Bij remmen trekt auto naar links

Cordoba

Forumguru
Gezien de tekst zijn dit de Ibiza Cupra rubbers die ik ook heb laten monteren, maar ik vermoed dat er een fout zit in het onderdeel nummer: de dubbele 'L' moet waarschijnlijk een enkele zijn.

Overigens gaat het niet om de 'nieuwste' rubbers, maar rubbers die net iets anders van constructie zijn. De originele rubbers zijn gedeeltelijk hol, en scheuren daardoor makkelijker. Bij o.a. de Cupra rubbers is die holte opgevuld met ander rubber, waardoor het rubber meer kan hebben. Daarnaast zijn er ook nog de massieve rubbers, en die zijn behoorlijk wat stugger/steviger dan het origineel (maar ook veel minder comfort).
 

ArjanGr

Senior Member
Gistermiddag even langs de skoda dealer gereden. Ik had ze 's middags de foto's al even gemaild.De man bij de receptie heeft het met de chef werkplaats besproken. Deze gaf ook aan dat ze wel aan vervanging toe zijn.Ik had gezegd dat ze een offerte mochten opstellen met de cupra rubbers. Maar hij gaf aan dat een skoda die niet zomaar kan bestellen. Dan moet besteld worden bij SEAT?? Ik dacht dat de VAG-groep, als één bedrijf handelt qua onderdelen. Maar niet dus.Hij heeft me vervolgens een skoda draagarmrubber laten zien. En deze is tegenwoordig ook helemaal dicht. Er zit wel op 2 plekken heel dun rubber.. Dus vraag me af of dat bij de originele vroeger ook niet zat.. Wellicht dat iemand dat weet?Voor 169 euro incl. BTW en werkzaamheden worden a.s. vrijdag de beide achterste draagarmrubbers vervangen door de dealer.Vond ik wel een schappelijke prijs voor een dealer. Wat jullie?
 

Cordoba

Forumguru
Dat is inderdaad de ellende bij de dealer, zelfs als exact dezelfde onderdelen in het eigen VAG-merk zitten, kan ie niet zien of ie voor jouw auto het juiste nummer heeft. Sommige dealers hebben de verschillende merken, dus lossen het via een andere vestiging op, anderen bestellen het via collega dealer.

Als ik je beschrijving lees, ben ik bang dat ie je afscheept met de originele met een kortere levensduur. De prijs is voor een dealer niet verkeerd, volgens mij heb ik ongeveer hetzelfde betaald, maar dan bij VAG-specialist (geen dealer) en met de iets duurdere Cupra rubbers. Volgens mij heb ik al eens foto's geplaatst/gelinkt van het originele rubber en het Cupra rubber, dus dan kun je zelf zien wat ze je hebben laten zien.

Edit: het lijkt erop dat je oude rubbers voor je neus hebt gehad, ik denk dat je deze afspraak moet cancelen, of zorgen dat ze andere rubbers pakken.

Linkjes naar de oude topics over draagarmrubbers (inclusief wat foto's, 1 van Antera met oud rubber, en rubber dat gevuld is met andere rubbersoort, en foto's van de aangepaste versie:

http://www.skodaforum.nl/board/f21/draagarmrubbers-vervangen-14019.html
http://www.skodaforum.nl/board/f21/flubberende-draagarmrubbers-vervangen-19702.html
http://www.skodaforum.nl/board/f21/...aar-weer-stuk;-verkeerd-gemonteerd-16853.html
 

ArjanGr

Senior Member
@ Cordoba: Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting.Ik kon alleen in die 3 topics geen plaatje vinden van Antera van de originele draagarmrubbers (achterste)?Die ik in m'n handen heb gehad maandag bij de dealer lijkt best wel op deze:Is dit de oude, of is dit toevallig wel de nieuwe (gelijk aan een Polo)?
 

Bijlagen

  • 127138674.jpg
    127138674.jpg
    13,1 KB · Weergaven: 54

Noord26

Forumguru
Wat betreft de nummers is het volgens mijn garage (Skoda en Seat dealer) allemaal identiek in de VAG-groep. Een nummer is een nummer, alles wordt op nummer besteld. De chef werkplaats heeft naar eigen zeggen 12 jaar bij VW gewerkt en dat zijn exact dezelfde nummers voor onderdelen. Alleen soms met een ander logo erop. "Sommige exact dezelfde onderdelen schelen een factor 2 tussen Audi en Skoda". :smirk:
 

Cordoba

Forumguru
@ArjanGr: dit zijn volgens mij verbeterde Fabia-rubbers, niet de rubbers waar de holte is opgevuld met zachter rubber. Ik kon de foto's helaas niet terugvinden. De rubbers die ik heb laten monteren, zijn oorspronkelijk bedoeld voor sportieve versies, en sturen wat strakker, maar verschil in comfort is minimaal.

Op onderstaande foto (afkomstig uit 1 van de topics), zie je links het oude model, rechts het verbeterde model:
Bekijk bijlage 20951

Plaatje van Antera:
images
 

ArjanGr

Senior Member
@Cordoba: Okee, dus ik krijg waarschijnlijk het 'verbeterde' model ingebouwd. Dat zei die man van de dealer ook al. Maar is het verbeterde model ook echt beter? Of zijn daar nog geen lange termijn ervaringen mee?
Als ze wat mij betreft weer 6/7 jaar mee gaan, ben ik al dik tevreden.

Is die op het plaatje van Antera de helemaal opgevulde versie(Die minder comfort bieden)? Of zijn dat de specifieke Seat Cupra rubbers?
 

turboturbo

Forumguru
:ot:
Dat is inderdaad de ellende bij de dealer, zelfs als exact dezelfde onderdelen in het eigen VAG-merk zitten, kan ie niet zien of ie voor jouw auto het juiste nummer heeft.
Zo werd ik ook eens 200 meter verderop naar de VW dealer gestuurd voor een onderdeeltje dat de Skoda dealer niet in voorraad had. Now way dat ze iets aankonden met het oude onderdeel dat ik in mijn handen had. Er stond zelfs VWAG met een nummer op het lampje (ging om een dashboard lampje)

Computer says no was het antwoord. Dus toen maar terug naar Skoda en het laten bestellen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb de Cupra rubbers laten plaatsen en comfort verschil is te verwaarlozen, bij de powerflex?rubbers heb je wel flink verschil in comfort. Het Cupra rubber is eigenlijk het oude rubber, maar daar zijn de holtes opgevuld met een zachter rubber, gevolg is dat het rubber heel blijft en ietsje steviger is. Het andere massieve rubber bestaat uit één stuk van hetzelfde stugge materiaal, en daar merk je dus direct verschil. Bij dat powerflexrubber, zijn sommigen weer teruggegaan naar het Cupra-rubber, omdat het bij lange ritten te vermoeiend was, echte scheurneuzen zijn soms wel blij met de Powerflex-versie.

Persoonlijk hou ik wel van een strak sturende auto, maar om verschillende redenen wil ik ook wel comfort.
 

ArjanGr

Senior Member
IK laat morgen gewoon de 'verbeterde' versie monteren. Die zit er op het oog al een stuk steviger uit dan de oude.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik wil iedereen hartelijk danken voor het meedenken. In het speciaal Ronnie die met de juiste oorzaak kwam.
De achterste draagarmrubbers zijn vandaag vervangen voor de nieuwe verbeterde versie. Precies die van het plaatje in mijn post van 24 april. Op de factuur staat namelijk de onderdeelcode: 1K0407183E Dat kun je op de foto ook zien.
Wellicht dat iemand zijn lange termijn ervaringen van deze rubbers nog kan delen?

Maar het groote nieuws nu. Hij rijdt weer echt super perfect! Bij remmen blijft de auto prachtig mooi rechtuit rijden en alles voelt weer degelijk en goed werkend aan. Ik ben echt erg blij dat de oorzaak verholpen is.

Bij de dealer heb ik nog gevraagd naar de oude rubbers. Na een tijdje zoeken had ie ze gevonden. Bij ééntje was het middelste rubbergedeelte waar de as doorheen zat helemaal afgescheurd. Dus het vervangen was idd. wel degelijk nodig.
Hier nog wat foto's van de oude rubbers.
2013-04-26 17.53.46.jpg
De ''nog hele"
2013-04-26 17.54.00.jpg
De kapotte
2013-04-26 17.54.25.jpg
En de kapotte waarbij ik het midden even opzij heb geduwd. Zit gewoon los dat middelste gedeelte.

Heb ook gelijk even de gratis zomercheck erbij laten doen. Alleen 2 kentekenplaat lampjes waren aan vervanging toe. Dus dat viel nog wel mee in de kosten.
Oohja over de kosten. Ze hadden de prijsafspraak op 168,50 euro gezet maandag en uiteindelijk heb ik nu 163,73 euro mogen betalen. Dat is me nog nooit gebeurd! Minder betalen dan eerst gezegd wordt. Nog een pluspunt voor Skoda Dealer Nieuwkoop uit Den Bosch.

Ik ga weer prettige kilometertjes tegemoet. Bedankt nogmaals.
 

ArjanGr

Senior Member
Het verhaal heeft nog een extra staartje gekregen.Sinds de vervanging van de draagarmrubbers merkte ik op de snelweg dat m'n stuur iets scheef staat bij rechtuit rijden. Iets van 5 graden naar links. Opzich geen ramp maar met 160 snelwegkilometers per dag wordt het toch wel vervelend.Ik heb de skoda dealer gebeld en het probleem voorgelegd. Deze gaf aan dat er in principe geen verband ligt tussen draagarmrubbers vervangen en het daardoor opnieuw moeten uitlijnen. (Jullie mening?)Maar dat ze hem alsnog zullen uitlijnen voor mij, op de kosten van de garage! Dit is me bij een universele garage nog nooit gebeurd! Erg netjes van de Skoda dealer Nieuwkoop.Gister is de auto er geweest. Ze hebben een check gedaan met de uitlijning, maar deze bleek nog in orde. Vervolgens hebben ze het stuur gewoon een paar tandjes verzet.Nu staat het stuur weer prima rechtuit als ik op de snelweg rij.Maar ik blijf het wel vreemd vinden dat 't stuur voor de draagarmrubbervervanging wel gewoon recht stond.. Iemand een logische verklaring?P.S. Sorry dat er geen 'enters' tussen m'n tekst staan. M'n webbrower zet alle tekst tegen elkaar aan zodra ik 't bericht post??
 

Ronnie

Forumguru
Hmmm, vreemd, de bevestigingsgaten voor de draagarm zitten iets excentrisch in het rubber, het rubber moet daarom op precies dezelfde positie weer ingeperst worden. Dit is dus blijkbaar niet precies genoeg gebeurd. Je zou het na kunnen meten; Er zir nu waarschijnlijk een paar mm. verschil in links en rechts. Meet maar eens de lengte van hart voorwiel(wielen rechtuit zetten) tot hart achterwiel. Het is niet zo erg, een verschil tot max 3mm is toegestaan.
 

turboturbo

Forumguru
Deze gaf aan dat er in principe geen verband ligt tussen draagarmrubbers vervangen en het daardoor opnieuw moeten uitlijnen. (Jullie mening?)
Mijn mening en ervaring: JA er is wel verband (het hele epistel: http://www.skodaforum.nl/board/f21/stuur-staat-scheef-16417.html)

Maar kortweg kwam het er bij mij uiteindelijk op neer dat het stuur niet eerst goed rechtgezet werd alvorens het uitlijnen (oplossing: neem zelf plaats in de auto tijdens het uitlijnen en zet zelf het stuur recht) en de dealer het uitlijnen door een prutser liet doen.
 

ArjanGr

Senior Member
Hmmm, vreemd, de bevestigingsgaten voor de draagarm zitten iets excentrisch in het rubber, het rubber moet daarom op precies dezelfde positie weer ingeperst worden. Dit is dus blijkbaar niet precies genoeg gebeurd. Je zou het na kunnen meten; Er zir nu waarschijnlijk een paar mm. verschil in links en rechts. Meet maar eens de lengte van hart voorwiel(wielen rechtuit zetten) tot hart achterwiel. Het is niet zo erg, een verschil tot max 3mm is toegestaan.

Ik heb de wielbasis links en rechts gemeten ondertussen. Tenminste voorzover mogelijk met een meetband.

Afstand tussen de as van het linkervoorwiel en linkerachterwiel is 2465 mm
Afstand tussen de as van het rechtervoorwiel en rechterachterwiel is 2460 mm
Dus dat is wel iets meer dan 3 mm... (Maar als je een meetfout van 2mm meerekend komt het al weer in de buurt)

In het instructieboekje staat voor een fabia hatchback 2462 mm.

Zou dit kwaad kunnen? En wat valt er 'simpel' zelf aan te doen?
 

Ronnie

Forumguru
"Simpel" is hier niets aan te doen, er is een klein sporingsverschil ontstaan door foutieve montage van de rubbers. Aan de draagarm-positie kun je niets verstellen, enkel de spoorstangen. Enige oplossing is opnieuw rubbers erin persen..... maar dan wel in de goede positie! De banden zullen de "gulden middenweg" kiezen en daardoor staat je stuur iets scheef. Beetje extra bandenslijtage zal ook een gevolg zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge zeg. Daarom laat je zo'n klus toch door een dealer uitvoeren, zodat het precies goed gebeurt. Wat is nu de meerwaarde ten opzichte van een beunhaas of universele garage op deze manier. Ik zou het zuur vinden. Ik geniet nog elke dag (dat ik rij) van een perfect rechtuitsturende fabia. Ik kan seconden lang met losse handjes rijden zo perfect gaat ie rechtuit.
 
Bovenaan Onderaan