3 O2's gereden. Enige echte problemen: koppeling voelde na verloop van tijd zwaar aan om in te trappen, o.a. daarom de derde met DSG besteld, die DSG begaf het na een ton op de klok. Ben leaserijder dus is opgelost geen idee of het garantie was of niet....
Maar verder.....niks nada geen problemen.
Jouw verhaal is illustratief voor hoe erg het gesteld is. En eigenlijk is het ook triest dat je accepteert dat een versnellingsbak maar 100.000 km meegaat. Dat zul je bij de betere merken dus niet tegenkomen.
En dit soort problemen zul je bij de merken waarbij klanttevredenheid en betrouwbaarheid wel hoog in het vaandel staat dus ook niet zien.
Leaserijders zullen zulke brakke meuk misschien accepteren, maar particulieren die van hun eigen zuur verdiende centen een auto hebben gekocht accepteren dat niet. Dan kan een auto als ie nieuw is nog zo fantastisch rijden, zo'n mooi laag brandstofverbruik hebben en zo lekker snel zijn, als je voor de 150.000 km zijn bereikt al aan je tweede (of soms derde) set koppelingsplaten bezig bent, je zuigers al zijn vervangen, je distributieketting al een (of twee) keer is vervangen en ook je waterpomp het maar blijft begeven, dan ben je daar op een gegeven moment wel klaar mee. En dat komt nu keihard uit het onderzoek van Autobild.
Even ter vergelijking: Mijn vorige auto was een Renault Laguna van 1999. Die had al dat soort grote en dure reparaties niet. Duurste reparaties waren (nadat de 200.000 km ruimschoots gepasseerd was) de achterschokdempers en een keertje een achterwiellager. Aan de hele aandrijflijn was nooit wat. Daar kan VAG nog een voorbeeld aan nemen.
Hetzelfde geldt momenteel voor onze (full options) Twingo. Tegelijk aangeschaft met de Superb en gaat qua kilometerstand gelijk op (nu beide ca 75.000), waarbij de Twingo ook nog de meeste korte stukjes voor de kiezen krijgt.
Superb (let wel, dit zijn allemaal extra zaken, die
niet onder de garantie vallen):
- Onderhoudsinterval verkort naar elk jaar en motorspoeling gepland vanwege vervuilende zuigerveren.
- Inlaatcircuit moet geregeld (elke ca 50.000 km) preventief worden gereinigd om vervuiling door EGR tegen te gaan.
- Distributiekettingspanner moest preventief worden vervangen, omdat deze onbetrouwbare versie de motor kon molesteren.
- Speciale DSG-software gekocht bij TVS om de koppelingen heel te houden.
- Eerste accu ging maar 4.5 jaar mee, dus reeds vervangen.
- Daklijsten laten los, zelf maar gelijmd
- Chromen trim rondom de ramen wordt lelijk.
- Logo's moeten elke beurt worden vervangen vanwege "witte worm".
Twingo:
- Gewoon elke twee jaar een onderhoudsbeurt, verder niks!
Kortom, ik begrijp wel waarom VAG onderaan eindigt in dit onderzoek.