Afgelopen weekend een retour tripje Slowakije gereden en op de terugweg ook eens een controle uitgevoerd, al lijken bij mij de verschillen niet zo groot als bij andere, ik stoor me voornamelijk aan de veel te optimische km/l die de boordcomputer aangeeft.
Tankstop 1, tanken bericht met 90km actieradius gekregen en nog 30km doorgereden. 869km gereden en 46.96 liter getankd (ik tank tot dat hij zelf afslaat, tank dan niet meer bij), dus 18.51 verbruik terwijl BC 20.2 aangeeft. Daarbij zat er dus nog minimaal 3 liter in de tank.
Tankstop 2, tanken bericht met 60km actieradius gekregen en nog 10km doorgereden. 582km gereden en 45.40 liter getankd, dus 12.82 verbruik terwijl BC 13.6 aangeeft. Daarbij zat er dus nog minimaal 4.6 liter in de tank.
De Fabia Greenline die ik hiervoor reedt was ook te optimistisch maar dat was het verschil met daadwerkelijk verbruik maar 0.1-0.3 plus de actieradius was veel nauwkeuriger, bij 0 actieradius tankte ik vaak 44 liter tov 45 liter tank inhoud.
Zie foto's die ik gemaakt hebt.
Het verbruik van tankstop 1 naar tankstop 2 is inderdaad erg slecht voor Greenline maar dat had meer te maken met Autobahn en mijn rechter voet dan de auto, had cruise ingesteld op 180km/h en helaas moest ik vaker dan gewilt afremmen voor snelheidsbeperkingen, wegwerkzaamheden, inhalende vrachtauto's en daarna weer versnellen.