Aanslag op binnenkant ramen O3

Joske

Forumguru
Ik heb nog maar 1 keer mijn ramen moet poetsen langs binnen maar gebruik er wel een "speciaal" productje voor:

411_1.png

Gewoon aanbrengen (less is more!) met een pad of een niet pluizende doek. Even laten zitten en dan wordt het helemaal wit-wazig. Dan met een propere MF-doek er over gaan en voila, je hebt propere ramen! Als je te veel gebruikt hebt, zal je witte poedervlokjes op je dashboard vinden, dan weet je dat je de volgende keer wat minder dient te gebruiken ;).

In tussentijd (2000km later) heb ik mijn ramen nog steeds niet moeten poetsen. (langs de binnenkant welteverstaan ;) )

Het voordeel hiervan is dat je geen water hoeft te gebruiken waardoor je dashboard nat kan worden, plus je kan goed in alle hoekjes en kantjes.

JXX

Senior Member
Beste.

Ik had ook wel last van aangeslagen ruiten, vooral bij lange ritten en indien meerdere personen in de wagen.
Het was me in het weekend opgevallen dat de verwarming niet echt hard blies, zelfs op de hoogste stand.
Vandaag even bij de garage gestopt en gemeld. Auto onder handen genomen door technieker en wat bleek ???

Er zat iets niet goed bij de regeling van de ventilatie. Er zat een buisje/stangetje verkeerd dat een bepaalde klep moet regelen. De ventilatiemoter draaide volle bak maar hij kon geen lucht aanzuigen, hierdoor kwam er ook weinig lucht in de auto waardoor de ramen natuurlijk rapper aangeslagen zijn. Verschil is nu duidelijk merkbaar, er komt fatsoenlijk lucht door de blazers en condens zal nu veel minder zijn.
Zo zie je maar, het kan ook aan iets stoms liggen.

Dus voor de mensen met veel condens, zet de blazer eens op volle kracht en kijk of er genoeg lucht uitkomt, ;)

Ik heb een model uit begin 2014. ik herken dit absoluut niet. Ok ik kreeg de auto met 65K op de teller, maar ik rij elke dag van Alphen naar Hengelo en terug en een beetje beslaan de ramen wel, maar dat is zo weg met de ventilator. Rij bijna altijd zonder airco aan, gaat ook goed. Gaat de airco erover dan is het helemaal snel weg.

Canon-Eye

Forumguru
Dus voor de mensen met veel condens, zet de blazer eens op volle kracht en kijk of er genoeg lucht uitkomt
Ik zou allereerst de binnenklant eens goed schoonmaken met een scheut ammona in een emmer koud water.
Je hebt waarschijnlijk last van de aanslag van de weekmakers die - bij nieuwe auto's nog vrij snel, bij oudere veel minder - uit de kunststof van dashboard en luchtkanalen verdampt. Als je goed kijkt zie je dat dit een blauwige waas op je ruit geeft. Ideale omstandigheden om bij hoge luchtvochtigheid condensatiekernen te bieden waardoor de boel snel dichtslaat.

De blower vol aanzetten kan de condens wel wegwerken als de lucht warm genoeg is, maar tevens maak je daarmee het onderliggende probleem erger. De aanslag is meestal ook sterker aanwezig bij de uitblaasmonden van de ventilatie...

Spoetnik

Forumguru
Hier ook vrij snel last van vette aanslag. Bij een bekende zaak in Bergschenhoek een fles Dodo Juice Glass cleaner gehaald, padje erbij en een wafeldoek. Spul werkt erg goed. Inmiddels al wat km verder en de aanslag komt nog niet terug. Toch nieuwigheid misschien.

Bovenaan Onderaan