Banden met maat 185/60/15 eenvoudig in te wisselen voor 185/65/15?

Faabtsi

Actief lid
Als je gaat afwijken in handen maten dan kan er vanalles mos gaan! Denk aan aanlopen ABS storingen eventueel ook ABS storingen! Als je van 185/60 naar 185/65 gaat word de wanghoogte 5% hoger en dat is best wel veel! Zelf werk ik in een firma waar we heel veel met alternatieve banden maten werken (getrokken banden op velgen etc.) maar ik zou het niet doen!!

Betreft de gps! Hoeveel satellieten "ziet" je tt hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger je snelheid is! Ik zou niet teveel uitgaan van je gps maar meer van je tellerwijzer!! Want aangezien we steeds meer 130 mogen en al geflitst word bij 134

Om veilig te spelen!! ------> zelfde bandenmaat!!

Vlaar032

Senior Member
Aha ok thx Hetzer dan kom ik ook qua omtrek ook wat beter in de buurt met mijn 14" maat.

Ik heb nu 185/60/14 omtrek 181,46cm.
185/65/14 omtrek 187,27cm (komt er donderdag onder)
185/60/15 omtrek 189,44cm, die maat staat in jouw berichtje hierboven.
195/55/15 omtrek 187,08cm, idem...

Lang leve Excel. Geen wonder dat die snelheidsmeter wat teveel aan geeft...
En omdat de auto iets hoger komt (0,925cm) dan ook maar een ET waarde velg van 37 ipv 43. Dan val ik niet om.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
ik erger me echter een beetje aan het grote verschil in snelheid tussen het TomTommetje en de snelheidsmeter.
Dat is niets bijzonders, hoor. Feitelijk hoort dat ook zo, want de goedkeuringseisen stellen grenzen aan de toegestane afwijking van de snelheidsmeter volgens een bepaalde formule.
In gewone mensen taal:
De afgelezen snelheid moet (gelijk aan of) groter zijn dan de werkelijke snelheid en kleiner zijn dan 110% van de werkelijke snelheid plus 4 km/h.
Hij mag dus nooit te weinig aanwijzen - en autofabrikanten zullen aan de veilige kant blijven en dus een afwijking naar boven meegeven.
Voor het volledige verhaal zoals vastgelegd in Bijlage II, Richtlijn 75/443/EEG van 26 juni 1975 zie bijlage.

En nee, die afwijking werkt niet 1 op 1 door in de km-stand. De km-teller zit wel in dezelfde klok, maar heeft feitelijk niets met de snelheidsmeter te maken, behalve dat beide hetzelfde signaal gebruiken en daar hun eigen ding mee doen. Een andere rolomtrek gaat natuurlijk wél je km-teller beïnvloeden, want er komt een ander aantal pulsjes per km aanzetten...

Ook dit kun je trouwens wel controleren met je tomtom: zolang je exact volgens de vooraf aangegeven route rijdt zal de totaal afgelegde afstand op je teller vrij goed overeen moeten komen met hetgeen TT vóór vertrek als ritafstand aangaf.

Bijlagen

• Afwijking-snelheidsmeter.pdf
    50,1 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:

Waalko Kramer

Forumguru
En dan heb ik nog een vraag over de bandenmaat.

Rij nu op 15inch lm-velgen met winterbanden 185/60/15 en wil komend voorjaar een nieuwe set velgen en banden aanschaffen en mijn vraag is moet ik voor de 16 of 17 inch gaan!

dirkkroneman

Forumguru
Nee zonder gekheid ik zou dan sowieso voor 17" of 18" gaan. Ik rij 's zomers op 19" en 's winters op de originele 17" set. Puur omdat ik die dus al had. Anders had ik 's winters wss 18" gereden ;)

dirkkroneman

Forumguru
Er is niks mis met een mooie set 18" licht metaal
6e8aneve.jpg

:D

Cordoba

Forumguru
@dirkkroneman Het gaat hier om een Fabia, dus 19" is dan wel extreem groot. Overigens is het verstandig om ook even te kijken wat de banden gaat kosten in de afmetingen die je dan nodig hebt (je rolomtrek moet vergelijkbaar blijven met het origineel)

Waalko Kramer

Forumguru
Grappenmaker! :maakmegek:

@Waalko Kramer , 17" kan heel mooi staan onder een Fabia, maar het is wat je zelf mooi vind en prettig vind rijden, hoe hoger de band hoe comfortabeler, lees wiebeliger de auto zal rijden, hoe lager de band hoe stugger het veert, maar hoe strakker het stuurt..... Keuzes die je zelf zal moeten maken :jaja:

Onder mijn vorige had ik wel 17inch (225/45/17) maar dat was ook een Altea XL 2.0 TDI en dat was echt super.
Maar hoe meer inch van je velg hoe lager de auto komt te staan??

Momenteel heb ik fietsbandjes er onder zitten en wel 185/60/15 (winterbanden op lm-velgen).

En als er nog forumleden zijn die een paar mooie velgen over hebben steek 5x100 dan hou ik mij aanbevolen.

Joske

Forumguru
Totale diameter velgband blijft hetzelfde e. Meer velg = minder rubber en vice versa ;) hoogte blijft hetzelfde. Visueel kan het er natuurlijk beter uitzien.

Bovenaan Onderaan