Bij remmen trekt auto naar links

ArjanGr

Senior Member
Sinds ik de zomervelgen 16" er weer onder heb gemonteerd heb ik bij plotseling remmen dat m'n auto kort naar links trekt. Alsof de linker rem eerder aangrijpt dan de rechter..Ik had hier geen last van met m'n winterbanden/velgen 14".Als ik het pedaal langzaam indruk heb ik er eigenlijk geen last van. Alleen als ik het pedaal echt in 'trap' en het stuur losjes in de hand heb.Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? En zo ja, wat je er aan zou kunnen doen?Alvast dank voor reacties.
 

ArjanGr

Senior Member
Op 12 mei 2012. Dus bijna een jaar geleden. Hij is uitgelijnd met m'n zomervelgen eronder. Ik heb alleen nieuwe achterbanden gemonteerd dit jaar. Dus de voorbanden zijn nog gelijk aan de voorbanden tijdens het uitlijnen...Maar bij normaal rijden trekt ie niet 'opvallend' een kant op. Alleen bij 'trappend/tikkend' remmen.
 

Noord26

Forumguru
Zat er 1 velg opvallend vaster als de anderen tijdens de wissel? Ik merkte dat bij mij LV vaster zat als de anderen, zelfs toen de bouten eruit waren ging hij moeizaam los. Daar blijkt het lager defect aan het gaan te zijn (komt morgen een nieuwe in). Hierdoor bleek na de wissel bij mij de auto lichtjes naar rechts te trekken. Maar dat wordt erger als je sneller rijdt.. Alle bouten goed vast?
 

ArjanGr

Senior Member
Zat er 1 velg opvallend vaster als de anderen tijdens de wissel? Ik merkte dat bij mij LV vaster zat als de anderen, zelfs toen de bouten eruit waren ging hij moeizaam los. Daar blijkt het lager defect aan het gaan te zijn (komt morgen een nieuwe in). Hierdoor bleek na de wissel bij mij de auto lichtjes naar rechts te trekken. Maar dat wordt erger als je sneller rijdt.. Alle bouten goed vast? Nee, ze kwamen redelijk gemakkelijk los, de stalen velgen met winterbanden. Ik heb de wielbouten met een momentsleutel op 120 Nm vast gezet. En een dag later (120km) nog eens nagelopen. Ze zaten allemaal nog vast op 120 Nm.Tijdens de wissel heb ik wel met de staalborstel in de boormachine het contactoppervlak tussen velg en remschijf schoongemaakt, ook van de Lichtmetalen velg. En heb de borstel ook even over de remklauw laten gaan. Kwam een hoop vuil af. Zou dit misschien iets kunnen betekenen?De velgen worden niet warm ofzo na een rit van 70km. Wel lauw. Dat lijkt me normaal of niet?
 

Cordoba

Forumguru
Kan ook zijn dat de rechterachterrem minder aangrijpt, en dat de remtrommels een keer goed schoon gemaakt moeten worden, en gecheckt of alles wel soepel werkt. Ik neem aan dat je de bandenspanning gecheckt hebt, en niet één halfzachte band hebt.
 

EdZ

Donateur
Ik neem aan dat je de bandenspanning hebt gecontroleerd? Als één band aanmerkelijk zachter is dan de andere en je remt hard, wordt de diameter kleiner (afstand van het wegdek tot het hart van de naaf). Als dat bv een centimeter scheelt levert dat na 10 omwentelingen een afstandsverschil op van 30 cm.

edit: zoiets staat in de reactie vóór mij ook al zie ik :crazy:
 

ArjanGr

Senior Member
Ja bandenspanning zaterdag nog gecontroleerd. Ze zijn eerder iets te hard dan te zacht. Heb ze op 2,4 voor en 2,8 achter (bij koude band).

Gistermiddag en vanochtend na 60 km rijden viel me wel iets op. De linker voorvelg is 'lauw' in het midden terwijl de rechter voorvelg bijna koud is...
Zou het remblokje dan toch iets blijven plakken? Vorig jaar september heb ik er nieuwe schijven en blokken op gemonteerd..
 
Een hele andere piste die ik zelf heb voorgehad:
Van mij trok mijn auto iets naar links zowel bij remmen als gas geven. Bleek dat mijn silent blok gescheurd was...
Deze vervangen en auto ligt weer als een blok op de baan
 

Ronnie

Forumguru
Kijk de achterste draagarmrubbers maar eens na, daar zal speling op zitten. Simpel testje: Zet je voet tegen de voorzijde van het wiel (stuur recht) en probeer het met kracht naar achter te duwen. Als je het wiel meer dan een centimeter naar achter kunt duwen zijn de rubbers gaar. Bij het remmen zal de draagarm iets naar achter zwenken en de sporing doen veranderen.
 

ArjanGr

Senior Member
Bedoel je met 'achterste draagarmrubber' degene van het linker voorwiel of van het linker achterwiel?En moet ik er tegenaan duwen terwijl die op de grond staat. Of moet ik linksvoor eerst opkrikken?Een ander puntje wat heel misschien invloed kan hebben. Om mijn achtervelgen heb ik nieuwe banden laten leggen en deze laten balanceren. Maar bij de linker achtervelg heeft de monteur helemaal geen gewichtjes geplakt. Kan het zijn dat je velg/band in één keer goed gebalanceerd zit zonder dat daar compensatiegewichtjes nodig zijn?Wellicht dat dit dus iets met het naar links trekken te maken kan hebben?Met m'n winterbanden/stalen velgen had ik hier namelijk nog geen last van. En vanaf het moment dat ik gewisseld ben trekt ie bij remmen naar links.Dus dat dan een draagarmrubber ineens stuk is...
 

Cordoba

Forumguru
Balanceren heeft invloed op trillingen (en daardoor ook op bandenslijtage), maar niet op naar links/rechts trekken van de auto.
Een velg/band combinatie kan in theorie zo uitkomen dat er geen balanceergewichtjes nodig zijn, maar dat is heel bijzonder. Ik denk eerder dat de gewichtjes óf op een plek zitten waar je ze nog niet gespot hebt, óf de monteur is het balanceren vergeten, of heeft de gewichtjes niet goed geplakt/geklemd, waardoor je ze hebt verloren.

Draagarmrubbers, gaat volgens mij altijd over de vooras. Overigens kan het best zijn, dat het is ontstaan na de bandenwissel: normaal rust het gewicht van de auto op de wielen/draagarmen, maar bij een wielenwissel, gaat de auto omhoog, en hangen de wielen met de ophanging aan de auto, in plaats van andersom. Als een rubber op het eind van zijn levensduur is, kan dat opkrikken net even de druppel zijn die de emmer over laat lopen. Het is dus verklaarbaar, zonder dat er bijzondere dingen gebeurd hoeven te zijn.
 

ArjanGr

Senior Member
@ Cordoba: Dan is de monteur de balanceer gewichtjes vergeten. Want ik zag het al voordat ik de wielen ging monteren dat die velg geen gewichtjes had. Ik ga vanmiddag langs bij de bandenboer om hem nogmaals uit te laten balanceren. Heel misschien helpt het.@Ronnie: Ik heb getest om met m'n voet tegen het linker voorwiel te drukken. Maar er zit 'praktisch' geen beweging in. Enkel het rubber van de band deukt lichtjes in. Of moet de auto wel op de krik staan?
 

Ronnie

Forumguru
Jouw probleemomschrijving duidde in de richting van de draagarmen, zodoende mijn conclusie. Maar het blijft moeilijk om vanachter een PC een diagnose te stellen......
 

Cordoba

Forumguru
Daarom heeft ook niemand durven zeggen, dat jouw diagnose niet goed was Ronnie: de draagarmrubbers zijn goed mogelijk zoals je het uitlegt, maar de rest was niet op het idee gekomen (of heeft die ervaring niet). Ik denk dat we het erover eens zijn dat er meerdere mogelijke oorzaken zijn, maar óf de beschrijving van het probleem klopt niet, óf het ligt niet aan het balanceren.
 

ArjanGr

Senior Member
Even een update.
Afgelopen vrijdag terug naar de bandenboer geweest. Het bleek idd. dat ze vergeten waren uit te balanceren. Er moest 15 gram per kant nog op.

Maar dit heeft het euvel niet verholpen. Ik heb daarna nog gekeken naar de achterste draagarmrubbers, maar deze zien er nog 'goed' uit. De as zit naar mijn idee nog gewoon in het midden. Zie foto's: 2013-04-19 17.19.28.jpg
De linker
2013-04-19 17.28.41.jpg
De rechter. Hier kun je wel uitdrogingsscheurtjes zien.. Dat zie je ook bij de linker draagarmrubber. Is dit af, of kunnen ze nog wel even? Heb ze nu met siliconenspray ingespoten.

Vandaag de voorwielen er weer afgehaald en de remblokken losgehaald. Ik denk namelijk dat het misschien toch iets met de remmen te maken heeft, omdat het alleen bij remmen voorkomt.
Ik heb ze schoongeblazen met de compressor en de schuivende onderdelen ingesmeerd met kopervet.

Net een testrondje gereden. En krijg wel het idee dat het 'iets' beter is geworden. Hij trekt nu minder heftig naar links.
Misschien binnenkort de achterremtrommels nog schoonmaken.. Misschien helpt dat ook nog wat.
 

Ronnie

Forumguru
Deze rubbers moeten toch echt vervangen worden...... Je kunt aan de donker gekleurde slijtageplekken zien dat er minstens een centimeter speling in zit, zowel naar voren (optrekken) als naar achteren (remmen). Kortom: vervangen!
 

niek

Lid
IK had dus ongeveer het zelfde probleem. Twee weken geleden de winterbanden met velg omgewisseld met de zomerbanden met velg. Vervolgens merkte ik op de snelweg dat de auto naar rechts trok. Heb ik gisteren de voorwielen omgewisseld, en na een flinke rit merk ik dus het verschil, het probleem is weg. Ik vraag ook wat het was maar probleem is voorlopig weg.

Niek
 

ArjanGr

Senior Member
Ooh dus toch vervangen. Bedankt voor het advies.Ik had al een aantal topics gelezen over het vervangen van draagarmrubbers. Daar hadden ze het over draagarmrubbers van een VW Polo te gebruiken. Maar welke nu de nieuwste, beste zijn werd me niet duidelijk.Kan iemand mij vertellen welke draagarmrubbers nu het beste zijn om te (laten) monteren? Het liefst met artikelnummer?
 
Bovenaan Onderaan