Blackokkie2
Forumguru
Ik was deze week bij een taxi ehhh mercedesdealer en daar was een dame die een nieuw batterijtje in de autosleutel moest hebben, maar dat moest ook geregistreerd worden met de autpapieren en kilometerstand en dergelijke.
dat is.. omdat de aanwezige boordelektronica geen piekspanningen af kan, en mij is op het hart gedrukt van eigenlijk gewoonweg NIET met startkabels aan de slag te gaan. Men kan namelijk achterhalen of er een piekspanning geweest is en dan kan je achter elke vorm van garantie fluiten indien er vanalles stukgaat in de boordelektronica. Ik geef het maar mee wat mijn garagist me zei bij aflevering van de wagenIk zat gister alvast de manual eens door te lezen van de Octavia, daarin staat dat als je met startkabels aan de slag gaat, je de min-kabel absoluut niet direct op de min-accupool mag aansluiten, maar alleen op het speciale massapunt.
Ik vroeg mij al af wat dat zal uitmaken, maar heb geen auto ter beschikking om eens te kijken, nog 2 dagen
Dat is de perfekte manier om een accu te slopen: gewoon kortsluiten, de minpool hangt al aan massa, als je dan de pluspool van de donorauto bij jouw auto aan massa hangt, sluit je de accu van de starthulp kort.Massa punt ipv plus pool gebruiken is sowieso altijd te adviseer inderdaad....
MIN-pool, denk ik dan?Massa punt ipv plus pool gebruiken is sowieso altijd te adviseer inderdaad....
Maar waarom zou het uitmaken, of je nu een piekspanning heb op je accupool of op je massapunt, beide zijn met elkaar verbonden, tenzij er iets van een beveiliging tussen zit, maar dat geloof ik niet/is mij niet bekend.
Deze start-stop elektronica zou dan beschadigd kunnen worden.Nou, dan schakelt het startstopsysteem zich uit - so what?