat de oorzaak van mijn slechte opwarmen..

Gelukkig heb ik gedurende de 4000km dat ik de auto al rij steeds geduldig gewacht totdat de olie wél op temperatuur was alvorens de auto meer te gaan belasten! ;)


Foto van hoe het niveau nu is (halfuurtje later zelfs):

IMG_1297.JPG

Voordien stond het niveau werkelijk OP de onderste streep..
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Vacuüm is een beetje overdreven, hooguit wat onderdruk.

Maar dat is idd normaal. Hetzelfde heb ik altijd al geconstateerd met VAG auto's. Zelfs bij een Golf III (jaaaaaren geleden) merkte ik al dat het expansievat psssfff zegt als je na een ritje het dopje opendraait omdat je denkt dat het niveau te laag is...
 

Joske

Forumguru
Psssssff... Dat kan evengoed overdruk zijn, en dan is het volstrekt normaal. Want dat is de functie ook van het vatje.. expansie van de vloeistof opvangen. Maar ik weet goed het verschil tss onder en overdruk. Voor mij was het zeker onderdruk. :)
 

Noord26

Forumguru
Bekend fenomeen toen ik in het verleden het regelmatig moest controleren vanwege een stuk gaande waterpomp. Storm in een glas water @Joske .
 

AndreM

Forumguru
Was mij ook opgevallen bij mijn diesel @Joske dat het niveau in het expansie vat op min. stond. :jaja:
Maar zolang de tempratuur niet oploopt dan vind ik het goed en ondertussen ben ik weer 5000 km verder.

Het vat heeft ook een overdruk functie, omdat vloeistoffen die verwarmd worden inzetten.
En daarom hoor je het sissen als je de dop losschroeft. :thumbsup:
 

Joske

Forumguru
Klopt.. er zit dan ook een veiligheid op, een overdrukventieltje dat open gaat als de druk hoog genoeg is. Maar geen onderdrukbeveiliging.

Ik kom er dagelijks mee in contact, jobgerelateerd :), en een lek in een onderdruksysteem klinkt bijna hetzelfde als een lek in een (laag) overdruksysteem. Dus kan wel zeggen dat ik daar een geoefend oor in heb :D.

Ook het gorgelen plus een heel specifiek geluid doet me alleen maar sterken in de overtuiging dat het onderdruk was..


Maar dat klinkt voor de meesten hier blijkbaar bijzonder ongeloofwaardig :pieker:
(no offense hoor, versta jullie wel)
 

Joske

Forumguru
Ik weet het Peter, dat is inderdaad de meest voorkomende situatie, maar toch blijf ik bij mijn theorie ;)

Wat het ook geweest mag zijn, ik hoop dat het niveau hetzelfde blijft. Maar blijf het toch vreemd vinden.. Zeker omdat het zo typerend is om een nieuwe wagen werkelijk op minimale vloeistoffen af te leveren (vanuit de fabriek). Dat daar dan ineens na 4000km een deel bijkomt.. blijft vreemd ;)
 

Captain Hook

Forumguru
...
Voor mij was het zeker onderdruk. :)
Ik snap het probleem niet... :nono: ik zei ook onderdruk... (alleen vacuüm is onwaarschijnlijk, want als het echt vacuüm geweest was, dan was het expansievat wel kapot gegaan)

En, zoals ik ook al zei, ik heb dit al veel vaker geconstateerd. Bij diverse Golfjes, een Audi en diverse Skoda's (allemaal VAG auto's). Juist omdat je dat roze vloeistofniveau bij het minimaal streepje ziet staan, je wilt het controleren, draait de dop eraf en psfffff, de vloeistof komt weer terug op het maximum streepje.
 

Joske

Forumguru
Ik snap het probleem niet... :nono: ik zei ook onderdruk... (alleen vacuüm is onwaarschijnlijk, want als het echt vacuüm geweest was, dan was het expansievat wel kapot gegaan)
.

Was ook niet het in vraag stellen van wat jij zei, ik bedoelde eigenlijk dat het "pssst-geluidje" voor de meesten niet anders kan betekenen dan overdruk. En ik bedoel uiteraard geen absoluut vacuüm ;), alleen maar om duidelijk te maken hoe de vloeistof zich in mijn ogen gedroeg :)

Wij gaan in de praktijk tot maximum 90 mBara.. lager krijg je het werkelijk niet :D
 

AndreM

Forumguru
Ik wil mij er niet mee bemoeien.
Maar als ik Psssst zeg, dan loop ik leeg en dan is het alleen nog maar lucht en geen vloeistof. :yeehaa:
 

Cordoba

Forumguru
90 mBar is nog niet eens 'koffiepakken' vacuum.;) Bij echt vacuum was trouwens ook de koelvloeistof verdampt. (klonk het expansievaatje bij het openen overigens als een nieuw pak koffie dat je opent?)

Overigens onderdruk zou kunnen als de overdrukbeveiliging veel te vroeg open gaat, en het systeem vervolgens afkoelt, dan krijg je onderdruk. Het verhaal van @Peter-036 kan ik echter op geen enkele manier ontkrachten, dus ik denk dat ie gelijk heeft.
 

Joske

Forumguru
Ik weet het al niet meer hoe het nu eigenlijk klonk.. :bloos:

Op den duur gaat een mens twijfelen é.. vooral het gorgelende geluid, kan evengoed een luchtbel geweest zijn die ontsnapte langs boven. Maar goed, wie weet.. zakt mijn niveau wel terug en dan zal ik het filmen mét geluid als ik het reservoir open :D
 

Joske

Forumguru
:laugh:

ok, ik zal morgen bellen naar de garage en mijn "probleem" vergelijken met het laten van een boertje.. jammer dat hij geen Facetime heeft, zou graag zijn gezicht zien op het moment ik dat zo vertel :deuk:
 

AndreM

Forumguru
Ik weet het al niet meer hoe het nu eigenlijk klonk.. :bloos:

Op den duur gaat een mens twijfelen é.. vooral het gorgelende geluid, kan evengoed een luchtbel geweest zijn die ontsnapte langs boven. Maar goed, wie weet.. zakt mijn niveau wel terug en dan zal ik het filmen mét geluid als ik het reservoir open :D

Graag de volgende keer de geluidsbestanden erbij. :sterretjes:
 

micky

Forumguru
Als het omhoogkomt, is het overdruk in het systeem, niets aan de hand, heel normaal als het koelsysteem nog niet geheel is afgekoeld.
 

EdK

Forumguru
Zit toch sterk te denken aan overdruk.
Als de dop er goed opzit en lucht niet kwijt kan vanuit tankje zal de lucht gaan drukken op de vloeistof en hierdoor dus jouw nivo in tankje.
Als ge dan de dop er af draait kan deze lichte overdruk van lucht ontsnappen en verdwijnd de druk op de vloeistof ook weer waardoor hij terug kan vloeien naar het tankje...

Maw lekker in de gaten houden de boel maar echt kwaad zal geheel niet hebben...
 

AndreM

Forumguru
Zit toch sterk te denken aan overdruk.
Als de dop er goed opzit en lucht niet kwijt kan vanuit tankje zal de lucht gaan drukken op de vloeistof en hierdoor dus jouw nivo in tankje.
Als ge dan de dop er af draait kan deze lichte overdruk van lucht ontsnappen en verdwijnd de druk op de vloeistof ook weer waardoor hij terug kan vloeien naar het tankje...

Maw lekker in de gaten houden de boel maar echt kwaad zal geheel niet hebben...

Phoe, heb jij ook zo'n opgeblazen gevoel? :troost:
Ik wou dat ik ook zo'n doppie had. :bloos:
 
Bovenaan Onderaan