Beslagen ramen

Blackokkie2

Forumguru
Oké, ja zal eens een nieuwe halen, nog niet veel last van beslagen ramen of nare luchtjes(zolang ik maar niet teveel uien eet). Als ik het kan opbrengen de bank te verlaten zal ik eens gaan kijken hoe hij er uitziet Josce.
 

Joske

Forumguru
Oké, ja zal eens een nieuwe halen, nog niet veel last van beslagen ramen of nare luchtjes(zolang ik maar niet teveel uien eet). Als ik het kan opbrengen de bank te verlaten zal ik eens gaan kijken hoe hij er uitziet Josce.
al van die bank geraakt Marc? precies nog niet.. :laugh:
 

turboturbo

Forumguru
Tijdens het uitkuisen van het interieur klop ik het interieurfilter altijd even uit. Eenmaal je doorhebt hoe dat raam in het dashboard klikt, monteer en demonteer je dat in een wip!

Soms komt er een half bos aan naalden en bladeren uit vallen, een andere keer weer helemaal niets.
 

floyd2

Forumguru
Is dit niet het probleem?

Bij lage temperaturen kan dit zeker het probleem zijn.
De climatronic werkt niet onder de 4 graden ongeveer waardoor de lucht ook niet gedroogd wordt en er de eerste tijd zelfs extra vocht toegevoerd wordt wat nog in het systeem achtergebleven was van de vorige rit.
Daarom heb ik de airco 's winters uit of zorg ik dat de laatste 15 minuten van mijn rit hij uit is.
 

Noord26

Forumguru
Wow, dat is rap! En ziet er uit als 1 schuifje omzetten onder je dashboard kastje dus.. Kan altijd eens kijken of daar geen rommel in verzameld is vanwege het aanslaan van de auto van binnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
wat is het verschil dan? als de temperatuur onder 4 °c zakt "werkt" ie toch ook niet :) ?
De climatronic werkt wel degelijk 's winters - verwarmen is ook werken, toch? Dus ik hou 'm gewoon aan...
En uiterraard valt er dan weinig te koelen, dus ontvochten zal-ie ook niet. Maar de verwarmde lucht zal de ramen ook schoonblazen, als zal het dan na het starten even duren voor er warmte komt.
 

Joske

Forumguru
De climatronic werkt wel degelijk 's winters - verwarmen is ook werken, toch? Dus ik hou 'm gewoon aan...
En uiterraard valt er dan weinig te koelen, dus ontvochten zal-ie ook niet. Maar de verwarmde lucht zal de ramen ook schoonblazen, als zal het dan na het starten even duren voor er warmte komt.
ik bedoelde natuurlijk op de "ontvochtende" werking é, maar dat geef je zelf al aan in je post ;)
 

Noord26

Forumguru
Dat is toch juist het mooie van een automatisch systeem: het werkt beter als je zelf in kan stellen. Het past zich continu aan. Dus lekker op automatisch laten staan.
 

floyd2

Forumguru
De airco werkt wel degelijk boven de 4 graden alleen gebruik je in dit geval alleen de ontvochtigende werking.
De climatronic regelt dat er gewoon warme lucht uit komt maar de compressor werkt wel degelijk.
En in de winter kom je voor de situatie dat het overdags boven die 4 graden is en als je de volgende ochtend weer weg rijdt het kouder is als 4 graden.
Daardoor slaat de aircocompressor niet aan en moet ie eerst het vocht kwijt wat nog in het systeem zit van de dag er voor.
Dit kan zorgen voor extra beslagen ramen en het moeilijk wegkrijgen van de aanslag.
 

TheoStek

Forumguru
Je kunt te maken hebben met een te hoge relatieve luchtvochtigheid in de auto.
Maw, lucht heeft bij een bepaalde temperatuur en druk een relatieve luchtvochtigheid en dat is de onzichtbare waterdamp die de lucht bevat.
Koude lucht bevat veel minder waterdamp dan warme lucht, dat betekent vanzelfsprekend dat koude lucht ook niet meer waterdamp kan opnemen dan warmere lucht die dat wel kan. In de zomer is de relatieve luchtvochtigheid veel hoger dan in de winter.

Indien de lucht niet meer waterdamp kan opnemen, betekent dit dat de lucht 100% verzadigd is van waterdamp en ontstaat er condensatie dus het beslaan van de ramen. (zo ontstaat ook dauw/mist).
Airco koelt niet alleen maar droogt ook de de lucht, (ontwasemen van ramen).
Als de airco niet tijdig wordt uitgezet, is de kans groot en aanwezig dat bij koudere dagen de ramen beslaan! Er wordt verwarmd plus airco aan? De warme lucht in het interieur wat meer waterdamp bevat koelt snel af en neemt de koude lucht van buiten de overhand.

Het is zinloos om in de winter periode de airco te gebruiken, gebruik dan alleen de airco om de ramen te ontwasemen en zet nadien de airco uit. De verwarming moet het dan gaan overnemen.
Indien de airco heeft gewerkt en wordt uitgezet pas na het verlaten of afzetten van de motor, wordt de verdamper niet meer gedroogd die vol hangt van condenswater. Ook dit is bevorderlijk voor beslagen ramen.

Een andere vraag in deze omgedraaide wereld...Wie rijdt in de zomer met de verwarming aan in combinatie met de airco?
Wie stookt in de winter tot een graadje of 20 de huiskamer warm en zet daarbij een raam open?

Airco werkt niet bij temperatuur lager dan 4 °C is onmogelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar is het wezen van de climatronic niet, dat die zelf regelt of er gekoeld dan wel verwarmd wordt? Of schakelt de airco niet vanzelf af als de buitenlucht kouder is dan de ingestelde temperatuur? Lijkt me nou typisch een stukje wél nuttige automatisering (in tegenstelling tot allerlei andere "praktische" gadgets met onpraktische bijverschijnselen), al was het alleen al voor de energiebesparing...

Tot nu toe staat-ie bij mij altijd op 19 of 20 graden (behalve als het buiten boven de 23 graden is, dan navenant hoger) en verder zoekt-ie het maar uit...
 
Laatst bewerkt:

Peter_Octavia

Forumguru
Wow, dat is rap! En ziet er uit als 1 schuifje omzetten onder je dashboard kastje dus.. Kan altijd eens kijken of daar geen rommel in verzameld is vanwege het aanslaan van de auto van binnen.

Ik heb de mijne afgelopen zaterdag vervangen. De foto zegt genoeg.

Interieurfilter.jpg

Bij het eruit halen kwam ook nog de nodige losse rommel er uitrollen.

Afleverbeurt van niks dus.

Vervangen is inderdaad heel simpel.
 
Bovenaan Onderaan